Review: Call of Juarez: The Cartel – De game Call of Juarez: Bound in Blood die in 2009 uitkwam heeft veel goede recensies gekregen. Nu is deze serie alweer toe aan deel 3 en dit deel heet The Cartel. Met dit deel laten ze het Wild West idee een beetje varen en stappen over naar een iets modernere setting. Maar is deze overstap wel een slimme zet geweest? Je leest het in deze review.

Geen Wild West meer…

Call of Juarez: The Cartel neemt je mee op een tocht om de Mexicaanse drugs cartels te bestrijden. Dit kun je doen met een van de drie personages met elk zijn of haar eigen kwaliteiten. Ten eerste heb je Ben. Ben is een soort van moderne cowboy werkzaam voor de LAPD met een voorliefde voor kleine wapens, vuistgevechten en zware wapens. Eddie is een stereotype DEA agent en houdt van automatische wapens, shotguns en granaten. Als laatste Kimberley, Kim voor vrienden, werkt voor de FBI en haar specialiteiten zijn aanvalsgeweren en sluipschuttergeweren.

Wanneer het verhaal begint met een intro filmpje wordt uitgelegd wat het doel is en waar je uiteindelijk naartoe moet werken. Hier merk je al dat er niet heel veel aandacht is besteedt aan de graphics. Wagens rijden met schokjes en de lippen bewegen niet altijd op het juiste moment. Ook dwarrelen er wat witte stippen door het beeld wat stof moet voorstellen in de zon. Enige probleem is dat het een donkere kamer is waar geen zonlicht te zien is. Het enige licht is afkomstig van een beamer aan het plafond en deze stippen zijn net zo storend in het beamerlicht als erachter zonder licht.

Heb je even voor mij

Het kan ook zomaar zijn dat je tijdens een gevecht gebeld wordt door je baas of een smsje krijgt van een vriend. De telefoon neemt hij automatisch op. Als je geluk hebt wacht je tegenstander even met vechten, want je kan je telefoon niet wegdrukken.

Tijdens het rondlopen door de levels zijn er regelmatig stukken waar je geen enkele tegenstander tegenkomt. Af en toe hapert het beeld even en dan weet je dat er binnen een niet al te lange tijd een paar vijanden op de loer liggen. Deze vijanden zoeken goed dekking achter bomen of rotsen. Regelmatig richt je en verschijnt er ineens een obstakel, zoals een boom of een rots, uit het niets waarop je beeld dan weer scherpstelt. Dit is niet zo goed uitgewerkt, want de omgeving die wazig wordt, ziet er dan meteen vrij grof uit.  Als toppunt zie je je medespelers regelmatig in elkaar staan of ze staan ineens voor je terwijl ze een seconde geleden nog achter je liepen.

Gotcha!

De drie hoofdpersonen Ben, Eddie en Kim bouwen tijdens het spelen ook niet echt een relatie op. Alledrie houden ze er een eigen geheime agenda op na. Zo moet de een zonder dat de andere twee het door hebben pakketjes die her en der verspreid liggen door het level stelen. Een ander moet ditzelfde ongezien proberen te doen maar dan met wapens. Als je een co-op game speelt heb je nog de uitdaging om dit voor je medespelers te verbergen en omgekeerd ook om te zorgen dat je je vriend betrapt op het moment dat hij een van zijn pakketjes probeert te pakken. Als je niet in de co-op mode speelt ben jij alleen degene die betrapt kan worden omdat de computer de geheime pakketjes niet zal zoeken of pakken.

Links of Rechts

Qua geluid is er ook niet veel moeite gedaan om de gamer te boeien. De conversaties zijn niet interessant, maar gelukkig is er een mogelijkheid om deze scenes over te slaan. Als je kijkt naar de ontploffingen in de game lijken deze niet zo’n grote impact te hebben doordat het geluid te tam is. Als er iets ontploft wil je dat horen en voelen door je surround set.

Wanneer je met je team een level doorloopt krijg je soms ineens LEFT of RIGHT te horen. Kijk je dan vervolgens naar links, wordt je in de rug geschoten omdat ze rechts zaten of er was geen tegenstander te bekennen. Je teamgenoten blijven ook lekker rustig midden in de vuurlinie staan, zoeken geen dekking en beginnen pas na een paar seconden terug te schieten.

De ondertiteling is wel de grootste ergernis met woorden zoals hoerenjong, kut en we zijn genaaid. Dit hadden ze wat ons betreft wel iets genuanceerder kunnen vertalen.

Samen spelen

De co-op functie is leuk bedacht omdat er ook een aantal challenges zijn ingebouwd, maar het is lastig om medespelers te vinden. Denk bij de challenges aan bijvoorbeeld het geven van een aantal headshots binnen de gestelde tijd of een aantal vijanden neersteken met je mes. Met deze challenges speel je ook nieuwe wapens vrij die je weer kan gebruiken tijdens het gewone verhaal.

Mocht je samen met een vriend of vriendin een level willen spelen wat een van de twee (of drie) nog niet vrijgespeeld heeft, dan gaat het feestje al niet door. De missies die je samen met een vriend speelt zijn wel iets pittiger, maar dit komt meer omdat je medespeler wel neergeschoten kan worden, in tegenstelling tot de computer. Deze zal nooit neergeschoten worden.

Het autorijden in de co-op mode is leuker dan wanneer je alleen speelt. Als je met vrienden speelt heb je de keuze om zelf te rijden of om mee te rijden. Als je kiest voor het rijden heb je niet de mogelijkheid om je geweer te gebruiken ook al zie je vijanden van alle kanten rondrijden en op je schieten. Ook tijdens deze autoritjes heb je last van bugs, glitches en slecht afgewerkte aanwijzingen.
Kies je bijvoorbeeld om iemand anders te laten rijden en zelf zit je rechts achterin, dan krijg je op je scherm de aanwijzing om je linkerknuppeltje naar links te bewegen, zodat je personage uit de auto gaat hangen en je je geweer kan gebruiken. Vervolgens gebeurt er niets omdat je je knuppeltje dan naar rechts moet bewegen. Het zijn de details die het hem doen en die in deze game ontbreken of gewoon erg slecht zijn afgewerkt.

Call of Juarez: The Cartel is een leuke poging om de Call of Juarez serie in een iets modernere setting te brengen met wat meer actie en explosies. Het resultaat is helaas een slecht afgewerkte game met een gigantische lading aan bugs, glitches en graphics die bij een PlayStation 3 game eigenlijk niet meer kunnen. De game biedt wellicht wat leuks voor de echte die-hard fans van de serie, maar al met al kunnen we deze game eigenlijk alleen maar afraden.

• Grote levels om in rond te lopen
  • Co-op

• Weinig animo in co-op lobby