Review: Mortal Kombat – Het is één van de succesvolste franchises ooit in het Beat ‘m Up genre; Mortal Kombat. Na vele succesvolle jaren op onder andere de SEGA Mega Drive zijn er een paar vervolgdelen en remakes van gemaakt die zwaar teleur stelden. Warner Bros. durfde het aan om door ontwikkelaar NetherRealms Studios een remake te laten maken voor de huidige gameconsoles van de ooit zo succesvolle Mortal Kombat. Wordt het een afgang van jewelste en krijgen we een ‘Finish Him’ op het einde, of wordt het een ‘Flawless Victory’? Daar kom je achter in de review van Mortal Kombat.

Round 1

Elke game heeft wel een verhaal, zo ook Mortal Kombat. Het verhaal van deze game is bij iedereen bijna wel bekend, maar we beginnen opnieuw. Het beroemde Shaolin Toernooi gaat weer van start: een toernooi tussen de beste krijgers van de Outworld onder leiding van de machtige Shao Kahn en de dappere stervelingen van Earthrealm, onder leiding van de god Raiden. Dit toernooi loopt helemaal uit de hand en jij zal dit van het begin af aan meemaken.

Vanaf het begin is het duidelijk dat je niet met één gekozen personage speelt, maar dat je speelt met diegene waarmee je het verhaal op dat moment volgt. Elk hoofdstuk van het verhaal speel je dus met een andere personage en er loop één rode draad door het verhaal heen. Je moet natuurlijk ervoor zorgen dat de aarde niet wordt overgenomen door de Outworld.

Elk hoofdstuk loopt dus over in het volgende en sluit precies goed op elkaar aan. Je gaat van de ene personage naar de andere die je dan op dat moment tegenkomt in de cut-scenes, die vlekkeloos aansluiten op de gevechten. Er zijn geen laadtijden en als een gevecht is afgelopen, komt er gelijk een cut-scene aan. Tijdens de cut-scene wordt je game gesaved en zoals eerder gezegd: alles loopt vlekkeloos in elkaar over zonder laadtijden.

Het verhaal van Mortal Kombat is groter dan verwacht. Dit is enorm positief te noemen, omdat geen enkele Beat ‘m Up zo’n goed verhaal heeft als in deze remake van Mortal Kombat. Alles zit er wel in: humor, drama, actie, verboden liefde, noem maar op. Het verhaal is zelfs beter dan de film van Mortal Kombat, maar dat was niet zo moeilijk ook. En als je denkt dat het een verhaal van twee á drie uur is, dan zit je helemaal verkeerd. Je bent namelijk heel wat uurtjes zoet voordat je de Story Mode van Mortal Kombat hebt uitgespeeld en het houdt je dus best wel een aardig tijdje zoet.

De karakters zijn in het verhaal ook allemaal uniek, zo geniet je van het macho-gedrag van Johnny Cage, de rust die Raiden uitstraalt of de op wraak beluste ninja Scorpion tegen de ijskoude Sub Zero. Dit is allemaal zeer goed verwerkt in de cut-scenes en het verhaal, het past allemaal in het plaatje.

Fight!

Tijdens de Story Mode draait het natuurlijk om het vechten tussen de cut-scenes door. Als je Mortal Kombat voor het eerst speelt, staat er in het menu een tutorial voor je klaar. Dat niet alleen, maar je kan ook op verschillende manieren oefenen. Zo kan je de Finishing Moves van alle karakters oefenen door middel van de Finishing Tutorial of gewoon oefenen tegen een tegenstander. Ook dit kan weer op twee manieren: de normale Practice of de Tag-Team Practice.

Waar Mortal Kombat vooral bekend om staat zijn de combo-moves die je kan uitvoeren met elke karakter. Naast natuurlijk de Basic Moves, heb je in dit deel ook de Special Attacks die iets meer beschadiging toedienen. En als je nog een stap verder gaat, dan hebben we de Enhanced Attacks.

Deze Enhanced Attacks zijn nog krachtiger en daarvoor heb je meer energie voor nodig. Je hebt namelijk een meter onderaan waarmee je de grotere combo’s kan uitvoeren zoals de Enhanced Attacks. Deze meter is onderverdeeld in drie delen en voor een Enhanced Attack heb je maar één vol deel voor nodig.

Waar je ook de meter voor nodig hebt is de ‘Breaker’ en de gloednieuwe ‘X-Ray Attack’. Met de Breaker, die je pas kan gebruiken als je meter voor twee-derde vol is, kan je een aanval van meerdere hits onderbreken zodat je de aanval kan overnemen. Dit levert spectaculaire actie’s op en vraagt vooral om perfect timing om deze uit te voeren.

Nieuw in Mortal Kombat is de X-Ray Attack. Deze combo kan je alleen gebruiken bij een volle meter en als je deze goed timed met jouw karakter waarmee je aan het vechten bent, zie je wat er gebeurt als je deze aanval uitvoert. Deze aanval wordt prachtig weergegeven zodat je de impact in de botten ziet en de werkelijke schade ziet verschijnen. De botten zie je duidelijk versplinteren of verbreken en dit is onwijs gaaf in beeld gebracht dat je het keer op keer wilt doen.

Round 2

Naast de Story Mode en de voorbereiding die jezelf moet ondernemen in de tutorial of practice, zijn er nog tal van andere gamemodi in deze nieuwe Mortal Kombat. Zoals gewoonlijk kan je gebruik maken van de Tower, die in de eerste delen van Mortal Kombat centraal stond. Zo heb je nu de Challenge Tower, waar je diverse challenges moet uitvoeren om de top te behalen.

Deze challenges bevatten diverse opdrachten. Zo moet je in de ene challenge bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je vijftien secondes niets incasseerd en moet je in een andere challenge ervoor zorgen dat je niet belaagd wordt door twintig vijanden. Ook kan het zijn dat je skills getest worden in vier categorien: Luck, Might, Sight en Strength.

Deze vier skills kan je ook weer uitoefenen in de normale Fight modus en alles werkt via de welbekende tower. Doe je het goed, ga je omhoog en lukt het niet, blijf dan vooral oefenen. In de Fight Mode kan je ook weer de Tower benaderen zoals in de klassieke game, alleen ditmaal kan je wel je karakter zelf kiezen. Dit kan in elke modus, behalve bij de Challenge Tower en Story Mode.

In de Fight Mode heb je ook nog eens de eerder genoemde vier skills die je kan testen. In de Test Your Luck, Test Your Might, Test Your Sight en Test Your Strike worden je skills getest op het gebied van wat elke skill natuurlijk aangeeft. Test Your Luck is geen krachtmeting zoals de andere drie, maar moet je op geluk gaan vechten.

Je kiest jouw favoriete karakter en door middel van een slotmachine wordt je tegenstander bepaalt, evenals beperkingen of voordelen van jou of je tegenstander en veranderingen van de omgeving en dergelijke. Zo kan het zijn dat jij of je tegenstander niet kan springen, er meer tijd is om te vechten of uit diverse plaatsen komt er vuur uit de grond, waar je natuurlijk niet in wilt komen.

Finish Him!

Mortal Kombat is echt een game voor de die-hard fans die de succesvolle klassieker kapot heeft gespeeld. Je zal namelijk echt het Mortal Kombat gevoel  met deze game terugkrijgen. Voor de nieuwelingen is dit tevens dé juiste kennismaking met Mortal Kombat die er tot op heden is gemaakt. Vooral de gameplay van de game is enorm vertrouwd te noemen.

De combo’s kan je goed uitvoeren, alhoewel sommige combo’s soms enige oefening verlangt. Dit is niet erg en daar heb je ook alle kans toe in de diverse Practice modi. Daarnaast is het uitvoeren van de X-Ray Attack simpel te noemen. Gelukkig hebben ze er bij NetherRealm heel verstandig aangedaan om deze prachtige en vooral brute X-Ray Attacks simpel te laten uitvoeren door middel van de twee onderste schouderknoppen in te laten drukken bij een volle meter.

In Mortal Kombat zul je ook merken dat het vechten met de ene personage totaal anders is dan met een andere. De ene is meer gefocust op snelheid, de ander weer op kracht of bijvoorbeeld op afstand. Dit resulteert in veel verschillende stijlen waarmee je vecht of tegen moet vechten en daar moet je dus wel rekening mee houden.

Elke personage is dus uniek en gelukkig hebben de oude karakters hun vertrouwde moves nog lang niet afgeleerd. Deze kan je gewoon weer uitvoeren met de karakters waarmee je gewend bent, of het nou met Baraka is waarmee je zijn messen naar voren beweegt met een ADHD-gehalte terwijl hij op zijn knieën zit, of het is Johnny Cage die de split doet en in de ballen ramt van zijn tegenstander of wat te denken van de speer aan de ketting van Scorpion met de legendarische woorden: “Come Here!”

Online

Ook online is Mortal Kombat zeer goed te spelen. Tijdens de potjes die we deden liep eigenlijk alles vlekkeloos en er is zelfs een prachtige modus toegevoegd: King of the Hill. In deze modus kan je worden toegekeken door andere gamers, die op hun beurt tomaten kunnen gooien, in slaap kunnen vallen, juichen en noem maar op. Ook geven ze aan het einde van het gevecht een cijfer, wat je online reputatiepunten oplevert.

Hoe meer reputatiepunten, hoe beter je online wordt gewaardeerd natuurlijk. Er zijn zat manieren om een goede reputatie op te bouwen in de online modus van Mortal Kombat, dat dit zeker het gameplezier verhoogt van deze Beat ‘m Up. Al met al zijn er veel opties om te doen in Mortal Kombat, zowel offline als online.

Fatality

Mortal Kombat is meer dan alleen een vechtgame, want je verdient namelijk ook credits tijdens de vele gevechten die je gaat uitvoeren. Deze credits kan je uitgeven in de Krypt. Hier kan je van alles en nog wat unlocken: van artwork tot Finishing Moves, van alternative kleding van de karakters tot muziek van de game. Hoe meer credits je behaalt, hoe meer unieke content je kan unlocken en er is veel te veel om dit allemaal op te noemen.

We kunnen in principe nog veel meer vertellen over Mortal Kombat, maar het meeste van wat je kan doen in deze remake is nu wel besproken. Als we nog langer doorgaan, zijn we bij wijze van spreken morgen nog niet klaar. Mortal Kombat heeft gewoon enorm veel te bieden en het is zeker geen simpele en snelle remake geworden van deze game. Dat verdient de franchise ook niet en dat is gelukkig ook niet gebeurd met deze Mortal Kombat. De replaywaarde van de game ligt enorm hoog, doordat er zat te doen is en het verhaal in de game enorm goed te noemen is.

Dit komt ook doordat de game met maximaal vier spelers tegelijk gespeeld kan worden. Hiervoor zijn weer andere menu’s en kan je lekker 1-tegen-1, tag team tegen 1 of tag team tegen tag-team spelen. Je hebt hier natuurlijk wel vier controllers voor nodig, of vier arcade controllers, want Mortal Kombat spelen met een arcade controller geeft toch het ultieme gevoel wat bij deze game hoort.

Graphics & Sound

De grafische kant van Mortal Kombat laat zich van zijn waarde zien. Het is compleet in de stijl van Mortal Kombat, dus lekker 2D vechten in de originele omgevingen die we kennen van de eerste succesvolle games. Alles ziet er goed uit en precies in de stijl die we gewend zijn van Mortal Kombat. Ook zit er meer diepgang in de game tijdens het vechten en dat merk je ook best wel vaak, het is echt niet meer zo 2D als vroeger, maar toch de vertrouwde stijl die je gewend bent van Mortal Kombat.

De cut-scenes zien er goed uit, alles loopt vloeiend in elkaar over en we konden weinig tot geen fouten bespeuren. Verwacht niet de graphics die je gewend bent van de recente shooters of echt realistische graphics, maar dat maakt ook niets uit. De game ziet er goed uit, maar toch zijn we van mening dat het grafisch nog beter kan en dan met name de cut-scenes.

De beschadigingen van de karakters zijn ook goed te noemen. Naarmate de strijd vordert, zie je de wonden en blauwe plekken verschijnen. Doordat er ook zoveel bloed vloeit, komt dit overal terecht en natuurlijk ook op jou. Het kan dus zijn dat je onder het bloed zit, terwijl het niet van jou is.

De duistere en mystieke muziek past geheel bij de game en dat speelt enorm lekker. Door lekker achtergrongmuziek erbij te hebben en de vette geluiden van de karakters, waan je jezelf in het gevecht. Alleen wat wel komisch is, is dat Liu Kang tijdens het vechten als een klein aapje klinkt. Dit is best lachverwekkend en past wel bij zijn stijl, maar toch.

De voice-acting is ook zeer goed te noemen, omdat de stemmen ontzettend goed klinken bij de karakters in Mortal Kombat. Toch is het soms een raar beeld hoe bijvoorbeeld een mond eruit ziet van een karakter en beweegt tijdens een cut-scense. Al met al is Mortal Kombat een game die er goed uitziet en perfect in elkaar zit qua geluid.

Je hebt het al in de gaten, we zijn over het algemeen zeer positief over de remake van Mortal Kombat. Al met al heeft ontwikkelaar NetherRealm Studios heel veel tijd geïnvesteerd in deze game en dat werpt zijn vruchten af. Je krijgt echt het oude Mortal Kombat gevoel terug en we kunnen met gerust hart zeggen dat het een ‘Flawless Victory’ is voor Warner Bros. en NetherRealm!

• Uitgebreid verhaal en geen laadtijden in de Story Mode
  • Het ouder vertrouwde Mortal Kombat gevoel
  • Veel nieuwe karakters én Kratos als exclusieve PS3-karakter