Review: Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters – Elk jaar komt EA Sports terug met een nieuwe golfgame die de naam bevat van de beste golfer ter wereld: Tiger Woods. De beste man heeft het de laatste tijd erg moeilijk gehad, maar EA Sports heeft toch besloten om Woods te blijven steunen met zijn eigen game. Is het de game wel waard om zijn naam te dragen en kan het jou toe zetten om te gaan golfen op je PlayStation 3? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Rookie gedrag

Zodra je begint met Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters, dan begin je ook daadwerkelijk met Tiger Woods. Je bent bij de laatste hole en je hebt drie slagen over om te putten. Als je het goed doet, met behulp van je caddie, dan heb je met Tiger Woods voor de vijfde keer het befaamde groene jasje gehaald van het toernooi waar alles om draait: The Masters.

Met deze intro begint jouw avontuur in de golfwereld. Je begint letterlijk als amateur en kiest eerst je moeilijkheidsgraad. Hoe moeilijker je kiest, hoe minder hulp je krijgt en je hebt vier moeilijkheidsgraden: Amateur, Pro, Tour Pro en Tournament. Bij Amateur heb je elke hulp die er is en bij Tournament helemaal niets.

Als je jouw moeilijkheidsgraad hebt gekozen, dan krijg je de kans om jezelf als golfer waar te gaan te maken. Je kan een foto maken met de PlayStaion Eye camera, dit moet twee keer. Eerst een foto van de voorkant van je gezicht en dan van de zijkant. Met behulp van markers kan je alles goed perfectioneren op bijvoorbeeld lippunt, oogpunt e.d. Als je eenmaal klaar bent met jezelf aan te maken, begint het avontuur pas echt.

Road to the Masters

Je avontuur begint in de laagste klasse van het golf, samen met je caddie. Je caddie geeft je continu advies over de beste slagen die je kan maken. Sommige slagen zijn risicovol en dat geeft hij natuurlijk ook aan in drie kleuren: groen is risicoloos, geel heeft iets meer risico maar is te doen en rood is absoluut risicovol. Je hoeft natuurlijk niet te kiezen uit de keuzes van je caddie, je kan zelf ook bepalen hoe je wilt slaan en waarheen. Toch zijn de keuzes die je caddie je voorlegt ideaal om op te volgen, dus dat raden we je ook ten zeerste aan.

Je kan per toernooi verschillende challenges behalen door middel van een training of een sponsor challenge. Bij een training wordt je uitgedaagd voor een Battle Golf; één-tegen-één op een paar holes van het parcours waar het tournooi wordt gehouden. Als je op een hole je tegenstander verslaat, dan kan je een club bij hem verwijderen uit zijn tas. Verslaat hij jou, dan doet hij natuurlijk hetzelfde.

De andere mogelijkheid is de sponsor challenge. Hierbij moet je een objective halen op één of meerdere holes op het parcours waar je het tournooi hebt. Je moet bijvoorbeeld een beardie halen op een par 4 hole of één van de vele andere challenges. Hierbij kan je sponsordeals mee verdienen en bij beide kan je extra XP verdienen.

Naast deze twee challenges heb je ook het tournooi in de klasse waar je jezelf bevindt. Deze toernooien moet je natuurlijk zo goed mogelijk voltooien om uiteindelijk het doel te behalen: The Masters. Elke klasse vereist een paar doelstellingen om zo een divisie hoger te kunnen golfen. Dit varieert natuurlijk van een aantal overwinningen of je klassement tijdens een toernooi.

Tiger Woods PGA Tour 12: Sporten of Role Playing Game?

We zeiden het al in het vorige onderwerp, met alles kan je Experience Points (XP) verdienen. Wat je hiermee kan doen is uiteindelijk je golfer op elk punt wat je maar kan bedenken verbeteren. Denk hier maar eens bijvoorbeeld de kracht van je slag, je swing tijdens het slaan of je concentratie tijdens het putten.

Over dit gedeelte is heel erg goed nagedacht en het lijkt gewoon op een heel goed systeem van een goede Role Playing Game (RPG). Door je XP uit te geven aan je kwaliteiten, wordt jezelf ook beter natuurlijk en hoe beter iets gaat, hoe duurder het qua XP wordt. Daarnaast kan je zelfs ook oefenen aan alles op het oefenterrein; dit alles om je alleen maar beter te maken.

Niet alleen jij verbeterd naar mate je vordert, maar ook je trouwe caddie. Deze wordt per toernooi en ook per klasse beter. Dit bewijst eens te meer dat dit allemaal goed is uitgewerkt en het lijkt gewoon op een volwaardig RPG-systeem waar menig echte RPG een puntje aan kan zuigen.

The Whole Nine Yards

Naast carrière maken in de golfsport heb je ook andere leuke momenten die je kan herbeleven in de game. Zo zijn er historische Master Moments in Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters die je kan naspelen. Dit zijn zeer leuke challenges waarbij je een echt historisch moment uit een Masters toernooi moet evenaren of verbeteren. Ook hierbij verdien je natuurlijk weer XP die je uitgebreid kan uitgeven om je tot de beste golfer ter wereld te maken.

I Like to Move

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters is vooral een heerlijke en rustige game. Ben je alle actie even helemaal zat die shooters, racegames of andere sportgames met zich meebrengen? Dan is deze golfgame vooral tussendoor even heerlijk om te spelen. Je bent gewoon aan het genieten van alle rust om je heen in de game, want golf is een sport waar je echt op moet concentreren.

Doe je dit niet, dan lukt ook echt helemaal niets. Als je denkt dat dit een game is waar je echt alleen maar rustig bij blijft, heb je het ook verkeerd. Want als je denkt dat je goed bezig bent en je mist net die ene belangrijke put, dan kan dat echt enerverend werken. Je begint je gewoon in te leven in de game en dan vooral in de sport en toch wel de spanning welke golf met zich meebrengt.

De gameplay is in Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters ronduit goed te noemen. De game speelt heerlijk en vooral met de analoge sticks om te slaan met je club op gevoel voelt goed aan. De controls zijn zeer eenvoudig en makkelijk om te leren, hier is weinig op aan te merken.

Aangezien bij het golfen veel concentratie is vereist, zijn er elementen die je ermee helpen tijden het golfen. Dit zijn bijvoorbeeld de focus op je Power Boost, Spin en Accuracy boost. Deze hulpmiddelen bij sommige slagen verbeteren de gameplay zodat het niet alleen een balletje over het parcours slaan wordt. Alles wordt eraan gedaan om te kunnen zorgen dat jij een lekker en vooral goed potje kan golfen.

Deze nieuwe golfgame van Tiger Woods is voor het eerst sinds het bestaan van de franchise te spelen met de PlayStation Move. Natuurlijk hebben wij dit ook uitgeprobeerd en dit werkt best aardig. Toch zijn we van mening dat je meer gevoel hebt met de gewone controller dan met de PlayStation Move en ook een nadeel is dat je lang stilstaat en amper in beweging bent met de PlayStation Move.

Met de controller zit je natuurlijk lekker in je stoel of op de bank, maar met de PlayStation Move sta je vooral stil. De bewegingsfactor met de PlayStation Move is nihil, behalve als je het balletje een paar honderden yards verder wilt slaan.

Graphics & Sound

Over het algemeen zien de graphics van Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters er redelijk goed uit. De omgevingen zien er prachtig en rustgevend uit, zoals het in de golfwereld ook moet zijn. Alleen we missen toch echt wat, het lijkt erop dat EA Sports de game niet optimaal heeft gemaakt qua graphics. We zijn er zeker van dat dit nog beter kan, gezien andere games die veel drukker zijn in de omgeving qua graphics er beter uitzien.

Qua sounds zit het wel goed in Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters. Je caddie die je continu advies geeft is goed en duidelijk te verstaan. Je moet natuurlijk wel Engels verstaan, maar dat is voor de meeste mensen onder ons geen probleem. Ook zijn de omgevingsgeluiden prachtig te horen en op stille momenten hoor je soms een vliegtuig overvliegen of de vogeltjes fluiten.

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters is een prachtige en rustgevende game die leuke momenten oplevert. Qua graphics hebben we toch het gevoel dat er veel meer inzit, maar het geluid is enorm realistisch te noemen. Ben je alle actie even zat, dan is Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters een ideale game om tot rust te komen, totdat je jezelf erin gaat beleven. Ook is het leuk om een balletje te slaan met de PlayStation Move, maar met de normale controller is deze game toch het best te spelen.

• Rustgevende maar vooral enerverende game
  • RPG-element waar menig RPG niet aan kan tippen
  • Realistische omgevingsgeluiden