Review: MotorStorm Apocalypse – De MotorStorm franchise bestaat al sinds de launch van de PlayStation 3. Het eerste deel speelde zich af in de bergen en modder. Velen noemde het al snel een system seller en daar zijn we het volledig mee eens. Het festival hield daarbij niet op, ruim één jaar later kregen we te maken met de Pacific Rift. In deel twee vond het Motorstorm festival plaats op een tropisch eiland.

Het ging daar van mooie bosrijke gebieden, naar vulkanen en water. Het derde festival krijgt de naam MotorStorm Apocalypse. De naam zegt het eigenlijk al, in dit deel gaat de hele wereld naar de filistijnen. Gebouwen die instorten, hevige stormen en wegen die uit elkaar vallen. Is Sony begonnen met het uitmelken van de franchise of is het weer een genot om de game te spelen? Je leest het in deze review van MotorStorm Apocalypse.

Frisse nieuwe stijl

Zodra we aan Apocalypse begonnen was de stijl compleet anders. Bij de eerste twee delen had je een prachtig filmpje die het festivalseizoen inluidde. Nu is dat één of ander simpel filmpje in een comic stijl. Dat was even een flinke tegenvaller voor ons, het was een compleet andere stijl. Of dat een goed of slecht teken was konden we op dat moment nog niet beoordelen.

Eenmaal toen we begonnen aan de singleplayer start je met personage Mash. Mash doet voor de eerste keer mee aan het Motorstorm spektakel. Je begint dus als ‘groentje’, oftewel een beginner. Tussen de races door zullen er cutscenes verschijnen, die hebben netals de intro een comic stijl. In MotorStorm Apocalypse zit voor het eerst in de franchise een verhaal verweven. Niet een enorm spectaculair verhaal, maar het is wel vermakelijk om naar te kijken.

In het verhaal wordt uitgelegd dat er een bepaalde club genaamd de ‘Brotherhood’ is. De leden van de club zijn een van de betere racers. Op een gegeven moment in het verhaal sterft één van de leden. Mash hoort van het verschrikkelijke tragedie maar doet er in zijn deel van het verhaal weinig mee. Buiten Mash speel je later ook nog als Tyler en Big Dog. Big Dog is van de ouwe garde en heeft de meeste ervaring.

Per personage zal de game moeilijk worden. Als personage Big Dog zijn de races een stuk moeilijker dan met Mash. Als het verhaal van Mash voorbij is ga je door naar  Tyler, hij is ook lid van de Brotherhood.

Het festival begint op dat moment helemaal opnieuw, evenals het verhaal. Omdat je met een ander personage speelt zul je het verhaal vanuit een ander perspectief zien. Op het moment dat een racer van de Brotherhood sterft, gaat de Tyler op onderzoek uit en komt tot een schokkende ontdekking! Het is dus erg leuk dat er een verhaal zit in MotorStorm Apocalypse. In de eerste twee delen was het op een gegeven ogenblik saai om de singeplayer te spelen. Door het verhaal, al is het een erg simpel verhaal, zijn we doorgegaan tot het bittere eind.

Controllers die niet door de lucht vliegen

Wat een verademing! In de eerste twee delen hadden we nog wel eens de neiging om de controller door de lucht te gooien. De besturing was namelijk niet helemaal wat het moest zijn. Veel ruime bochten en motoren die niet lekker aanvoelde. In Apocalypse behoort dat allemaal tot het verleden. Ontwikkelaar Evolution Studios heeft flink lopen hameren op de besturing. Bochten maak je stukken sneller en als je op het laatste moment een obstakel wil ontwijken, doe je dat door rondje of vierkantje in te drukken.

Echter, lang niet alles is perfect. Door de instortende gebouwen, wegen die omhoog komen, rookwolken en hevige stormen is het soms erg moeilijk om te zien waar je naartoe moet. Voor je het weet donder je van een helling af of scheur je ergens tegenaan. Naar onze mening hoort crashen gewoon bij Motorstorm, hoewel het soms erg frustrerend is. Hoe dan ook is de sfeer in de game anders.

Het is moeilijk uit te leggen, maar in dit deel heb je meer het gevoel alsof het speelgoed autootjes zijn. terwijl het in de vorige delen als zwaardere bakken aanvoelde. Regelmatig heb je het idee dat je voertuig net boven de grond zweeft, al vinden we dat niet echt een minpunt maar zeker ook geen pluspunt. De sfeer is gewoon anders, het oude MotorStorm gevoel is veranderd. We missen bijvoorbeeld de harde toeter die je hoorde als je booster bijna ontplofte.

De levels bestaan trouwens niet alleen uit instortende gebouwen en aardbevingen. Er is namelijk een burgeroorlog uitgebroken. Er vliegen dus helikopters en zelfs vliegtuigen voorbij die op alles knallen. De meeste mensen zijn al uit de fictieve stad gevlucht, maar een aantal idioten zijn nog actief met wapens en molotovcocktails welke ze maar al te graag tegen je gebruiken.

Omdat er tijdens races zoveel gebeurt zijn de graphics niet verbluffend. Gelukkig valt dat nauwelijks op als je met hoge snelheden voorbij scheurt. Het gevoel van snelheid zit er namelijk goed in!

De controller blijft ook heel als het gaat om de A.I (kunstmatige intelligentie) van de tegenstanders. Vergeleken met de eerste twee delen is de A.I een stukje dommer/makkelijker gemaakt. Het was soms echt onmogelijk om op de eerste plaats te eindigen. In MotorStorm: Apocalypse is dat gelukkig niet meer snel het geval.

In de eerste twee rondes is de A.I erg sterk, als je in de derde en laatste ronde nog steeds ver achter ligt zal de A.I verzwakken waardoor je jezelf naar de eerste positie kan toewerken. Dat gaat niet zonder slag of stoot, als je tegen elkaar beukt hoor je het roestende ijzer gewoon kraken. Explosies klinken tevens erg goed en als er een aardbeving aankomt gaat er zelfs in de omgeving een sirene af. Qua geluid zit het dus wel goed, pure chaos! De muziekkeuze voor MotorStorm Apocalypse is vooral dubstep. Als je daar niet naar kan luisteren kun je altijd nog je eigen muziek instarten via het PlayStation 3 menu.

Meer te beleven

Naast de singleplayer zijn er nog andere speltypes. De eerste genaamd ‘Snelle Race’ is simpelweg split-screen voor vier spelers. Je kan zowel online als offline op de bank met vrienden de split-screen mode spelen. Dan hebben we nog het ‘Hardcore Festival’ en ‘Race tegen de tijd’. In Hardcore Festival krijg je een tijd opgelegd die verbroken moet worden. In Race tegen de klok is het een kwestie van een rondje rijden, na het eerste rondje zal er een ghost verschijnen. De ghost laat zien hoe jij je eerste rondje uitvoerde. Als je de vorige tijd wil verbeteren zal je de ghost moeten inhalen. Tenslotte kun je naast normale races ook Eliminator spelen. Je moet proberen niet op de laatste positie te rijden, want anders wordt je wagen snel opgeblazen.

De multiplayer heeft de eerste week veel problemen gehad. Je kon echt van geluk spreken als je eens een online race kon rijden. Gelukkig is er een nieuwe patch uitgebracht en loopt de online multiplayer nu stabiel. In totaal kun je online met zestien man in de roestbakken van MotorStorm scheuren. Je hebt aantal perks tot je beschikking waardoor je onder andere een schokgolf kan creëren, sneller terug op de baan bent en langer gebruik kan maken van je boost. Per class kun je drie perks uitkiezen voor de online race. In het heetst van de strijd heb je vrijwel geen last van lag. Online loopt het naar onze mening, als je eenmaal online bent, erg soepel. Alleen de aardbevingen en instortende gebouwen waren een gemis online.

Het gokken mogen we in het online gedeelte niet vergeten. Je moet namelijk voordat de wedstrijd begint gokken op diegene die de race gaat winnen. Als je op de juiste persoon hebt gegokt krijg je experience points. Als je op de laatste plaatst eindigt hoef je niet bang te zijn dat het allemaal voor niets was. Je krijgt ook XP voor het driften, in de lucht zweven en voor het finishen.

Online is er een ranking systeem zoals we die kennen bij shooters. Verder kan je de wagens in Motorstorm geheel pimpen. Van spiegels en kleuren tot de kleinste krassen. Nieuwe onderdelen speel je vrij door online bepaalde doelstellingen te behalen.

Apocalypse in 3 Dimensies

MotorStorm Apocalypse in 3D is leuk om een uurtje te spelen, meer niet. Je krijgt meer diepte waardoor je afstanden en afgronden beter kunt inschatten. Daarnaast heb je echt het gevoel dat al het rondvliegende puin op je afkomt. Als je naar een scherm kijkt zonder een 3D brilletje zie je alles dubbel, dat moet je uiteraard niet hebben. Eenmaal toen we de bril ophadden bleef het dubbele effect heel lichtjes zichtbaar. In een race is dat alles behalve fijn.

MotorStorm Apocalypse is flink op de schop gegaan. Het Motorstorm gevoel is anders, maar wel op een aangename manier anders. De singleplayer heeft door het verhaal meer body gekregen en er is genoeg variatie omdat het altijd een verrassing is welke auto of motor je krijgt. De multiplayer is erg verslavend en de 3D optie is leuk, alleen jammer van het dubbele beeld die je lichtelijk ziet. MotorStorm Apocalypse is al met al een totaal pakket waarmee je lang plezier kan hebben.

• Singleplayer met verhaal, eindelijk!
  • Gevoel van snelheid
  • Totale chaos