Review: Dead Space 2 – Electronic Arts heeft aardig wat shooters op zijn naam staan die al uit zijn gekomen of nog moeten komen. Eerder dit jaar kwam Mass Effect 2 al uit en dan staan Crysis 2 en Bulletstorm nog in de planning. Een andere schooter heeft ook zijn opvolging gemaakt, de opvolger van de succesvolle game Dead Space. Deze shooter valt het best te beschrijven als een survival-horror game en behoort onder de Third Person Shooter categorie. Is Dead Space 2 een goeie horrorgame of is deze zo mak als een lammetje? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Het leven na de USG Ishimura

Dead Space 2 vindt drie jaar later plaats na de avonturen die je hebt meegemaakt in het eerste deel op het ruimteschip USG Ishimura. Mocht je Dead Space niet hebben gespeeld, geen nood! Er zit een prachtige video bij de game waar je in het kort te horen en zien krijgt wat er is gebeurd. Jij bent opnieuw de engineer Isaac Clarke die opeens wakker wordt en je merkt dat je vastzit in een pak waar je je armen niet in kan bewegen. Het nieuwe avontuur begint hier en je ontdekt als snel dat alles weer draait om de ‘Marker’. Je bent in de ruimtestad Sprawl, waar de Necromorphs bijna iedereen hebben gedood. Ook zit het machtige leger achter je aan, terwijl je wordt begeleid om een uitweg te zoeken in Sprawl. Alleen er is één groot probleem wat je niet weet, niets is wat het lijkt. Ondertussen als je met Isaac de weg probeert te vinden, krijg je ook last van psychoses, waarin je Nicole ziet, de vriendin van Isaac die zelfmoord heeft gepleegd.

Durf jij het avontuur aan?

Je bent nu dus op de Sprawl, een groot ruimteschip wat eigenlijk meer een stad is. Door middel van je kwaliteiten als engineer kun je bepaalde deuren openen die eigenlijk dicht zijn. In dit deel heb je ook weer je ‘Rig’ waarmee je verschillende gaves tot je beschikking hebt zoals kinese. Hiermee kun je objecten oppakken en naar je vijanden gooien.

Pas goed op, want om elke hoek kan het gevaar loeren: de Necromorphs zijn overal en in verschillende gedaantes. Soms schrik je je eigen kapot door een keihard geluid of er springt zo’n Necromorph opeens voor je vanuit het niets: het gevaar loert overal. Ze hebben er alles aan gedaan om je bang te maken en soms lukt het ook, soms. Helaas is het op sommige momenten voorspelbaar of er gebeurt juist helemaal niets. Al met al is het wel een goeie horrorgame, maar er had best wel meer spanning in gemogen.

Je kan de Necromorphs op verschillende manieren doden. Je kan je wapens gebruiken zoals de Plasma Gun of de Javelin Gun, je kan ze wegduwen, objecten of zelfs ledematen naar ze toegooien. Slaan en kapot schoppen is ook een optie en werkelijk bij overal wat je doet zie je het bloed letterlijk vloeien.

Jezelf een weg banen door de Sprawl

In Dead Space 2 moet je op allerlei manieren door Sprawl heenkomen. De ene keer loop je door normale kamers, dan weer crèches of behandelkamers. Ook moet je soms door de ventilatieschaften heen kruipen om in een andere ruimte te komen. Dit is vrij simpel en zo gebeurt, maar het wil nog weleens dat je zomaar naar beneden dondert voordat je het in de gaten hebt.

Met je Rig kan je nu moeiteloos zweven in de ruimtes die Zero Gravity (Zero G) bevatten. Door middel van de linker analoge stick in te drukken zweef je onmiddellijk en met L2 kan je nog sneller gaan. Maar kijk uit, soms moet je objecten vermijden voordat je er met volle vaart tegenaan botst of moet je een weg zien te vinden tussen scherpe messen die rondgaan als een gek.

Doordat je engineer bent van beroep, is het een eitje om deuren te openen. Even kortsluiting maken is voor jou dan ook makkelijk te doen om een deur te openen. Verder moet je soms accu’s verplaatsen in het ene slot naar de andere, om zo verder te komen in de game. Dit is een leuke aanvulling en soms is het best moeilijk, zeker als je ondertussen wordt aangevallen door Necromorphs.

Choose your Equipement

De Rig is het belangrijkste, dit is je pak die voor alles zorgt: je lucht, health, kinesekracht en armour. Gelukkig is dat niet alles, want je moet natuurlijk ook wapens hebben. Helaas zijn er niet zoveel wapens, maar ze zijn wel krachtig genoeg om de Necromorphs ermee af te knallen. In totaal kun je vier wapens dragen en deze kan je door middel van Power Nodes net als je Rig upgraden.

Met je Rig heb je ook een zeer speciale gave erbij. Je kan namelijk door middel van Kinese de Necromorphs ‘bestralen’ wanneer ze je aanvallen. Als je dat doet, dan komen ze in slow motion naar je toe., zodat het makkelijker is om zwakke plekken van sommige Necromorphs te raken. Niet alleen bij de Necromorphs is dit handig, ook bij sommige opdrachten die je moet doen om bijvoorbeeld een deur te openen of om ergens langs te komen komt deze gave van pas.

Overal kan je items vinden die of geld opleveren of upgrades bevatten die je later in de shop kan gebruiken. Op sommige punten is er namelijk een shop waar je ammo, health packs, een nieuwe Rig of wapens kunt kopen. Daarnaast is er ook een upgrade unit waar je met behulp van de Power Nodes je wapens of Rig kan upgraden. Dit alles is zeker van toepassing omdat naarmate de game vordert, het best allemaal wat lastiger wordt.

Ook zijn er heel veel punten waar je de game kan saven, zodat je geen al te lang stuk helemaal opnieuw moet doen als je dood gaat. Het mooiste is ook nog eens dat Dead Space 2 veel checkpoints bevat, dus als je dood gaat hoef je niet persé naar je laatst opgeslagen spel te gaan, maar ga je automatisch naar een punt die de game als checkpoint heeft gebruikt. Dit is zeer zeker een pluspunt van de game en verhoogt het speelplezier van Dead Space 2.

Gameplay

Over de gameplay kunnen we alleen maar positief zijn. De game speelt lekker weg en heeft totaal geen moeilijke besturing. Het is zeer duidelijk hoe je Isaac moet besturen en als we het toch over het besturen hebben, let dan goed op. Als je in een ruimte zit met Zero G, dan moet je niet elke kant gaan opsturen. Als je dit toch doet, kan je echt je coördinatie kwijtraken en weet je niet meer waar je heen moet.

Dit kan je op twee manieren verhelpen. De eerste is om gewoon simpelweg op R2 te drukken, dan kijk je gelijk naar de juiste richting waar je heen kan gaan. De tweede manier is vooral als je normaal loopt. Door middel van de rechter analoge stick kan je een spoor vinden op weg naar je objectives, de shop, de upgrade of een savepoint. Dit is ideaal voor het geval je even de weg kwijt bent door de doldwaze aanvallen van de Necromorphs.

Graphics & Sound

Dead Space 2 is een erg donkere game en dat hoort ook zo. Op grafisch gebied ziet het er allemaal futuristisch uit, wat perfect bij de game past. De ruimtes zijn allemaal verschillend, maar de sfeer blijft allemaal hetzelfde. Daardoor wordt de game soms een beetje eentonig. Dan hebben we nog  de cut-scènes , die er goed uit zien. Alles loopt vlekkeloos op in elkaar en de voice-overs passen goed bij de personages.

Met het geluid zit het wel goed, de effecten zijn een lust voor het oor en ook de spanning zit erin. Dit komt door de achtergrondmuziek die geheel bij Dead Space 2 past. Van sommige geluidseffecten schrik je je wezenloos, dat element hebben ze zeer goed toegepast bij Dead Space 2.

Online

Dead Space 2 bevat ook een online multiplayer modus. In deze modus kan je in vijf maps gamen tegen andere in het heelal. Het is te merken dat deze game bijna niet online wordt gespeeld, want het duurt lang voordat een game van start gaat. Daarom is Dead Space 2 toch meer een singleplayer en is de multiplayer niet meer dan een leuke toevoeging.

Al met al is Dead Space 2 een goede Third Person Shooter en doet de game het genre horror toch wel goed. Jammer dat er niet meer angstaanjagende momenten inzitten, dan had het nog beter uitgepakt. Het verhaal zit goed in elkaar, de game speelt lekker weg, ook al ben je er ongeveer tien uur mee bezig, en ziet er gewoon goed uit. Daarom is het jammer dat de online multiplayer niet zo groot is.

• Goed verhaal
  • Een donkere game die er goed uitziet
  • Speelt lekker weg