Review: Tomb Raider HD Trilogy – De mooiste schatzoekster in de gamewereld is toch wel Lara Croft. Urenlang speelden we met haar op zoek naar de mooiste en waardevolste schatten, overal ter wereld. Diverse games zijn er al gekomen met haar in de hoofdrol en daar zijn er drie van geoptimaliseerd in HD en gebracht in een Tomb Raider HD Trilogy box. Is het de moeite waard om de games opnieuw te spelen in HD of is dit alleen maar leuk voor je Tomb Raider verzameling? Daar kom je gauw genoeg achter in deze review!

She’s a Lady

De Tomb Raider HD Trilogy bevat drie games met Lara Croft in de hoofdrol: Legend, Anniversary en Underworld. Deze drie games zijn de laatste die zijn uitgekomen, waarvan Underworld al voor de PlayStation 3 is uitgekomen. Ditmaal beleven we de avonturen weer met deze prachtige dame met de mooie rondingen en gaan we op pad over de hele wereld.

It’s her Anniversary

In de game Tomb Raider: Anniversary speel je de allereerste game van Tomb Raider. Deze was al eerder uitgebracht, maar ditmaal kan je deze ook spelen in HD. Dit wekt best wel wat sentimentaliteit op bij de fans, je gaat terug waar het allemaal begon. Deze game is wel uitgebreider dan het origineel, dus het is ook allemaal wel wat langer dan je gewend bent.

She’s a Legend

In Legend volg je haar op avontuur om op zoek te gaan naar haar moeder, die ze is verloren tijdens een vliegtuigcrash waar de toen nog jonge Lara ook bij was. Je bent onder andere op zoek naar het magische zwaard Excalibur, voordat deze in verkeerde handen valt.

She’s going down

Haar laatste game die is uitgekomen is Underworld, welke al eerder op de PlayStation 3 is uitgekomen. Ook deze game zit erbij en heeft een nieuw uiterlijk gekregen. In Underworld gaat je zoektocht vooral in de verborgen steden onder water en ben je ditmaal op zoek naar de Hamer van Thor, de legendarische god. Underworld is de opvolger van Legend en gaat verder waar je vorige keer bent gebleven: op zoek naar de moeder van Lara Croft.

It’s the way she moves

Elke game bevat natuurlijk de tutorial in het begin. Hiermee raak je weer vertrouwd aan de bewegingen die Lara Croft doet. Alles wordt piekfijn uitgelegd zodat je al haar acrobatische en gevaarlijke opdrachten kan uitvoeren om op elke plek te komen waar je maar wilt. Dit gebeurt bij elke game die in de HD Trilogy zit, dus je kan gelijk wennen aan de game die jij wilt spelen.

Eenmaal de tutorial gespeeld te hebben, heb je Lara Croft wel onder de knie. Er is dus niets veranderd dus verwacht geen vernieuwingen aan de games. Dit omdat het puur een remastering is van de grafische kant van de games.

Pretty Woman

Lara Croft is dus omgetoverd in HD, maar besef wel dat het nog niet de kwaliteit is van de hudige generatie games. Oke toegegeven, de games zien er stuk voor stuk beter uit, maar niet meer dan dat. Het is daarom best wel leuk om de oude games opnieuw te spelen in een wat hogere kwaliteit, maar meer ook niet.

Ook het geluid is wel beter dan voorheen, maar dat mag je dan ook wel verwachten. Op zich is er niets veranderd, maar het is allemaal wel wat duidelijker geworden. Verder zijn er geen spectaculaire verbeteringen te noemen qua het geluid van de Tomb Raider HD Trilogy box.

She’s got something…

Het is leuk om de drie games opnieuw te spelen in HD-kwaliteit, voor de extra’s hoef je het niet echt te doen. Voor de trophyhunters onder ons zijn er wel weer veel nieuwe trophies te verdienen en er is een mooie thema voor je PlayStation 3 te verkrijgen. Ook krijg je avatars voor PlayStation Home erbij en video’s van de remastering naar HD, maar dat is het dan wel. Toch zijn het een paar leuke dingetjes als extra, maar meer ook niet.

Tomb Raider HD Trilogy is leuk als je de oude games opnieuw wilt beleven in HD-kwaliteit, buiten dat is het niet erg vernieuwend. We kunnen met recht zeggen dat deze box meer is voor de verzamelaars en fans van Tomb Raider, een must-have is dit zeker niet. Daarom is het ook beter wachten op een totaal vernieuwende Tomb Raider die op dit moment in de maak is en is dit alleen maar even een zoethoudertje voor de fans.

• Lara Croft in HD
  • Sentimenteel voor de fans
  • Grafisch gezien is het mooier