Electronic Arts staat op dit moment bekend als één van de beste publishers ter wereld met goeie games in hun portofolio als Mass Effect, Battlefield en The Sims. Maar zeven jaar geleden was dat wel anders.

Zeven jaar geleden werd EA de grootste publisher ter wereld en maakte games die altijd goed werden verkocht, bijvoorbeeld de Fifa serie of Need For Speed. Na een tijdje merkte EA dat ze veel meer geld konden verdienen door heel veel games elk jaar uit te brengen. Dit bracht voor een tijdje meer winst op voor EA, maar de game developers kregen het hierdoor wel moeilijker. Alle games moesten groter worden, beter en zonder bugs. Helaas liep dat niet goed af, want na een tijdje kregen de nieuwe Need For Speed en Fifa games steeds slechtere reviews.

Door de slechtere reviews kreeg de consument steeds minder vertrouwen in EA. Hierdoor kon onder andere Activision zijn kans pakken in 2007 met Call of Duty 4: Modern Warfare. Een duidelijke voorbeeld is Need for Speed: Undercover uit 2008, de game kreeg slechte reviews en deed het erg slecht tijdens de kerst in vergelijking met andere racegames. Sindsdien heeft EA geprobeerd niet meer franchises uit te melken maar meer kwaliteit games te maken zoals Mirror’s Edge en Battlefield: Bad Company 2.

De baas van EA kijkt terug naar die tijd en zegt:

“If you go back seven years, we were the leader. And we dropped the ball. Our IP deteriorated, our costs went up, and we didn’t really have an answer for the rise of digital… Need For Speed ended up flat on its back. That annual sequel thing got to us. That was a very tough business run. We just didn’t have the portfolio.”

EA probeert nu wel om de franchises die vroeger werden uitgemolken weer bekend te maken. En met succes, FIFA is op dit moment de meest populaire voetbal game en Need for Speed kreeg met Shift betere reviews en ook betere verkoopcijfers.