UPDATE: Sony geeft officiële verklaring PlayStation Network downtime vrij!

http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4db724a45fa47.jpg

Sony heeft zojuist onderstaande verklaring vrijgegeven op hun PlayStation Blog en het is erger dan we ooit hadden durven dromen. Gebruikersgegevens van ruim 77 miljoen mensen zijn gedumpt door een hacker. Je wachtwoord, je email, je adres ligt nu in de handen van wellicht een hackersgroep of individu die verkeerde bedoelingen heeft. Verander dus je wachtwoord van je mail adres mocht deze het zelfde zijn als je PlayStation Network ID, dit is namelijk echt niet te best.

Mogelijk zijn je credit card gegevens ook gestolen, Sony heeft hier echter nog geen duidelijkheid over. Dit is wellicht de grootste hackjobs die ooit heeft plaatsgevonden.

UPDATE: Er is nu een Nederlandse vertaling beschikbaar, deze is ook vanaf nu hieronder te bevinden.

Geachte PlayStation Network/Qriocity klant:

We hebben onlangs ontdekt dat tussen 17 April en 19 April 2011, bepaalde informatie van gebruikersaccounts op het PlayStation Network en Qriocity diensten werd gecomprimeerd in verband met een externe indringing in ons systeem. Hierdoor hebben wij:

1)    tijdelijk PlayStation Network en Qriocity services offline geplaatst

2)    een buitenstaande en erkende security firma gevraagd om een volledig en compleet onderzoek te ondernemen naar wat er gebeurd is; en,

3)    spoedig maatregelen genomen om de beveiliging van onze netwerkinfrastructuur te verbeteren en te versterken  door onze systeem te heropbouwen om U te voorzien van verbeterde bescherming van uw persoonlijke gegevens.

Wij waarderen uw geduld, begrip en aardigheid terwijl wij aan het werk zijn om deze problemen zo snel en efficiënt mogelijk op te lossen.

Hoewel we nog steeds de details van het incident aan het onderzoeken zijn, verdenken wij dat een onbevoegd persoon in het bezit is gekomen van de volgende informatie die U aan ons had verstrekt: naam, adres (stad, provincie, postcode), land, e-mail adres, geboortedatum, PlayStation Network/Qriocity wachwoord en login, en gebruikersnaam/PSN online id. Het is ook mogelijk dat uw profiel data werd verkregen, inclusief aankoopsgeschiedenis en factuuradres (stad, provincie, postcode). Als U een sub-account hebt geauthoriseerd, kan dezelfde data met betrekking tot die account verkregen zijn. Hoewel er geen direct bewijs is dat creditcard gegevens verkregen zijn op dit moment, kunnen we de mogelijkheid niet uitsluiten.

Als U uw creditcard data hebt opgegeven via PlayStation Network of Qriocity, adviseren wij U voor de veiligheid dat het mogelijk is dat uw creditcard nummer (exclusief security code) en geldigheidsdatum zijn verkregen.

Voor uw veiligheid, raden wij U aan om bewust te zijn van email, telefoon en post scams die om uw persoonlijke of gevoelige informatie vragen. Sony zal U nooit via deze kanalen contacteren, inclusief e-mail, om uw creditcard nummer of andere identiteits informatie te vragen. Mocht U een bericht ontvangen die om persoonlijke informatie vraagt, kunt U erop vertrouwen dat deze persoon niet voor Sony werkt. Wanneer de PlayStation Network en Qriocity diensten volledig hersteld zijn, raden wij U ten strengste aan zo snel mogelijk in te loggen en om uw wachtwoord te veranderen. Verder, als U uw PlayStation Network of Qriocity gebruikersnaam of password voor andere service(s) gebruikt, raden wij U ook aan om die te veranderen.

Om uzelf te beschermen tegen mogelijke identiteitsdiefstal of andere financiële verliezen, raden wij U aan om waakzaam te blijven door uw rekening afschriften of gelijkaardige documenten te controleren.

Onze excuses voor het ongemak en wij danken U voor uw geduld terwijl wij ons onderzoek afronden. Onze teams werken rond de klok en services zullen zo snel mogelijk hersteld worden. Sony neemt bescherming van gegevens zeer serieus en zal zich blijven inspannen om ervoor te zorgen dat er aanvullende maatregelen worden genomen om persoonlijke gegevens te beschermen. Het leveren van kwaliteit en veilige entertainment diensten is onze hoogste prioriteit. Neem a.u.b. contact opnl.playstation.com/psnoutage mocht U nog verder vragen hebben.

Hoogachtend,

Sony Network Entertainment en Sony Computer Entertainment Teams

* Sony Network Entertainment Europe Limited (voorheen bekend als PlayStation Network Europe Limited) is een dochteronderneming van Sony Computer Entertainment Europe Limited, de verantwoordelijke voor verwerking van data voor PlayStation Network/Qriocity persoonlijke gegevens

 

  1. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    OKee…?

  2.    344 XP
    Galaick's avatar

    Mooi kak, maar beter dat het is opgelost…

  3.    35 XP
    Fukijama's avatar

    Wat moet ik nou doen?
    Ben nu wel beetje bang dat mijn creditcard gegevens zijn gejat..

    Hebben ze nu alle accounts gejat? Of alleen amerikaanse? Staat niet veel duidelijke dingen in vind ik..

    Moet ik nu mijn bank bellen en mijn creditcard stoppen?

  4.    571 XP
    r03n_d's avatar

    Dit is pretty fucked up..

  5.    571 XP
    r03n_d's avatar

    @Fukijama: Als ik jou was zou ik via internet je Credit Card transacties maar nauwlettend in de gaten houden de komende tijd.. Een nieuwe kaart aanvragen kan inderdaad ook geen kwaad.

  6.    45 XP
    Ron's avatar

    Das heavy shit.

  7. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    Wtf

  8.    2517 XP
    Sixstar6's avatar

    Gooei shit

  9. Anoniem -   
    jan's avatar

    Allemaal leuk en aardig, maar nu dat PSN down is kan ik ook mijn wachtwoorden niet veranderen op me PS3, lekker dan

  10. Anoniem -   
    jochen's avatar

    Dus onze PSN accounts zijn niet verwijderd? als ik het goed begrijp alleen onze gegevens zijn gestolen

  11.    51 XP
    PSX-Mike's avatar

    Heeeeel mooi !

  12. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    Ze hebben geen accounts gejat, waarschijnlijk alle info binnengekregen zoals je e-mail (mogelijk je e-mail wachtwoord) psn(account)naam creditcard nummers etc etc mja of ze van de miljoenen net jouw credit card proberen te gaan gebruiken lijkt me sterk. Gewoon ff in de gaten houden.

  13.    816 XP
    k1ll1ng5pr33's avatar

    Dat noem ik dus een slechte beveiliging… >_>

  14. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    Hoe kan dit nou weer gebeuren bij zo’n groot bedrijf… Valt me zwaar van Sony tegen 🙁

  15.    45 XP
    Ron's avatar

    @jochen:
    Ook al zouden ze accounts gewist hebben.
    Geloof mij maar dat een bedrijf als Sony echt wel backups heeft.

    edit:typo

  16. Anoniem -   
    Mick's avatar

    @jan
    Idd, gvd daar gaat mijn black ops level en mijn rank op bc2. Ik hoop egt dat ze het weer goed krijgen.Ik zit liever nog een week zonder psn dan dat ik alles kwijt raak.

  17.    63 XP
    svenmans's avatar

    Had zo iets wel verwacht.
    Dus van zodra het terug online is, ieder zen paswoord wijzigen 😉
    Voor de creditcard houders, je transacties in het oog houden en contact opnemen met je bank!

    Ze zullen hun werk wel nog even hebben.

  18. Anoniem -   
    Willem's avatar

    @gekjonggggg: Hey gekjonggggg, je hebt je caps nog aanstaan man, doe ff rustig. ’t Komt allemaal wel oké, mark my words.
    Zoiezo is de kans klein ( wat zeg ik : Nihil ) dat ze precies jouw gegevens gaan gebruiken. Dat is dan 1 op 77.000.000. Wacht het gewoon nog ff af, reken op nog één week. Die mannen daar doen hun best, dus niet meteen boos worden op Sony, ’t is hun schuld niet.
    Groetjes

  19. Anoniem -   
    fero's avatar

    mattie’s ik snap eigenlijk niet kan iemand uitlegen met da downtime- vrij? niet duidenlijk

  20. Anoniem -   
    kaanmijo's avatar

    Alsjeblieft zeg, ga zitten klagen om je trophies en levels.. Creditcard gegevens etc zijn volgens mij iets belangrijker dan je trophies.. Maarja, wie ben ik om dit te vinden?

  21.    35 XP
    Fukijama's avatar

    Heb net mijn bank dus even gebeld hierover..

    Ze wisten het nog niet maar houden het zeker in de gaten.
    Mastercard zal alle creditcard blokkeren als er bekend gemaakt word dat de creditcard gegevens zijn gestolen.

    Als er dan toch geld buit is gemaakt dan moet Sony je dat terug betalen..

  22.    816 XP
    k1ll1ng5pr33's avatar

    @Mick: Dat staat allemaal op de servers van Activision >_> En dat is wel het laatste waar je je druk over moet maken 😛

  23. Anoniem -   
    toon's avatar

    en deze ellende is allemaal begonnen toen ze de mogelijkheid om OtherOS te installeren ongedaan maakte.
    De grootste blunder in de geschiedenis van Sony

  24. Anoniem -   
    Niels's avatar

    Spijtige zaak voor sony… Hopelijk gebeurt er niets met de gestolen gegevens van credit cards… Allemaal begonnen met die kl*te hackersgroep… Echt spijtig…

  25.    558 XP
    XRamon101X's avatar

    @Kaanmijo: Jawel joh.. Ik heb wel 1200 trophies maar geen €1200,- Looool

  26. Anoniem -   
    damn's avatar

    Zo..dat is wel wat anders dan dat die hackers claimen te hbben gedaan in een interview op youtube.

  27. Anoniem -   
    Patr1ck's avatar

    @kaanmijo:

    Inderdaad lekker belangrijk die trophies, die staan ook op de PS3
    ik heb op mijn account voor een paar honderd Euro’s aankopen gedaan aan games, PSN Plus & add-ons e.d.

    Sony bedankt voor deze veeeeeeel te late uitleg 🙁 en ga je schamen !!

    Eigenlijk wisten de meeste mensen die een beetje kunnen nadenken dit al, het duurde ook al veel te lang en het zwijgen van Sony maakte de vermoedens alleen maar erger

  28. Anoniem -   
    Boa's avatar

    Sorry hoor, maar ook mensen die geen CC gegevens hebben ingesteld op PSN mogen zich best zorgen maken.
    Ik zou het best zonde vinden als het PSN account waarop ik hoog in de rankings sta (vaak top 10) verdwijnt. Vind het natuurlijk wel erg rot voor de mensen die met grotere problemen zitten.

  29. Anoniem -   
    Cinerama's avatar

    ik ga morgen ook maar een nieuwe creditcard aanvragen, net al mijn wachtwoorden van andere (winkel)accounts verandert

    When will the Playstation Network be back up?
    As of April 26, Sony is expecting the PlayStation Network to be back up “within a week.”

    Zal afkicken worden voor de diehards, nog 1 hele week zonder PSN

  30.    927 XP
    ChristiaanvdG's avatar

    Maak ze DOOD !!!

  31.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Dit gaat veel klanten kosten

  32.    8 XP
    layzietje's avatar

    hee alsz dat zo is denken ze dan niet aan de mensen die zo veel geld heeft ingestoken in hun acounts ga sony de gamers dan ook niet vergoeden op hun acounts hee nee dus

  33. Anoniem -   
    Ruudje 6's avatar

    OMG ik haat die hackers als ik ze in hande krijg leven ze niet meer hoe halen die mensen het in hun hoofd. Natuurlijk krijgt Sony nu weer alle schuld en iedereen zal zeggen wat een slechte beveiliging. Maar hoe wil je voor komen dat niemand op de hele wereld je hackt als je zooo bekend bent. Schaam je als je een van die mensen bent die denken dat het Sony’s schuld is. Rot hackers.