Review: Dragon Age II

Review Dragon Age II – Ridders, draken en tovenaars: fantasy in zijn meest geromantiseerde vorm. Nog niet eens zo’n lange tijd geleden bracht BioWare, de makers van onder andere Mass Effect, ons de duistere fanatasy game Dragon Age: Origins. De game was een die-hard RPG en werd een groot succes. Later werden we nog voorzien met Dragon Age: Awakening, een groot uitbreidingspakket voor de game. Nu zijn we dan toe aan de grote nummer twee in de Dragon Age franchise. Heeft BioWare er goed aan gedaan om een meer mainstream pad in te slaan met het vervolg? Dat lees je in deze review!

De kampioen, dat ben jij!

Dragon Age II kent een heel ander verhaal als Origins en Awakening. Wees dus niet bang, je hoeft de vorige delen dus niet gespeeld te hebben om deze game te snappen. De zo gevreesde Blight is verslagen en de Archdemon ligt te creperen op de grond nadat de Grey Wardens hebben afgerekend met de invasie van de Darkspawn. In een klein dorpje vlucht er echter een gezin voor de laatste overblijfselen van de Darkspawn. Onder hun bevindt zich de toekomstige Champion, Hawke. Je ontkomt maar net en je besluit met het gezin te vluchten naar de stad Kirkwall. Hier begint de lange reis van Hawke naar de top.

Het verhaal van Dragon Age II is, zoals we mogen verwachten van BioWare, erg goed geschreven. Toch mist het verhaal iets ten opzichte van zijn voorganger. Het duurt langer voordat je ook maar iets gaat geven om de hoofdpersoon, laat staan om zijn metgezellen. De conversaties zijn echter van dezelfde hoge kwaliteit als in Origins en dit blijft dan ook boeien. Het is daarom extra jammer dat de personages in Dragon Age II je minder snel zullen pakken.

Sneller, directer en harder

De gameplay in Dragon Age II is flink op de schop genomen in verhouding met Origins. Waar Origins echt een RPG was voor de fans, is deeltje twee meer de mainstream kant op gegaan à la Mass Effect 2. De game kent nu een veel directere en actievere gameplay. Je kunt aan het begin van de game kiezen uit drie klasses: Mage, Warrior en Roque. De Mage werkt met magie, de Warrior met zwaard en schild en de Roque houdt het bij de sneaky attacks. Elke class heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo is de Mage erg krachtig qua aanvallen, maar kan hij maar weinig schade op zich nemen. Heb je eenmaal je class gekozen, dan kan je nog je uiterlijk aanpassen tot in detail en dan maar aan de slag.

Je merkt vanaf moment één dat Dragon Age II anders is. Je hoeft niet langer aanvallen te selecteren uit een balk, maar je hebt nu één duidelijke aanvalsknop. Door op kruisje te drukken gebruik je de standaardaanval van je class. Hiernaast zijn er ook nog speciale aanvallen. Deze zijn gekoppeld aan andere knoppen op de controller. Uiteindelijk zal je goed moeten nadenken over welke aanvallen je tot je beschikking wilt hebben, want je kan er maar zes koppelen aan knoppen: denk dus strategisch. In het begin zal je nog veel button bashen, maar als je wat meer skills krijgt, zullen de gevechten al snel meer diepgang hebben. De game komt dus een klein beetje langzaam op gang, maar als de game op gang is laat hij je niet meer los.

Keuzes, keuzes…

Wat is een RPG nou zonder levelen? Dat is als een kip die niet kan vliegen…oh wacht, nou ja jullie begrijpen wat we bedoelen. Ook in Dragon Age II wordt er flink geleveled. Je gaat levels omhoog door missies te voltooien en vijanden af te maken. Ga je een level omhoog dan krijg je punten om deze te verdelen onder verschillende categorieën. Voor Mages is het bijvoorbeeld handig om veel punten in intellect te stoppen en voor Roques is dexterity weer een betere keuze. Deze keuzes bepalen hoeveel schade je aanvallen doen of hoeveel mana je hebt.

Hiernaast krijg je ook nog per level één punt om te verdelen onder je verschillende talent-trees. Deze talent-trees zorgen ervoor dat je nieuwe skills krijgt of je speciale aanvallen nog sterker worden. Hiernaast kan je jouw personage ook nog specialiseren in bijvoorbeeld een tweehandig wapen of zwaard en schild, bij de warrior. Elke class heeft zijn eigen trees en je bent niet gebonden aan één specialisatie. Wil jij je punten verdelen onder meerdere talent-trees, dan is dat prima mogelijk. Of het verstandig is, dat is een tweede.

Samen is alles leuker

Vanaf het begin van de game sta je er gelukkig nooit alleen voor. Hawke reist namelijk altijd met een groep en deze komen erg goed van pas. Je metgezellen levelen net als Hawke en zullen ook de nodige aandacht vragen qua puntenverdeling. Met een druk op de knop schakel je tussen je verschillende personages en het is zelfs mogelijk om aanvallen te combineren. Bevries eerst een vijand als een Mage om vervolgens de vijand aan stukken te slaan met een harde slag van een Warrior.

Ook zal je jezelf en je maatjes moeten uitrusten met outfits en wapens. Je vindt naarmate de game vordert steeds sterkere wapens. Hiernaast kan je alles ook nog eens upgraden met behulp van runes. Customizing genoeg dus.

In zijn achteruit

Qua presentatie laat Dragon Age II hier en daar echt flink wat steken vallen. Op een grafisch vlak is de game niet erg indrukwekkend. De wereld ziet er wel mooi uit, maar op veel momenten haalt deeltje twee het nog geen eens bij de kwaliteit van Origins. Ongedetailleerde textures en saaie omgevingen zorgen ervoor dat Dragon Age II qua uitstraling minder blijft hangen als zijn voorganger.

De conversaties en voice-acting zijn echter wel nog steeds van een erg hoog niveau en doen erg goed hun best om de sfeer te redden. Dit lukt ze gelukkig ook grotendeels en het verhaal blijft dan ook boeien. Het blijft echter jammer dat de game grafisch in zijn achteruit is gegaan in plaats van zijn vooruit.

Conclusie

Dragon Age II is een geslaagd vervolg ondanks wat minpuntjes. De game weet met zijn verslavende gameplay een breder publiek aan te spreken, maar laat op het vlak van presentatie wat steekjes vallen. Het verhaal voelt minder episch aan als in Origins en ook de speelduur is iets ingekort, maar dit weerhoud Dragon Age II er niet van om een erg vermakelijk product te zijn. Denk jij dat je het in je hebt om de nieuwe kampioen te worden? Laat Dragon Age II dan niet liggen.

Pluspunten

  • Verslavende gameplay
  • Interessant verhaal
  • Erg goede voice-acting

Minpunten

  • Grafisch niet indrukwekkend
  • Kortere speelduur
  • Game komt langzaam op gang

Nieuwe DLC voor Dragon Age II met trailer
Gepubliceerd op 17 sep, 2011 om 10:42
BioWare houdt rekening met feedback voor Dragon Age II: Legacy DLC
Gepubliceerd op 20 jul, 2011 om 19:29
Nieuwe Dragon Age II DLC onthulling op de Comic Con
Gepubliceerd op 23 jun, 2011 om 17:17
BioWare luistert naar feedback voor Dragon Age II DLC
Gepubliceerd op 17 jun, 2011 om 19:47
  1.    148 XP
    romain1213's avatar

    het eind viel me alleen tegen

  2.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    Na 35 uur was ik al met de laatste missie bezig (met DLC mee gerekend) en dat voor een RPG. Mij viel de hele game heel erg tegen.

  3.    428 XP
    Djives's avatar

    Helemaal met je revieuw eens.
    De grafhics neem je op de koop toe de rest van het spel maakt het helemaal goed.
    Het is zeker een verslavend spel.

    Je doet 50+- uur over om hem goed/volledig normal mode uit te spelen.
    Speel hem nu op hard mode en word totaal een ander spel.

    Het is een goede vervanger voor Final Fantasy game. Enigste wat mist is een summoner. Ik denk dat we in de handen mogen mag wrijven dat Bioware het oppakt waar Square Enix het liet liggen.

  4.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    @Djives:
    Al zal je er +- 50 uur over doen ‘zelfs dan is de game te kort voor een RPG, een rpg moet op zijn minst 60+ duren en geen 36 a 40 uur met de DLC er bij. Een vriend van me heeft hem ook uit gespeeld op de Xbox360 en heeft er 38 uur over gedaan (zonder DLC). De laatste 5 uur kon ik niet eens meer dood in de game en mijn team bijna niet.