Remedy: Alan Wake voor Playstation 3 was een te groot risico

In 2010 bracht Microsoft de veel gehypte Alan Wake uit, exclusief voor de XBox 360. Omdat Microsoft de uitgever is van Alan Wake, werd er gedacht dat het verboden was om een PlayStation 3 versie te maken. Maar het blijkt dat de ontwikkelaar van Alan Wake, Remedy Entertaiment, al heel lang heeft gekozen om geen PlayStation 3 versie te maken. Dit werd besloten ver voordat er een contract bestond tussen Remedy en Microsoft.

In een interview zei Markus Maki, de grote baas van Remedy Entertaiment, dat er heel veel redenen zijn dat er geen PlayStation 3 versie is van Alan Wake. Om te beginnen zei Markus Maki dat de studio van Remedy heel klein is, dus er moeten keuzes worden gemaakt. Hierdoor werd bijvoorbeeld besloten om geen multiplayer te maken voor Alan Wake. Deze keuzes werden gemaakt voordat de Xbox 360 of PlayStation 3 werd uitgebracht.

Nadat Remedy wist wat ze wilden doen met Alan Wake zochten ze naar een game-engine. Dit was niet zo makkelijk omdat toen alle game-engines voor de Xbox 360 en PlayStation 3 nog in ontwikkeling waren. Voor het gemak had Remedy gekozen om Alan Wake tóch te ontwikkelen voor PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

Na een tijdje blijkt dat het een te grote ambitie was om Alan Wake voor alle platformen uit  te brengen. Er werd toen alweer een keuze gemaakt. Er was een discussie in de studio van Remedy welke platform geen Alan Wake zou krijgen. Er werd toen flink getwijfeld of een PlayStation 3 versie wel de moeite waard was, aangezien de PlayStation 3 heel duur was, weinig werd verkocht en er waren veel problemen met de Playstation 3 toen hij werd uitgebracht.

Terwijl Remedy bezig was met deze kwestie had Microsoft toevallig interesse om Alan Wake uit te brengen. Hierdoor was de keuze voor Remedy heel makkelijk. Remedy stopte met het maken van de PlayStation 3 versie en  ging verder met de PC en de XBox 360 versies.

Na een tijdje kwam Remedy achter dat ze nog steeds te weinig mankracht had om Alan Wake op twee platformen uit te brengen. Hierdoor werd besloten om de PC versie niet meer uit te brengen en werd Alan Wake een XBox 360-exclusive.

  1.    344 XP
    Galaick's avatar

    wel zwak, maar ja. Money is killing

  2.    1562 XP
    dikked's avatar

    @Galaick: ja echt heel zwak.
    maar goed ze moeten ook ergens beginnen

  3.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    Heb deze game nooit helemaal uit gespeeld. Heb hem vandaag verkocht samen met Dragon age II die je binnen 37 uur + dlc kan uit spelen.

  4.    38 XP
    jaansen's avatar

    ik heb een demo van dragon age 2 gespeelt en de graphics zijn ver onder verwachting

  5.    6677 XP
    Myx's avatar

    Begin dan ook niet meteen met een miljoenen titel. Ze konden ook gewoon een PSN spel maken.

  6.    68 XP
    Humansoul's avatar

    @Myx:
    Ze hadden uiteraard al wel twee grote spellen op hun naam staan, namelijk Max Payne 1 en 2. Denk echter niet dat dit reden genoeg was voor ze om uit te breiden..