Review: Mass Effect 2

Review: Mass Effect 2 – PS3-gamers gingen gek toen ze te horen kregen dat BioWare Mass Effect 2 naar de PS3 zou gaan brengen. De game, die eerst exclusief voor de Xbox 360 was, heeft meerdere Game of the Year awards in de wacht gesleept en wij mogen dan ook aan de slag met Mass Effect 2 op onze PlayStation 3. Wordt ons arsenaal van games verrijkt door de komst van Mass Effect 2, of had deze game beter op de 360 kunnen blijven? Je leest het in deze review!

In een sterrenstelsel hier ver vandaan…

Het verhaal van Mass Effect 2 speelt zich direct af na het verhaal van het eerste deel. Helaas krijgen we alleen het tweede deel, dus zullen we het moeten stellen met een korte samenvatting van het verhaal van het eerste deel. Jij stapt in de schoenen van Commander Shepard. Na het afwenden van een aanval op alle rassen in het universum door de kwaadaardige Reapers, wordt je als held beschouwd. De Reapers zijn echter nog niet verslagen en de organisatie Cerberus wil de Reapers verslaan, voor eens en voor altijd. Op een missie op zoek naar vijandige schepen wordt het schip van Shepard aangevallen door een ander onbekend schip. Bijna iedereen kan van het schip afkomen, maar helaas moet Shepard het met zijn leven bekopen. Cerberus lapt je er echter weer bovenop met het speciale Lazarus project en ze vertellen je dat de Reapers zullen terugkeren. Aan jou de taak om het universum opnieuw te redden.

Het verhaal in Mass Effect 2 is ongelofelijk uitgebreid. Het is erg jammer dat we het eerste deel van Mass Effect er niet bij krijgen op de PS3, want hierdoor zullen veel gamers verscheidene links missen. Desondanks bied Mass Effect 2 een diep en intrigerend verhaal met een plotwending wachtend om elke hoek. Zelden zal je een game komen waar je zo graag wilt weten wat er gebeurt met Shepard en zijn crew. Dat je zo betrokken bent bij het verhaal komt mede door de keuzes die je kan maken in de game. Deze beïnvloeden het verhaal in grote en kleine mate en maken het een echte persoonlijke ervaring.

Actie RPG

Mass Effect 2 kent een erg direct gameplay mechanisme. Waar andere RPG’s werken met turn-based systemen en moeilijke menu’s, is Mass Effect 2 verrassend genoeg toegankelijk voor welke gamer dan ook. Je speelt Mass Effect 2 vanuit het third person perspectief en kijkt dus over de schouder van Shepard heen. De game zal beginnen met het customizen van je uiterlijk en het kiezen van een aantal achtergrondgegevens die invloed zullen hebben op het verhaal. Ook zal je een beroep moeten kiezen. Er zijn er zes waar je uit kan kiezen met elk hun eigen voordelen. Zo kan de engineer een drone gebruiken om voor zich te laten vechten en gebruikt de infiltrator een cloaking apparaat om tijdelijk onzichtbaar te worden.

Als er iets is dat Mass Effect 2 typeert dan is het wel de actie. De game speelt bijna weg als een shooter in plaats van een RPG. Het is mogelijk om cover te zoeken en headshots zullen zorgen voor extra schade aan je vijanden. In totaal zal je vijf wapens tegelijk kunnen dragen. Alles is aanwezig, van snipers tot aan rocket launchers. De gameplay van Mass Effect 2 is ongelofelijk verslavend en is één van de redenen waarom je de game zal blijven spelen.

Nooit alleen op pad

De Reapers zijn een grote bedreiging en Shepard is dan ook wel slimmer dan in zijn eentje deze aliens te confronteren. Je zal in de game een eigen team moeten gaan opbouwen van verschillende experts die je zal moeten recruten uit alle hoeken van het universum. Voordat je een missie in gaat zal je twee van je teamleden mogen uitkiezen om je te ondersteunen bij je missie. De AI van je teamgenoten is vrij goed, ze zullen uit zichzelf dekking zoeken en jij kan bepalen of je ze zelf krachten laat gebruiken of dat ze dat alleen zullen doen als jij het aangeeft. De AI had wat beter gekund aangezien ze af en toe nog wel eens de neiging hebben om blindelings op het gevaar af te lopen, maar over het algemeen voldoen ze aan alle taken die je ze geeft.

Upgraden maar

Wat zou een RPG nou zijn zonder levels en upgrades? Juist, niks dus. Gelukkig zijn deze dan ook aanwezig in Mass Effect 2. Levels zal je verkrijgen door missies te voltooien. Elk level dat je omhoog gaat zal je squad punten krijgen waarmee je de krachten van jezelf en je teamgenoten kunt verbeteren. Heb je een kracht eenmaal op het hoogste level, dan mag je ook nog eens kiezen tussen twee opties. Elke optie zal de kracht een extra effect geven. Zo kun je de kracht Push meer schade laten doen of meerdere vijanden laten wegduwen.

Naast krachten die je kan upgraden kan je ook je uitrusting en wapens verbeteren. Deze upgrades vind je in winkels en op missies. Deze upgrades krijg je alleen niet gratis. De upgrades die je in de winkels kunt kopen, koop je met credits. Credits vergaar je door missies te doen en verschillende terminals te hacken. Sommige upgrades vragen echter geen credits maar bepaalde grondstoffen. Deze grondstoffen kan je vinden tijdens je missies, maar veel effectiever is planeten te bezoeken en opzoek te gaan naar grondstoffen. Dit doe je door middel van een erg leuke mini-game waarin je de planeet afzoekt met een scanner om vervolgens drones te sturen die de grondstoffen direct naar je overmaken.

Het universum in kaart gebracht

Mass Effect 2 is grafisch gezien een indrukwekkende game. Er zit zoveel detail in de wereld dat je altijd wel iets nieuws vind. De game zal zich grafisch gezien net niet kunnen meten met de echte hoogstandjes, maar als je nagaat op wat voor schaal Mass Effect 2 zich afspeelt dan kan je niet anders dan respect hebben voor wat BioWare heeft gepresteerd met Mass Effect 2. De animaties van Mass Effect 2 laten af en toe wel wat te wensen over. Ze zien er nogal stijf uit en ook de gezichtsuitdrukkingen hadden beter gekund. Dit is echter meer muggenziften dan echte aandachtspunten. Mass Effect 2 brengt het universum in kaart en tot leven.

Oh Captain, my Captain

Als er één ding is waar Mass Effect 2 nog meer in uitblinkt dan in gameplay dan is het wel geluid en met name de voice-acting. De gesprekken tussen Shepard en de verschillende aliens die hij tegenkomt zijn niet alleen ongelofelijk goed geschreven, maar ook goed geacteerd. Dit is ook een must als het verhaal ook maar enigszins geloofwaardig wil overkomen, maar dit is één van de dingen die Mass Effect 2 buitengewoon effectief brengt. Elk teamlid heeft zijn eigen problemen en eigen verhaal en komt mede door de voice-acting buitengewoon goed tot zijn recht.

Hiernaast is ook de soundtrack heerlijk buitenaards en klinken alle wapens futuristisch, maar toch ook weer realistisch. De game lijkt de hele tijd de dunne lijn tussen fictie en realiteit proberen op te zoeken door alles wetenschappelijk te onderbouwen. Dit maakt alles erg geloofwaardig.

We mogen in onze handjes wrijven want de PlayStation 3 is weer een topper rijker. Mede door het ongelofelijk goed geschreven verhaal en de verslavende gameplay is Mass Effect 2 een pareltje en een must om te hebben. Ondanks dat de animaties af en toe wat stijfjes overkomen wordt dit kleine nadeel overspoelt door alle andere pluspunten van de game waardoor dit te verwaarlozen is. Mass Effect 2 laat je van begin tot het eind aan je beeld gekluisterd, onthoud alleen wel dat je ook nog slaapt, af en toe dan.

• Fantastisch verhaal
  • Verslavende gameplay
  • Solide presentatie
  • Uitstekende voice-acting

• Stijve animaties
  • Kleine bugs en glitches

Succes van Mass Effect 2 en Dragon Age: Origins was een verrassing
Gepubliceerd op 19 Sep, 2011 om 16:33
Launch trailer Mass Effect 2: Arrival
Gepubliceerd op 29 Mrt, 2011 om 21:09
Eerste beelden Mass Effect 2: Arrival DLC opgedoken
Gepubliceerd op 27 Mrt, 2011 om 20:48
Mass Effect 2: Arrival krijgt zijn releasedatum
Gepubliceerd op 19 Mrt, 2011 om 08:14
  1.    250 XP
    Azzwanker's avatar

8,5 voor graphics? Dat meen je niet? !!! De game rocks

2.    374 XP
    Goliath's avatar

@Azzwanker: Wat is er in godsnaam negatief aan een 8,5 voor graphics?…

3.    82 XP
    CrookedFing3rs's avatar

In de bestelling staan na het spellen van de demo. Mooie review!

4.    718 XP
    Justinvd's avatar

Vond het een gave game, maar in eerste instantie was het nog een beetje onoverzichtelijk met al die modus.

5.    2517 XP
    Sixstar6's avatar

Niet mijn ding alinea’s

6.    663 XP
    MightyMostert's avatar

Pffff ik twijfel echt zo enorm over deze game he… echt man!!
    Zeker gezien de titels die net uitgekomen zijn en nog gaan komen…
    Deadspace 2, LBP2 en volgende maand Killzone 3…

Ik kom gewoon echt zwaar tijd te kort om alle toppers goed te kunnen spelen.
    En de stapel thuis nog niet gespeelde games wordt ook maar groter en groter…

Naja deze misschien dan toch maar later halen

7.    147 XP
    Mr-Quest's avatar

bbbbuuuugggggyyyyy GAME.

8. Anoniem -
    Dagga's avatar

ehm… de game was niet een 360 exclusive hoor hij kwam ook gewoon op de pc…

9. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

Blijft die nog steeds ms exclusive :&

10.    6677 XP
    Myx's avatar

Ben wel van plan om hem te halen alleen heb op dit moment echt geen tijd ivm school 🙁

11.    1681 XP
    chronic010's avatar

Ik vond de demo op het psn echt nergens over gaan, en daardoor is ie bij mij helaas in een slecht daglicht komen te staan. is het nu echt zo’n toffe shooter? Want aleen maar verhaaltjes doordrukken deed mij niks.

12.    482 XP
    Flow's avatar

@chronic010: Ah maar daar ga je de fout in. Mass Effect 2 is geen shooter. De game kent wel een vrij directe gameplay, maar is in hart en nieren echt een RPG. Daarom zijn de vele gespreksopties zo passend. Bij een echte shooter zou dit niet passen, maar vergis je dus niet want Mass Effect is en blijft een RPG-serie.

13.    1681 XP
    chronic010's avatar

@Flow: Thanks voor de info….weet nu zeker dat ik hem niet haal.

14.    82 XP
    CrookedFing3rs's avatar

Lekkere review!

15. Anoniem -
    Sander's avatar

Heb de demo gespeeld.
    Vond er niks aan.

16.    5042 XP
    7th-son's avatar

ik vond de demo ook niet veel aan
    en echt rpg elementen vond ik er ook niet inzitten, vraagjes beantwoorden? komop
    vind het eerder een hele slappe (maar wel uitgebreide) FPS met een goed verhaal, dan een RPG

17.    1553 XP
    Roytjuh's avatar

@Flow:
    Ben ik het niet helemaal mee eens. ME1 was een RPG met schooterelementen, maar ME2 is meer een freeroaming shooter met RPG elementen. Ik denk dat ME3 wel veel meer een RPG wordt, want aangezien je je save’s over kan handelen kan je niet in Me1 en ME2 een te groot verschil in het einde laten zitten, maar in ME3 weer wel.