Column: Waarom het shiften in Driver geniaal en idioot tegelijk is

Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen in onze preview van Driver: San Francisco brengt deze game een volledig nieuw element met zich mee; het shiften tussen diverse auto’s. Na de game nog veel meer gespeeld te hebben dachten we dat het wel leuk was om jullie nou goed uit te leggen wat dit precies inhoudt, waarom dit kan en waarom het zowel de game geniaal maakt als de game bijna verpest.

Wat is het precies?

Het zogenaamde ‘shiften’ is een vrij simpel principe. Door een ongeluk kan Tanner, de hoofdpersoon in de game, wisselen tussen elke auto in de stad San Francisco en de controle overnemen van de bestuurder. De bijrijder heeft dit niet door, behalve dan dat hun chauffeur opeens zelfmoordneigingen lijkt te hebben als ze op de snelheidsmeter kijken. Als Tanner neem je dus als het ware het brein van de chauffeur over.

Dit shiften is in eerste instantie vrij basic maar je ‘gave’ wordt naarmate je verder bent in de game steeds sterker. Op een gegeven moment kan je de hele map van San Francisco onder een loep nemen en binnen vijf seconde van de ene naar de andere kant van de stad shiften. Ook krijg je na een tijdje de mogelijkheid om snel te shiften met een enkele druk op de knop als je met je peloton politiewagens achter iemand aan zit en je collega net iets dichterbij is.

Wat maakt het geniaal?

Het leuke aan dit shiften is dat de game zo toegankelijk wordt. Ben je lekker aan het cruisen in je nieuwe bolide en knal je opeens waanzinnig over de kop, waardoor er vrij weinig van je wagen over is? Geen nood, binnen drie seconde zit je weer in dezelfde auto maar dan van iemand anders, met een nieuwe doodsbange passagier.

Ook heb je heel vaak dat je een auto langs ziet scheuren die je zelf nog niet hebt kunnen aanschaffen in één van de vele garages, waar je normaliter dan achteraan zou moeten scheuren met een noodvaart om vervolgens je eigen auto ervoor te smijten en de auto te vorderen. Met het shiften kan dit echter heel relaxed gebeuren, met een enkele druk op de knop gooi je namelijk ook alles in een rustige slow-motion en kan je zo de andere auto pakken zonder het risico te lopen dat de wagen een paar deuken oploopt.

Wat maakt het dan zo idioot?

Het shiften is enorm eenvoudig en vergt totaal geen skills en biedt een leuke uitkomst als je je auto als botsauto gebruikt. Het probleem van het shiften is helaas juist dát het zo eenvoudig is en dat het totaal geen skills vereist. Normaliter zou het enorm intensief en spannend zijn om in je eentje een bende straatracers neer te halen met gloeiende sirenes aan, maar dankzij het shiften kan je gewoon een gigantische truck overnemen en die voor de finish neer smijten waar ze dan allemaal tegenaan crashen.

Ook als je zelf deelneemt aan een straatrace en dan met name de zogenaamde ‘Team Colours’ modus, waarin je door middel van quick shiften ervoor moet zorgen dat respectievelijk jij en je partner eerste en tweede moeten worden maakt shiften dit veel te makkelijk. De eerste keer dat ik zo’n race deed probeerde ik het zonder shiften en verloor ik omdat de AI toch nog best redelijk kan rijden. De tweede keer pakte ik een bus die een stukje verderop stond en smeet die tegen mijn tegenstanders aan, waardoor ik meteen won.

To shift or not to shift

Natuurlijk heb je als speler dit alles zelf in handen. Je maakt het jezelf of moeilijk door gewoon de shift knop niet aan te raken, of heel makkelijk door steeds een dikke truck te pakken en je competitie neer te rammen. Natuurlijk is dit een vroege preview versie de we spelen dus wellicht verandert er nog een hoop in de uiteindelijke versie, maar momenteel is het toch iets wat ons dwars zat.

Driver: San Francisco gaat Platinum
Gepubliceerd op 9 Jan, 2012 om 20:39
Ubisoft viert release van Driver: San Francisco met gratis DLC
Gepubliceerd op 7 Sep, 2011 om 11:55
Review: Driver San Francisco
Gepubliceerd op 31 Aug, 2011 om 14:02
Maak je eigen filmpje van Driver: San Francisco
Gepubliceerd op 30 Aug, 2011 om 21:41
  1. Anoniem -   
    onzentini's avatar

    gemak versus moeite…
    elk voordeel hep z’n nadeel

  2.    589 XP
    xDutchSoldier's avatar

    Game wordt toch een flop

  3.    52 XP
    cas_09's avatar

    Goed artikel, als fan van de serie vroeg ik me ook al af of dit het niet gewoon verpest… M’n mening blijft onveranderd, ik ben van mezelf zo lui dat de makkelijkste weg altijd de weg is die ik bewandel, dan zou een hogere minieme moeilijkheidsgraad me toch meer uitdagen en dat is wat ik zoek in een game.