Review Portal 2 – Portal kennen vele van ons als die puzzelgame die je bij de Orange Box kreeg en het was een leuk concept dat Valve had bedacht. Met je geweer moest je portals schieten om zo puzzels op te lossen en je een weg te manoeuvreren door het testgebouw van Aperture Science. De game was een groot succes met één nadeel: de game duurde niet zo lang. Met Portal 2 probeert Valve het concept uit te werken tot een volwaardige game. Is Portal 2 een waardige opvolger of meer van hetzelfde? Je leest het in deze review!

NvdR: Aangezien het PlayStation Network offline is voor nog onbepaalde tijd, hebben we besloten niet langer te wachten met de Portal 2 review. In deze review ontbreekt dan ook bespreking van het online gedeelte, onze excuses hiervoor.

It’s been a looong time…

Je zou het misschien niet verwachten, maar Portal 2 heeft zowaar een vrij interessant verhaal. De game borduurt verder op het verhaal van Portal, maar voegt dit keer een aantal interessante personages toe. Jij speelt als Chell en bent in dienst bij het bedrijf Aperture Science. Negen jaar na de eerste game wordt je wakker uit een lange slaap, wakker gemaakt door het vriendelijke robotje Wheatley. Samen proberen jullie uit de gigantische faciliteit te ontsnappen, maar daarvoor moeten jullie wel langs een oude bekende.

Portal 2 heeft een interessant verhaal, maar is meer een zoethoudertje voor tussen de puzzels door. Gelukkig maar, want op een moeilijk verhaal letten en ook nog eens puzzels oplossen zou veel vragen van onze grijze massa. Wat het verhaal echter zo leuk maakt is het geniale script van de game. Chell zelf doet haar mond de gehele game geen een keer open, maar de andere personages doen dat zeer zeker wel. Portal 2 is één van de grappigste games die ik ooit gespeeld heb en dit voegt erg veel toe aan de charme van Portal.

Het bekende liedje

Voor degene die Portal hebben gespeeld zal alles redelijk bekend voorkomen. Je hebt nog steeds je basis portal gun. Met de schouderknoppen kan je een blauwe en een oranje portal afschieten. Loop je door de blauwe kom je uit de oranje en vice versa. Met dit simpele mechaniek is het aan jou de taak om van kamer naar kamer te werken. Elke kamer biedt weer een nieuwe uitdaging op puzzelgebied en ze zullen uiteraard ook steeds moeilijker worden.

Portal 2 weet ongelooflijk goed balans te bieden tussen de verschillende kamers. Zonder al te veel uit te leggen zal je al erg snel op het juiste denkpad gezet worden. Je zult nooit hebben dat je bij een kamer zo lang vast zit dat het tergend wordt. Hints worden niet gegeven dus als je er echt niet uitkomt zal je iemand om hulp moeten vragen.

Het nieuwe liedje

In het begin komt alles nog wel redelijk bekend voor, maar stukje bij beetje zullen er steeds meer mechanismen geïntroduceerd worden. Zo zal je geleidelijk in aanraking komen met onder andere de tractor beam, springplatformen en verschillende gels. Elk mechanismen kent zijn eigen deel in de game en uiteindelijk zullen ze natuurlijk bij elkaar komen om je de meest uitdagende puzzels te geven.

Naast het gaan van kamer naar kamer zal je ook vaak genoeg wat vrijer gelaten worden. Vergis je niet, de game is nog steeds zo lineair als maar kan, maar je zal in Portal 2 ook een kijkje achter de doeken van Aperture Science kunnen nemen. Zo kom je onder andere terecht in het oudste gedeelte van het pand, totaal vervallen en achterhaald.

De game weet de puzzels enorm goed te combineren met het ‘verken’ element. Alleen het is jammer genoeg dat je van deel naar deel beweegt via een lift. Dit gaat altijd gepaard met een laadscherm en ondanks dat ze niet lang zijn, zijn sommige kamers zo klein en snel opgelost dat je de indruk krijgt dat zoveel laadschermen niet had gehoeven.

Vier portals?!

Ja vier portals ja. Als je dacht dat je genoeg had aan twee portals, wacht dan maar tot dat je de co-op modus van Portal 2 eens geprobeerd hebt. Deze is te spelen met ze tweeën splitscreen of online. De puzzels die je hier voorgeschoteld krijgt zijn alleen in co-op te spelen en ook alleen met z’n tweeën te halen. De toevoeging van co-op is briljant aangezien het ongelooflijk leuk is om met ze tweeën die lastige puzzel eindelijk te hebben opgelost.

De puzzels in co-op zijn ook aanzienlijk moeilijker dan in de singleplayer. Je bent namelijk allebei voorzien van een portal gun wat betekent dat je met vier portals(!) aan de slag moet gaan. Dit kan zorgen voor wat breinbrekers, maar wederom weet Portal 2 de balans uitstekend te vinden en zijn alle puzzels, met een beetje inspanning, erg goed op te lossen.

Soms sterk, soms achterhaald

Portal 2 weet grafisch een mooie indruk achter te laten. Dit is echter niet zo erg door de visuele pracht van de game. Vergis je niet, Portal 2 ziet er mooi uit, maar doet verder niks speciaals. Het is de sfeer, de omgevingen en het level design dat deze game grafisch erg aantrekkelijk maakt.

Het is ook merkwaardig hoe Valve zoveel emotie heeft kunnen halen uit een robotje dat geen gezichtsuitdrukkingen heeft. Wheatley steelt zonder twijfel de show in Portal 2. De designers hebben erg hun best gedaan om de omgevingen zo divers mogelijk te maken en in vergelijking met Portal is ze dit ook erg goed gelukt. Af en toe krijg je toch het gevoel dat er wat elementen hergebruikt worden, maar overal weet Portal 2 te overtuigen.

Qua audio kan je de game alleen maar de hemel in prijzen voor de fantastische voice-acting en het geweldige script. Ook weet de game op de juiste momenten dramatische deuntjes in te zetten en zijn de geluidseffecten ook van een hoge kwaliteit. Op dit vlak doet Portal 2 vrijwel niks fout.

Portal 2 weet het concept van Portal om te zetten in een volwaardige game die je geld meer dan waard is, mits je van puzzelen houdt. Mede door het fantastische script zal je enorm genieten van de, toch nog wel korte, singleplayer en je daarna nog kunnen vermaken met de co-op. Was jij al gecharmeerd door het eerste deel, dan is Portal 2 een must buy en als je ook maar ergens een klein kloppend hart voor puzzels hebt dan zal je Portal 2 zeker kunnen waarderen.

• Ijzersterke gameplay
  • Puzzels goed in balans
  • Fantastisch script