Review: NBA Jam – NBA Jam is één van de oudste en succesvolste basketbalgames die we gekend hebben. Deze game was altijd spectaculair te noemen, dit omdat je dingen kon doen die je normaal gezien met basketbal niet kon doen. Electronic Arts heeft besloten om deze klassieke game in een nieuw jasje te steken. Of NBA Jam de moeite waard is om in je PlayStation 3 te Alley-oopen? Dat lees je natuurlijk in deze review!

BOOMSHAKALAKA

NBA Jam is terug en dus ook ‘BOOMSHAKALAKA’. Deze kreet staat centraal in de game, want als het even mee zit hoor je de ‘BOOMSHAKALAKA’s’ om je oren vliegen. Het doel van deze game is om de beste en mooiste dunks te maken in een 2-tegen-2 wedstrijd. Hierbij kun je kiezen uit je favoriete spelers van je favoriete team uit de NBA. Alles is lekker origineel aangezien we van EA weten dat ze alle licenties hebben van de clubs en spelers. Dat is een mooi pluspunt wat dus ook het gameplezier opbeurt.

He’s On Fire!

NBA Jam draait dus niet om echte basketbal wedstrijden zoals we die gewend zijn in de NBA Live reeks van EA maar om het dunken. Door veel achter elkaar de mooiste en hardste dunks te maken, vliegt het netje van de ring in de fik. Ook kan het gebeuren dat je het glas van de backboard aan diggelen dunkt. Dit zijn natuurlijk de dingen die NBA Jam vroeger populair maakte en daar draait het nu ook weer om.

In NBA Jam heb je verschillende gamemodi, waarvan natuurlijk de belangrijkste de ‘Classic Campaign’ is. Hierin kies je een team en moet je de strijd aangaan tegen 36 verschillende NBA én geheime teams. Dit met het doel om uiteindelijk jouw team te kronen als kampioen. Maar voordat je dit doet, raden we je aan om eerst even de ‘Jam Camp’ in te gaan om te kijken hoe de besturing precies in elkaar steekt.

De ‘Jam Camp’ is eigenlijk de tutorial en je bent er misschien vijf minuten mee bezig. Je bent er zo doorheen en je zult merken dat alles vrij simpel gehouden is in NBA Jam. Als je de ‘Jam Camp’ hebt voltooid krijg je er gelijk een nieuwe optie bij: de beroemde ‘Big Head mode’. Als je deze aanzet hebben de spelers allemaal een groot hoofd en dit is natuurlijk een grappig aanzicht.

Naast de ‘Classic Campaign’ en natuurlijk gewoon even een snel potje spelen zijn er nog een paar modi. Zo kun je bijvoorbeeld ‘Elimination’ doen of ‘Domination’, welke al voor zich spreken. Of wat te denken van de modus ‘Smash’? Hierbij is je doel om de backboard van je tegenstander stuk te maken door middel van keiharde dunks. Is dit je gelukt dan heb je gewonnen.

KABOOM!

Alle gamemodi die je kunt spelen in NBA Jam zijn allemaal wel leuk, maar we zijn van mening dat als je deze game wilt spelen dat je dat het beste samen kunt doen. In je eentje is deze game namelijk niet zo interessant als je het al een paar keer hebt gespeeld, maar samen of tegen elkaar gaat niet snel vervelen. Heb jij nou geen vrienden die deze game met je willen spelen dan kun je altijd nog online gaan.

Als je online gaat gamen dan kun je kiezen uit een aantal modi. In eerste instantie hebben we de solo match. Daarnaast kun je een co-op match doen en heb je ook nog eens de Jam Party. Helaas hebben wij deze modi niet kunnen testen omdat er elke keer geen spelers gevonden kunnen worden. Dit is natuurlijk niet goed te praten maar als we naar andere games van EA kijken hebben we er wel vertrouwen in dat het goed zal werken.

Graphics & Sound

Van NBA Jam moet je geen geweldige graphics en levensechte sounds verwachten. Hoewel de game er goed uitziet, is dit niet de kwaliteit van een game die je verwacht van een  sportsgame. NBA Jam doet eer aan het stijltje van zijn klassieke voorganger en dat creëert een aparte sfeer. De spelers lijken beetje in de stijl van cartoons en dan met name de hoofden. Dit is wel bijzonder goed gedaan want de spelers lijken enorm op hun echte uiterlijk.

Daarnaast is er qua soundtrack totaal niets aan gedaan, alleen hetzelfde geluidje met de bass en beat erin bij het menu. Dat gaat helaas een beetje irriteren. Het commentaar is wel leuk te noemen, vooral de bekende kreten die je vaak te horen krijgt. Jammer genoeg zijn er te weinig kreten en hoor je vaak hetzelfde, ook hier had veel meer variatie in gemogen.

NBA Jam is terug voor op de huidige gameconsoles en we moeten zeggen dat EA wel beter kan dan dit. De game op zich vermaakt je wel, alleen je bent er in je eentje te snel op uitgekeken. Grafisch gezien ziet het er niet slecht uit en past wel bij de stijl van NBA Jam, maar qua geluid mogen we de volgende keer toch iets meer variatie verwachten. NBA Jam is zeker geen must-have voor alle gamers, maar basketbalfans zouden zich hier best even mee kunnen vermaken.

• BOOMSHAKALAKA
  • Alle licenties van de teams uit de NBA
  • Keiharde en mooie dunks