Review: DiRT 3 – Singleplayer – Op 10 september 2009 kwam Codemasters met één van de sterkste rallygames voor de huidige generatie consoles, genaamd Colin McRae: DiRT 2. De game werd laaiend enthousiast ontvangen door de critici en verkocht prima. Codemasters was er echter van overtuigd dat het nog vele malen beter kon en kondigde dan ook DiRT 3 aan. Maar is het wel mogelijk om zo’n groot succes te verbeteren of is DiRT 3 iets teveel van het goede geworden? Je leest het in deze review.

Let’s race!

Bij het opstarten van de game begint het al gelijk. Na ons racestuur, de Logitech Driving Force GT, weer eens afgestoft te hebben en plaats genomen te hebben in onze playseat, een veredelde bureaustoel, stond de grijns al gelijk op ons gezicht. Eén van de meest verslavende soundtracks die we in tijden hadden gehoord knalden uit de speakers en dit in combinatie met een vette intro trailer zorgden ervoor dat we de game vol met goede hoop in gingen.

Na het creëren van een character werden we gelijk achter het stuur gedropt voor onze eerste race als rookie. DiRT 3 bevat in totaal vier seizoenen in de DiRT Tour, met elk een viertal evenementen. Je begint altijd met één evenement en zodra je hier goed in scoort kan je een aantal andere events unlocken. Elk evenement bestaat weer uit een groot aantal races, met weer een finale en ga zo maar even door. De DiRT Tour bevat dus een behoorlijk aantal races waar je zeker niet in een paar uur mee klaar zal zijn.

Listen up kid

Zoals we al zeiden begin je in de DiRT Tour als een rookie die nog nooit achter het stuur van een racewagen heeft gezeten. De game gaat er dan ook vanuit dat je nog niet veel weet van het racen zelf en elke keer als je een nieuw type race selecteert krijg je een kort introductie filmpje te zien waar je coaches wat bij vertellen. Deze intro filmpjes verschillen naarmate je verder komt steeds meer van globale informatie over een race, tot diep in de details gaande filmpjes over hoe je nu precies een donut moet maken of een succesvolle drift moet neerzetten.

Tune it baby

Voor de race kan je gelijk je voertuig selecteren, wat meestal bestaat uit een gigantisch aantal bolides. Al deze wagens zijn al helemaal tot de nok toe getuned en klaar om door jou afgeragd te worden. De meeste races stellen bepaalde eisen waardoor je niet altijd uit al je wagens kan kiezen, maar het aanbod blijft meestal vrij groot. Tijdens het racen is in eerste instantie de volledige wagen afgesteld op een neutrale en voor iedereen toegankelijke setting. Mocht je echter al precies weten hoe je het wilt aanpakken zijn er genoeg opties om je wagen zelf te kalibreren. Denk hierbij aan de gear ratio, het differentieel, waar de rem het sterkst is en ga zo maar even door.

Tevens zijn er een aantal assists in DiRT 3 zoals we die ook in DiRT 2 hadden. Voor de mensen die deze game niet hebben gespeeld, hierbij kan je denken aan ABS, stability control, corner braking en throttle management. Al deze settings bepalen tegelijkertijd ook je difficulty setting, die wij gedurende het spelen van de game op een veilige 3/6 hadden staan.

OH NO A CRASH!.. Nevermind

Bij onze eerste race viel gelijk al op dat de game ondertussen een hoop meer realisme in de besturing heeft gegooid. Zo kunnen we niet meer achteloos een handbrake turn maken om een haarspeldbocht te nemen en vervolgens keihard wegracen zonder ook maar enigzins bij te sturen. Tevens is het ook veel lastiger om te rijden op een glad wegdek .Al met al voelt allemaal een stuk beter aan dan voorheen.

Een kritiekpunt wat erg onder discussie was bij veel critici over de voorganger van DiRT 3, was de mogelijkheid om maar liefst vijf keer een flashback te gebruiken middenin een race om zo eventuele fouten te herstellen. Deze functie is weer terug in DiRT 3 en hoewel het nog steeds gewoon prima werkt, doet het toch afbreuk aan de algehele ervaring. Rally, een groot deel van de game, hoort juist een onvergeeflijke sport te zijn. Eén foute beweging, één kilometer te hard door de bocht kan fataal zijn en dit gevoel van spanning wordt toch behoorlijk weggenomen door de wetenschap dat je gewoon terug kan flitsen als het fout gaat.

Natuurlijk is het voor sommigen juist weer vele malen beter aangezien DiRT 3 voor twaalf jaar en ouder is en de jongeren onder ons wellicht niet zoveel realisme willen en gewoon een tof potje willen scheuren, maar voor degene die hoopten op die-hard rally actie is het een kleine teleurstelling om de flashbacks terug te zien.

Jump! Drift!

DiRT 3 bevat een aantal race types die we allemaal al kennen. Uiteraard is de Rally terug, samen met de Rallycross, Land Rush, Trailblazer en Head 2 Head. DiRT 3 bevat echter ook een gloednieuwe modus genaamd Gymkhana. In deze modus is het de bedoeling om op speciaal daarvoor uitgezette parcours zoveel mogelijk trucs uit te halen met je scheurijzer, zonder uit de bocht te vliegen, een barrel roll te maken, tegen een muur aan te rijden of jezelf tegen een vrachtwagen aan te rammen.

Zoals je wellicht zal verwachten vereist de Gymkhana modus een hoop oefening en tijd, maar zodra je het een beetje in de vingers hebt is het één van DiRT 3’s meest aantrekkelijke modus. Niets is zo tof als het maken van een gigantische jump om vervolgens om een paal heen drie donuts te draaien, door een aantal schuimblokken te knallen en tot slot een halve cirkel van zo’n vijftig meter te driften op volle snelheid. Dit is ook de modus waarin we het meest hebben zitten schelden van frustratie en waar we het vaakst gebruik gemaakt hebben van de flashback optie, maar het bleef keer op keer enorm belonend om dan toch die gouden medaille binnen te slepen.

Level up!

DiRT 3 maakt zoals we gewend zijn van de DiRT reeks weer gebruik van een leveling systeem. Je begint als level één bestuurder met slechts interesse van een aantal sponsoren, maar naarmate je vordert zullen steeds meer teams je willen en zullen steeds meer liveries en wagens tot je beschikking staan. Het wordt naarmate je vordert door het gigantische aantal keuzes ook steeds lastiger om te kiezen welke auto je nu weer gaat gebruiken, maar elke auto heeft weer bepaalde voordelen op bepaalde terreinen waardoor de keuze meestal snel vast staat.

Naarmate je vordert in de game speel je niet alleen meer wagens en liveries vrij, maar ook circuits voor de losse singleplayer modus. In deze modus heb je de beschikking tot Time Trials en gewone rally’s, waarin je alle instellingen zelf kunt beslissen. Bij Time Trial is het mogelijk om een ghost in te laden om tegen te racen en is het tevens mogelijk om te kijken hoe andere spelers het hebben gedaan door middel van de leaderboards.

Shiny..

Tot slot hebben we natuurlijk nog de grafische pracht van DiRT 3 en de grommende motorgeluiden te bespreken. Laat één ding heel duidelijk zijn: dit zit prima in orde bij DiRT 3. Codemasters heeft weer enorm veel tijd gestoken in het realistisch maken van de wagens waar je in rond mag scheuren, in de effecten als je een burnout maakt in het grind en aan de schreeuwende motoren die een genot voor het oor zijn.

Als we één kritiekpuntje hierop moeten leveren zijn het de omgevingen, die wellicht iets beter hadden gekund. Maar zeg nou zelf, als je zo druk bezig bent met je auto in bedwang houden terwijl je met 160km/u door een haarspeldbocht scheurt, heb je niet echt tijd om alle bladeren op de bomen te tellen. Anders gezegd, het doet totaal geen afbreuk aan de algehele spelervaring en mag de pret dan ook niet drukken.

Codemasters zet hier met DiRT 3 een ijzersterk vervolg neer op een al behoorlijk toffe rallygame. Het zal niet iedereen goed bevallen dat de flashback feature weer teruggekeerd is en bomendeskundigen zullen het wellicht niet helemaal eens zijn met de manier waarop de bomen eruit zien. Als je echter gewoon zin hebt in een flink potje te scheuren met allerlei nieuwe wagens, tracks en gamemodi en ben je niet bang om vies te worden, dan is DiRT 3 zeker wat voor jou!

• Verslavende soundtrack
  • Toffe graphics en sounds
  • De wagens rijden een stuk beter dan voorheen