Review: Red Faction: Armageddon – Iedereen heeft zich wel eens afgevraagd tijdens het staren naar de sterren of er daar ergens anders ook leven is. We zullen het voor een lange tijd in ieder geval nog niet weten, maar in Red Faction: Armageddon is daar geen twijfel over mogelijk. Maar is het leven op een andere planeet ook echt zo mooi als we denken in deze game of kunnen we beter wegvluchten richting aarde? Je leest het in deze review!

Here’s the situation Mason

Red Faction: Armageddon windt er geen doekjes omheen en begint de game gelijk met een flink knalfestijn. De zogenaamde Cultists zijn het helemaal zat op Mars en besluiten de Terraformer, het apparaat wat voor een leefbare atmosfeer zorgt, in duizenden stukjes te knallen in een all-out kamikaze actie. Jij bent Darius Mason en je familie heeft nogal een verleden met slechte ervaringen op Mars, dus je zal alles op alles moeten zetten om je reputatie weer te herstellen en de aanval te voorkomen.

Als lid van de Red Faction begeef je je tot diep binnenin de Terraformer, waar Mason een flinke blunder maakt die leidt tot de verwoesting van de Terraformer. Het ideaal plaatje van een gekoloniseerde Mars is niet meer en iedereen vlucht tot diep onder de grond om te schuilen voor de verraderlijke stormen en plotselinge blikseminslagen.

What.. What is that thing…

De Cultists zijn in Red Faction: Armageddon echter niet de meest gevaarlijke partij om rekening mee te houden. Zoals te zien is in de launch trailer kan het geluk voor Mason niet op en na de verwoesting van de Terraformer heeft hij nu per ongeluk de oorspronkelijke bewoners van Mars ontketent. Wat volgt is een gigantische slachtpartij waarbij niemand meer veilig is, op de Cultists na die de beesten al tijden vrij probeerden te krijgen.

De monsters die zijn ontketent zijn er in veel soorten en maten, maar ze hebben één ding gemeen; ze zijn levensgevaarlijk. In eerste instantie komen we alleen de zogeheten ‘Creepers’ tegen, die op hun snelheid na niet een erg groot probleem zijn. Hierna komen er echter nog veel meer soorten tevoorschijn, met als uiterste punt een Berserker die geen problemen heeft met het koppen van een paar welgemikte raketten of nano-bursts.

Shoot to kill!

Zoals jullie merken is Red Faction: Armageddon compleet anders dan haar voorganger, Red Faction: Guerrilla. Iets wat echter wel voortleeft in deze game is het gigantische assortiment aan alles verwoestende wapens variërend van de oude vertrouwde shotgun tot het altijd dodelijke Mr. Toots wapen. Iets wat elk wapen gemeen heeft is dat ze gebruikt kunnen worden om alles te slopen, van cover voor de kleine wapens tot complete gebouwen en voertuigen voor de grotere wapens.

Door gebouwen en vijanden te slopen verdien je zogeheten ‘Salvage’. Hiermee kan je in tegenstelling tot in Red Faction: Guerilla geen wapens meer kopen, maar wel upgrades voor je armor, health en nano-forge abilities. Dit gaat door middel van een tier-systeem, waarbij elke tier unlocked moet worden door een bepaald percentage van het verhaal voltooid te hebben. De upgrades verschillen van sneller herladen en meer health tot het kunnen oproepen van een forcefield waarin alle vijanden aangevallen worden door nano-deeltjes, waarbij de ene upgrade ook duurder is dan de ander.

The story unfolds.. rapidly..

Iets wat zo mooi was aan Red Faction: Guerrilla was de gigantische open wereld en de enorme hoeveelheid content in de vorm van missies en side-missies die je in willekeurige volgorde kon uitvoeren. In Red Faction: Armageddon zitten we wat strakker vast aan een van tevoren vastgesteld schema en is alles vrij lineair. Het is niet mogelijk om te denken van: ‘goh, nu ga ik even aankloten en rondscheuren met een APC of een Walker’, maar tegelijkertijd zorgt dit ook wel weer voor wat meer structuur en blijf je beter in het verhaal zitten.

Het gevolg van deze lineaire verhaallijn is dat je wel vrij snel door de game heen bent, ook als je als een echte bikkel de game op de moeilijkste graad speelt. Wij hebben de campaign op normal kunnen uitspelen in een uurtje of zeven, met een totaal aantal deaths van één. Op het aller-moeilijkst is de game wel een uitdaging, maar door de krachtige wapens die de toekomst te bieden heeft blijft het vrij goed te doen.

Online multi wooho.. Awh…

In vergelijking met andere games is een campaign van zeven uur natuurlijk nog steeds vrij netjes. We hebben al singleplayer-only games gezien met campaigns van slechts drie à vier uur en ook games die het niet eens nodig vonden om een singleplayer toe te voegen hadden nog zat content te bieden. Het probleem met Red Faction: Armageddon is echter dat het, in tegenstelling tot haar voorganger Guerrilla, geen player vs player multiplayer modus bevat.

Wellicht hebben wij de titel niet zo nauw in de gaten gehouden en was daar een verdomd goede reden voor, maar aangezien we groot fan waren van de multiplayer van Guerrilla en die helemaal plat gespeeld hebben was dit toch wel een tegenvallertje. Desalniettemin biedt Armageddon nog steeds zat multiplayer vertier met de Infestation modus.

Bring it onnnn!

In deze Infestation modus kunnen we aan de slag met een vrij innovatieve survival modus. In plaats van het bekende principe waarbij je in een ruimte gedumpt wordt en wave na wave van vijanden op je afkomen zonder bepaalde reden, begint de Infestation modus altijd met een duidelijk doel. Maak een bepaald gebied alien-vrij om de markt weer op te kunnen zetten, bevrijd het ziekenhuis en ga zo maar door. Aan het einde van elke ronde krijgt de speler dan de kans om terug te gaan naar de Lobby, om een andere keer weer gewoon in te stellen om te beginnen bij een bepaalde wave.

Tijdens het spelen van deze modus unlocken we weer bepaalde wapens en upgrades op dezelfde manier als in de singleplayer modus. Ook dezelfde upgrades en dergelijke staan allemaal tot je beschikking en ook een leuke playercard met customisation opties mag natuurlijk niet ontbreken.

Een tweede modus die nog los te downloaden is, is de zogeheten Ruin modus. Dit is de bekende alles-moet-kapot modus waarin je op verscheidene maps kan kiezen voor een challenge of voor gewoon free play, waarin het doel is om zoveel mogelijk schade aan de omgeving toe te richten in pak-em-beet één minuut. Een vrij simpele  en bekende modus voor de Red Faction serie, maar daardoor zeker niet minder vet om te doen.

Good on the eyes and ears

Als er iets is waar Red Faction: Armageddon echt enorm in uitblinkt zijn het wel de graphics en het geluid. De game ziet er retestrak uit en de cutscenes zien eruit alsof ze gefilmd zijn met echte acteurs. Combineer dit met het geluid van een Berserker die met een kamikaze-actie op je af komt stormen terwijl die alles wat die heeft op je af knalt en je hebt een levensechte ervaring die onze hartslag toch wel een paar keer overuren heeft laten draaien.

Red Faction: Armageddon is weer een ijzersterke titel in de Red Faction reeks. Met een meeslepend verhaal, een flinke lading aan actie, wapens en een gezonde dosis testosteron is de game een waar spektakel, ook al is dit spektakel ietwat aan de korte kant. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de toffe Infestation- en Ruin modus, die de replay waarde van de game niet alleen sterk verhoogt, maar ook vrij bijzonder zijn en het gebrek aan een player vs player bijna doet vergeten.

• Enorm tof en meeslepend verhaal
  • Flink knallen en slopen
  • Alles kan kapot