Review: LEGO Pirates of the Caribbean – Het blijkt een gouden samenwerking te zijn: populaire films en LEGO. Ook in de digitale vorm is LEGO een succes met zijn games, want na Star Wars hebben nu ook Jack Sparrow en consorten hun LEGO game gekregen. LEGO Pirates of the Caribbean neemt je mee op avontuur als piraat over de hele oceaan en de gekste plaatsen, maar is het wel de moeite waard om de zeilen te hijsen? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Joo-hoo, joo-hoo

LEGO Pirates of the Caribbean neemt je mee op pad in alle vier de films van Pirates of the Caribbean (POTC): The Curse of the Black Pearl, Dead Man’s Chest, At World’s End en de laatste pas uitgekomen On Stranger Tides. Je maakt de avonturen mee die Jack Sparrow, Will Turner, Elizabeth Swann en de vele andere personages in de POTC-films hebben meegemaakt. De bekendste scene’s kan jij met de personages naspelen zodat je echt het gevoel krijgt dat je de films naspeelt.

Naast de bekende personages waarmee je natuurlijk veel speelt, zijn er nog tal van andere personages die je vrij speelt die in de films voorkomen. Soms moet je deze tijdens een missie opzoeken, omdat je ze nodig hebt om verder te komen. Daarna kan je ze kiezen om een missie te beginnen of als je vrij wilt rondlopen in de vier werelden om missies overnieuw te doen.

Elk personage heeft namelijk zijn eigen krachten. Zo kan de een een bijl gooien, is de ander weer goed met een zwaard en heb je weer iemand anders nodig met veel vuurkracht om objecten kapot te schieten. Dit alles is niet altijd mogelijk tijdens een missie, maar geen nood: elke missie kan je nadat je deze hebt voltooid opnieuw spelen met elk personage die je tot dan toe hebt vrijgespeeld. Tussentijds kan je dan op elk moment van karakter wisselen door middel van de schouderknoppen of het driehoekje.

Bouwen, puzzelen, bouwen…

Om je missies te voltooien moet je vaak op zoek naar voorwerpen en deze ergens plaatsen. Denk maar aan een roer van een schip om deze ergens aan vast te zetten en te draaien, dit zodat bijvoorbeeld een poort opengaat. Soms moet je ook samenwerken, maar dat is geen probleem aangezien je altijd met zijn tweeën of zelfs meer loopt.

Het puzzelen varieert ook echt enorm en dat maakt de game zo aantrekkelijk, voor jong en oud. Soms zijn ze best moeilijk zoals we al gewend zijn in voorgaande LEGO games, daar is helaas niets veranderd. Dit maakt het dan ook wel uitdagender voor je om alles te behalen.

Daarnaast zijn er vele achievements te behalen in alle missies. Zo is het behalen van een aantal muntjes en dan vooral de blauwe een achievement, of je moet alle vlaggetjes omhoog krijgen door er simpelweg langs te lopen. Ook deze achievements vragen soms veel creativiteit van de gamer en dat verhoogt alleen maar het gameplezier van LEGO Pirates of the Caribbean.

Varen, varen, over de baren…

Met LEGO POTC ben je wel een tijdje zoet. Elke film heeft een aantal missies waar je aardig lang mee zoet zal zijn en je jezelf prima mee zal vermaken. De game zelf speelt enorm lekker en zit lekker simpel in elkaar. Er is geen sprake van moeilijke besturing, maar soms is teamwork wel vereist. Ook moet je goed in de gaten houden wat je precies moet doen en wie je daarvoor nodig hebt.

Ook is de game ideaal om met zijn tweeën te spelen, dit verhoogt het gameplezier enorm. Omdat de game geen bruut geweld bevat, is deze geschikt voor jong en oud. Als je eenmaal doodgaat, dan val je in stukjes en kom je gewoon weer terug. Echt moeilijk is de game dan ook niet om te voltooien, op hier en daar wat missies na die je overnieuw moet doen om volledig te voltooien.

In de game moet je soms ook voorwerpen zoeken die je moet opgraven. Deze voorwerpen kan je alleen maar vinden met het bekende kompas van Captain Jack Sparrow die hij natuurlijk bij zich draagt. Dit is een leuke toevoeging in de game en maakt het allemaal nog leuker.

Graphics & Sound

Met LEGO Pirates of the Caribbean zit het allemaal wel goed. Verwacht geen spectaculaire hoogstandjes, maar de sfeer van LEGO is goed te proeven. Dit zit eigenlijk altijd wel goed met de LEGO games en nu ook weer. Tevens zijn de personages goed weergegeven.

De personages lijken enorm goed op de echte acteurs uit de POTC-films en hebben allemaal hun eigen karakteristieken die je gewend bent. Als je alleen al kijkt naar hoe Captain Jack Sparrow loopt en doet, dan is dit perfect weergegeven. Een betere vertolking van de personages uit de films kan je niet beter krijgen in LEGO -vorm.

Net als met de graphics is er niets op aan te merken op het geluid. De sfeer van de films, de muziek, de geluiden, alles is goed overgebracht naar deze game toe. Je waant je continu in de wereld van Pirates of the Caribbean en dat is maar goed ook. Voeg daar de grappige stemmetjes van de LEGO -personages aan toe en je weet dat dit dik voor elkaar zit.

LEGO Pirates of the Caribbean is weer een ideale game om samen met je broertje of zusje te spelen, maar kan ook alleen leuk zijn om even af te wisselen. De sfeer van de films is perfect overgebracht naar deze game toe en verhoogt het gameplezier. De vele puzzels, de samenwerkingen en grappige momenten maken deze game hartstikke leuk.

• Sfeer van de films goed overgebracht
  • Veel puzzels en schatzoeken
  • Personages goed weergegeven