Review Marvel vs Capcom 3 Fate of Two Worlds – Fans hebben er lang om moeten vragen, maar hij is er dan eindelijk: de nieuwe Marvel vs Capcom. Het heeft een decennia geduurd voor Capcom om het nieuwe deel in misschien wel de beste cross-over franchise ooit te maken. Met een uitgebreid rooster aan personages en een nieuw likje verf over het geheel heen ziet Marvel vs Capcom 3 er veelbelovend uit. Is het echter genoeg om gamers tien jaar later nog steeds te overtuigen van de volmaaktheid van de serie? Je leest het in deze review!

Duik erin

Marvel vs Capcom 3 doet niet moeilijk met een verhaal of intro, je wordt meteen in het heetst van de strijd gegooid. Zodra je de game opstart zullen de meeste personages al beschikbaar zijn en zal je meteen aan de slag kunnen. Er zijn twee modi aanwezig: offline en online. Over de online modus straks meer. Als je offline speelt heb je keuze uit een aantal verschillende activiteiten. Zo kun je kijken hoe goed je bent door de arcade modus te spelen. Hier neem je het op tegen de computer en moet je een reeks van gevechten winnen.

Naast arcade heb je nog training, versus en mission. De eerste twee spreken voor zich. Bij mission krijg je per personage een aantal opdrachten om uit te voeren. Deze zullen bestaan uit het aan elkaar rijgen van verschillende aanvallen. Een perfecte manier om je favoriete personages onder de knie te krijgen en om wat nieuwe combo’s te leren. Het is echter jammer dat er niet meer te doen is in de game. De game dwingt je bijna om online te gaan spelen aangezien er offline toch bijna niks te doen is. Hier had meer uitgehaald kunnen worden.

Het grootste probleem dat echter meteen opduikt als je de game opstart is de enorm hoge instapdrempel. Er wordt letterlijk niks uitgelegd. Er is geen introductie en geen tutorial aanwezig. De mission modus is niet echt te zien als tutorial aangezien de combo’s al snel vrij lastig worden. Je begint blanco aan de game en doordat er niks wordt uitgelegd ben je wel even bezig met het uitvogelen van hoe alles werkt. Geloof het of niet, maar deze keer is het boekje van de game eens wel handig.

Tactisch denken

Nadat je echter de basis onder controle hebt en redelijk wat combo’s uit je hoofd weet begint door te schijnen hoe ongelooflijk goed de gameplay wel niet is. Een match in Marvel vs Capcom 3 wordt gespeeld met drie personages. Aan het begin van de match kies je drie personages uit. De truc hier is om een zo’n slim mogelijk team neer te zetten. Dit zorgt voor veel tactisch denkwerk en leid tot veel discussie onder de fans. Tijdens de matches kun je wisselen van personages zo vaak je maar wil. Je kunt ze ook om hulp vragen wanneer ze een aanval zullen doen die jij hebt uitgekozen. Het timen van het roepen om hulp en wisselen van personages is cruciaal om onder de knie te krijgen.

De setup van je controller is gelukkig vrij eenvoudig gehouden. Er is een lichte, medium, zware en speciale aanval. Met de speciale aanval sla je de tegenstander de lucht in. De schouderknoppen worden gebruikt om te wisselen van personage en om hyper combo’s te activeren. Elk personage is natuurlijk uitgerust met een eigen lijst van speciale aanvallen en hyper combo’s. De input commando’s voor deze aanvallen liggen erg dicht bij elkaar dus wees gerust. Je hoeft geen bijbel aan verschillende knoppencombinaties uit je hoofd te leren.

Boem, bam, KANG!

Weet je eenmaal alle combinaties een beetje uit je hoofd, dan begint de game echt leuk te worden. Marvel vs Capcom 3 draait namelijk helemaal om combo’s uit je mouw schudden. Cruciaal voor het winnen van matches zijn de hyper combo’s. Dit zijn de visuele pareltjes van aanvallen die, mits goed getimed, enorm veel schade kunnen doen en het gevecht kunnen bepalen. Onderin je scherm zie je een level meter staan. Deze zal stijgen naarmate je schade doet, ontvangt, of blokt. Vanaf level 1 zal je een hyper combo kunnen uitvoeren. Wil je echter de krachtigere versie dan moet je wachten tot level 3 en wil je helemaal los gaan dan kan je nog je andere personages erbij roepen om ook hun hyper combo’s in de strijd te gooien.

Beginnen met een lichte aanval, daarna een special combo, vervolgens sla je hem omhoog om een team aerial combo eruit te knallen en hem op de grond te smijten om het af te sluiten met een hyper combo. Boem, bam, kang, dat is hoe je Marvel vs Capcom 3 speelt. De leercurve mag dan wel stijl zijn, als je het eenmaal onder de knie hebt straalt de gameplay van Marvel vs Capcom 3 en zal je een hoop plezier halen uit het winnen van matches.

Online rammen

En toen gingen we online onze skills maar eens testen tegen de wereld. Er zijn online een aantal mogelijkheden. Je hebt drie verschillende manieren om te vechten online. Zo heb je de ranked matches, door deze te winnen zal je ranks omhoog gaan. De player matches zijn net als de ranked matches, maar dan hangt er geen rank vanaf. Hiernaast heb je ook nog de lobby games. Je kunt een eigen lobby aanmaken of zoeken naar een al bestaande lobby. Met maximaal acht andere spelers zal je roteren tussen tegenstanders. Win je een match, dan mag de volgende proberen je van je troon af te slaan.

Het online gedeelte is goed uitgewerkt, maar voelt wat magertjes aan. Zeker na de uitgebreide opties die we kregen bij Super Street Fighter IV. Als je niet aan de beurt bent in de lobby dan is het bijvoorbeeld niet mogelijk om naar de huidige match te kijken. Een spectator modus ontbreekt dus helemaal. Ook replays van matches zijn niet aanwezig. Hier slaat Capcom dan ook letterlijk de plank mis.

Wat de F**K gebeurt er allemaal?!

Visueel is Marvel vs Capcom 3 een ware uitblinker. De game is rijk aan alle kleuren die er bestaan en ongelooflijk gedetailleerd. Alle personages zien er verzorgd uit. Vooral als je de model viewer hebt unlocked kun je echt even goed kijken naar al het detail van de personages. De game is soms zelfs zo kleurrijk dat je niet meer ziet wat er allemaal gebeurt op het scherm. Het is een aangename hectiek.

Qua geluid zit het ook wel snor. Ondanks de hele foute beats onder het hoofdmenu klinkt de game heerlijk. Elk personage heeft zijn eigen thema en de aanvallen klinken prima. Geluidseffecten en visuele animaties kloppen perfect. De keuze van Japanse stemmen of Engelse stemmen voor alle personages is ook zeer gewaardeerd.

Het heeft een decennia geduurd, maar fans mogen in hun handjes wrijven: Marvel vs Capcom 3 is een waar pareltje geworden. De game ziet er ongelooflijk gelikt uit en als je erin zit laat de game je niet meer los. De fantastische gameplay straalt aan alle kanten naar buiten. Het is daarom zo jammer dat de game een zekere afwerking mist qua modi en online opties. Ook de hoge instapdrempel kan sommige gamers afschrikken. Ik zou aanraden om door te bijten en dan zul je zien wat Marvel vs Capcom 3 echt te bieden heeft. De beste cross-over franchise is weer terug en heeft bewezen dat de formule na tien jaren nog steeds werkt!

• Fantastische gameplay
  • Visueel goed in orde
  • Perfecte balans tussen personages