Sony verdedigt haar ‘late’ melding van PSN-hack

Er valt heel wat te vertellen en te zeggen over het gedrag van Sony tijdens het hele PlayStation Network gebeuren. De één is er positief over, de ander juist niet. Sommige vinden zelfs dat Sony veel te laat naar buiten heeft gebracht dat hun servers zijn aangevallen.

Zelf zegt Sony, bij monde van Sir Howard Stringer, dat ze er goed aan hebben gedaan om dit op het juiste moment naar buiten te brengen. Ze vinden zelfs dat ze niet te laat naar buiten zijn gekomen omtrent de aanval op hun servers, aldus een gefrustreerde Sir Howard Stringer.

“Most of these breaches go unreported by companies. Forty-three percent (of companies) notify victims within a month. We reported in a week. You’re telling me my week wasn’t fast enough?

There’s a charge for the system being down… a charge for identity theft insurance. The charges mount up, but they don’t add up to a number we can quantify just yet.”

  1. Anoniem -   
    thomas's avatar

    en ik heb nu eindelijk men mail ontvangen maar nu is de site van psn down

  2.    879 XP
    WoofeR's avatar

    @thomas: Gast, wat heeft dat in godsnaam te maken met dit bericht ?

  3.    244 XP
    oOMorfieusOo's avatar

    Vind dat Sony heel erg netjes met dit probleem is omgegaan. De welcome back rewards zijn zeer acceptabel, en de tijd waarin er duidelijkheid is gegeven kan altijd even duren, sinds ze zelf ook onderzoek moeten doen zonder alle media en PSN gebruikers op hun dak.

  4.    879 XP
    WoofeR's avatar

    @oOMorfieusOo: Kijk, daar heb ik niets aan toe te voegen 😉 Ik deel dezelfde mening met jou…

  5. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    @oOMorfieusOo:

    Ik vindt van niet….
    als er zoveel gegevens op straat liggen en dan nog creditcard gegevens dan moeten ze het direct doorgeven wie weet wat er kon gebeuren….

    &

    Het welcome back pakket zuigt in mijn ogen heb elke game al gedownload dus heb der zelf niks aan maar dat geeft niet het feit dat ik het niet waardeer wat ze hebben gedaan het kon alleen beter (niet negatief bedoeld) nog steeds respect voor ze

  6.    28 XP
    Rinussie's avatar

    Inderdaad vind dat Sony toch netjes heeft gehandeld, daar komt bij dat PSN een gratis service is en het Welcome Back program wel een gulle zet is van Sony om ons te bedanken!
    Ten slotte is Sony zelf het grootste slachtoffer.. Wat denk je dat het kost om een extern bedrijf in te huren voor je beveiliging de verhuizing van je servers het 24 uur per dag laten werken door je personeel om het PSN zo snel mogelijk weer werkend te krijgen en zo zijn er nog veel meer dingen waar ik Sony toch moet nageven dat voor een gratis service (lees in tegenstelling tot Xbox Live) ze toch een hoop kosten hebben moeten maken.

  7.    831 XP
    Morticuz's avatar

    @Anoniem: Omdat jij ze al hebt ja…
    Ik ben het met Morfieus eens!

  8. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    @Morticuz:

    Niet alleen ik maar een groot gedeelte van de ps community….
    Als je naar de officiele blog kijkt en de comments dan zie je het vanzelf
    Ben niet ondankbaar dat jullie et weten maar een nieuwe spel kon der wel bij naar mijn mening…

  9. Anoniem -   
    bigbawler's avatar

    kijk alleen wat voor spellen we krijgen….

  10.    844 XP
    thom430's avatar

    @Anoniem:
    Je hebt helemaal gelijk, als er iets mis is moeten ze dat direct doorgeven.

    Alleen kan je niet direct zeggen dat er 77 miljoen gegevens zijn gestolen, dat duurt toch wel even om het hoe en wat uit te zoeken.
    Sony heeft het hier goed aangepakt, ze hebben een ander bedrijf dit werk laten doen.

  11.    816 XP
    k1ll1ng5pr33's avatar

    Sony kan het niet gelijk melden. Wat als het een loos alarm was? Er moet eerst een onderzoek komen.

    Vergelijking: Stel dat jij opgepakt wordt voor moord en ze maken het meteen bekend, maar later blijkt het toch niet zo te zijn.. Dan ben je alsnog getekend voor het leven.

  12. Anoniem -   
    Anoniem's avatar

    @thom430:

    Ja daar heb je ook wel gelijk in ze zaten in een moeilijke optie maar hebben er wel van geleerd en het goed afgehandelt het kon beter maar goed…

  13.    663 XP
    MightyMostert's avatar

    Persoonlijk vind ik het wel wat aan de late kant dat mensen officieel konden lezen wat er aan de hand was.
    Maar dat is dan gevoelsmatig. Want niemand hierzo kan daar een goed oordeel over vellen of dit wel of niet snel genoeg zou zijn.

    Het welcome back programma vind ik op zich wel een aardige tegemoetkoming.
    2 maanden extra plus abbo en 2 games uit de keus van 5 games.

    Helaas had ik het laatste liefst iets anders gezien. Ik heb namelijk ook al die games al gehad en uitgespeeld. Dus aan die tegemoetkoming heb ik ook niks zoals vele hardcore gamers met mij. (de grote groep vaste klanten)

    Ik had liever iets gezien als een x bedrag in je PSN portomonee vrij te besteden in de PSN-Store. Dan had iedereen er wat aan gehad.
    Eigenlijk sla je dan meteen 2 vliegen in 1 klap. Want je compenseerd de uitgevers van de games en DLC in de store ook meteen. Deze bedrijven hebben eigenlijk veel meer financiele schade opgelopen door de downtime en achterstand opgelopen in de projecten die lopen.

    Maar goed dat is mijn idee er achter als simpele gamer.
    Ik ben wel blij dat PSN weer gedeeltelijk online is. Had het wel gemist hoor!

  14.    1006 XP
    Vinyl Vonna's avatar

    ehh.. kan iemand me vertellen wat je kadootje is voor terugkomst? Je zou tot 2 games en dc online krijgen??

  15.    558 XP
    XRamon101X's avatar

    @WoofeR: Jij bent nou hoofdredacteur? Wat boeit jou dat wat thomas zegt.. Zeg hetzelfde maar eens tegen de mensen die hier lopen te schelden met kanker sony dit en kanker sony dat

  16.    112 XP
    tkDutchie's avatar

    ik weet niet wat iedereen nu te zeuren heeft op sony want volgens mij is het vrij netjes met dat welcome back pakket ben het helemaal eens met morfieus!

  17.    879 XP
    WoofeR's avatar

    @XRamon101X: Gaat om elke keer dezelfde reacties die totaal niet met het nieuwsbericht te maken heeft. Je kan toch wel ON-topic reageren? En ja, over dat schelden, dat is ook kansloos, elke keer hetzelfde zeggen maar goed 😉

  18.    494 XP
    Boskrplanet's avatar

    “Most of these breaches go unreported by companies”

    In dit geval is het wel een beetje moeilijk om deze breach onopgemerkt te laten voorbijgaan!