Review: Battle vs. Chess – Battle vs. Chess is al een vrij oude reeks schaakgames die eind jaren ’90 de medemens vermaakte. Ontwikkelaar Interplay wou deze serie een nieuw leven inblazen en daarom hebben ze een versie voor de huidige gameconsoles gecreëerd. In deze review kun je lezen of het ze is gelukt om Battle vs. Chess naar een hoger en beter niveau te tillen.

Do it like a pro

We deden de Blu-ray disc in onze PlayStation 3 en de game kon zich langzaam aan opstarten. Gelukkig waren er geen updates, dus konden we gelijk beginnen. We begonnen met een stukje singleplayer en omdat we niet allemaal even goed zijn in schaken begonnen we dus maar op het niveau Easy. We kregen de mogelijkheid tussen twee verschillende soorten singleplayers: Chaos en Order. Bij Chaos stond je aan de kant van de schurken, de zwarte pionnen, en bij de Order stond je aan de kant van de goeden, de witte pionnen.

Onder het kopje single player vind men enkele opties. Zo vind je hier de campaign, mini-games en ook een tutorial. Deze tutorial is zeer uitgebreid en laat je de kneepjes van het spel schaken kennen. Van de basis functies tot aan iemand schaakmat zetten. Alles staat hier piekfijn uitgelegd en zo is er voor ieder wat wils, ook al heb je nog nooit geschaakt.

What shall we do?

Naast de single player bevat de game nog meerdere gamemodi. Zo is het mogelijk om enkele, nog al saaie, mini-games te spelen. Het varieert van pionnen uitschakelen op de juiste manier met de juiste eigen pion, tot het zo snel mogelijk uitschakelen van de tegenstanders. Tevens is het ook mogelijk om een eigen Skirmish te starten. Hierin zet je jouw eigen setje pionnen op tafel en deze kan je dan op verschillende manieren bespelen. Neem nou Battlegrounds, hierin zal je elke keer als je een andere pion uitschakelt een mini-game krijgen. Win je deze, versla je de pion. Verlies je hem, dan blijft de vijandelijke pion staan. Dit geld exact hetzelfde bij aanvallen op jou gericht.

In de gamemode Slasher is het bijna exact hetzelfde als met Battlegrounds, alleen als je nu een vijandelijke pion slaat zul je een button-bash gevecht hebben om deze tot moes te meppen. Het is vrij origineel, maar het werkt niet zoals het zou moeten. Het blijft eentonig en het gaat al vrij snel minder boeien.

Als laatste is er natuurlijk nog de multiplayer. Hierin kun je exact hetzelfde doen als bij de offline gamemodi, alleen is je tegenstander nu van vlees en bloed. Als je van echte uitdaging houd, dan ga je voor de multiplayer, maar deze is niet voor iedereen weggelegd aangezien het niveau hier vrij hoog ligt.

And what does it look like?

Aan de graphics valt te zien dat het de eerste game is van deze ontwikkelaar sinds een lange tijd. De graphics zijn niet goed, maar ook niet al te slecht. Het zweeft er een beetje tussenin en brengt niets vernieuwends met zich mee. Deze game is in feite gewoon een potje schaken met een nieuw staaltje werk: geanimeerde pionnetjes.

What about the sound?

Het geluid dat in de game zat paste er wel goed bij, alleen de voice-acting hier en daar was gewoon ronduit verschrikkelijk. Het leek wel alsof er lag in de animatie zat waardoor het geluid van de stemmen pas iets later kwam. De muziek daarentegen die in de game werd gedraaid paste zich goed aan bij het moment in het spel en aan de omgeving. Hier hebben wij dus niks op aan te merken.

Will we play it again?

Als echte die-hard schaker wil je misschien wel overstappen naar virtueel schaken. Ben je het zat om op een houten bord te spelen, dan is deze game misschien wel wat voor jou.  Een leuke toevoeging zijn animaties die de pionnetjes verrichten zodra ze een andere tot moes meppen, wat ons gelijk doet denken aan het schaken in Harry Potter.

Battle vs. Chess is een potje schaken op een originele manier met leuke animaties. De muziek speelt hierbij ook een goede rol, maar helaas is de voice-acting van de karakters wat minder. Tevens zit er een uitgebreide tutorial in om je kennis rondom het schaken te verbeteren. Een schoonheidsprijs zal de game zeker niet krijgen, grafisch hebben we veel betere spellen gezien, maar voor de rest is het een leuke game.

• Animaties
  • Achtergrondmuziek paste bij de omstandigheden
  • Uitgebreide tutorial