Call Of Duty: World At War, de nieuwste telg in de Call Of Duty-serie, keert terug naar de helse 2de wereldoorlog. De game werd ontwikkeld door Treyarch. Deze naam zou een lichtje bij je kunnen laten branden, want Treyarch heeft ook Call Of Duty 3 ontwikkeld, die helaas geen groot succes is geworden. Wordt deze herkansing een schot in de roos of eerder een schot in het hart van de die-hard COD fans?

Personages

In deze game speel je op 2 verschillende fronten. Als eerste speel je als Marine Private Miller, met wie je de oorlog mag uitvechten aan de Stille Oceaan. Je zal bijgestaan worden door Sgt. Roebuck en zo zal je het Japanse leger proberen uit te dunnen. Aan de andere kant van de aarde speel je Private Dimitri Petrenko. Samen met Sgt. Reznov zal je Berlijn overnemen van de Duitsers.

Verhaal

Treyarch heeft een shockerend verhaal met veel bloederige beelden belooft. Dit is zeker gelukt. Op een gegeven moment moet je een luchtaanval inroepen op een vijandelijke defensielinie. Na de luchtaanval zijn veel vijanden weggeblazen. Sommige mensen die er nog wel liggen missen benen, waardoor ze zich alleen met hun handen kunnen voortbewegen. Dit wijst inderdaad op een behoorlijk shockerend en bloederig verhaal. Bij de eerste minuten al krijg je dus al een bijzondere grote dosis bloed te slikken. Als je dus een gevoelige maag hebt is dit spel dus niet aan te raden.

Gameplay

Een andere belofte van de ontwikkelaar was het gevoel dat je zou krijgen. Bij het spelen zou je je als een echte soldaat moeten voelen. Dit is aardig gelukt, maar toch niet heel schitterend. In alle missies zullen de onzichtbare lijnen en punten op blijven vallen. Als je in een missie niet verder gaat, zullen er vijanden blijven spawnen totdat je dood bent, of geen keuze meer hebt (bijvoorbeeld wanneer je kogels op zijn). Ook zullen je teamgenoten niet meelopen als je geen onzichtbaar punt hebt overschreden. Dit is jammer en verpest het soldaat-gevoel toch wel een beetje. Een goedmakertje hiervoor is de aanwezigheid van tanks en andere voertuigen: iets wat je nog nooit eerder in een Call of Duty game bent tegengekomen.
Iets wat steeds vaker voorkomt, maar nog niet helemaal mainstream is, is trophy-support. World at War ondersteunt deze functie gelukkig wel. Laat de trophy-hunter dus maar komen!

Graphics

De graphic-engine van deze game is een opgevoerde COD4-engine. Als je daarom COD:WaW speelt zullen er fantastische beelden op je netvlies worden geprojecteerd. Dit gaat van een vlammenwerper waarbij je het gevoel hebt dat je Far Cry 2 zit te spelen tot een vliegtuig dat neerstort door een brandende motor. Ditzelfde geld voor de gezichten van vriend en vijand, mooi afgewerkt en je kan echt de emotie van hun gezichten aflezen.

Wapens

De 2de wereldoorlog bevatte vele verschillende wapens, welk niet in COD:WaW ontbreken. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Amerikaanse Thompson, de Chinese Type 100 en de Russische PPSh-41. Al deze wapens bestaan echt en zijn vrijwel perfect nagemaakt in een 3D-model. Ook heeft elk wapen unieke eigenschappen, de één kan zijn kogels door een stevige muur heen schieten, terwijl een andere voor extreme precisie zorgt. World at War heeft nog een primeur, namelijk een wapen dat nog nooit in een eerdere Call of Duty heeft gezeten: de vlammenwerper. Dit een erg sterk wapen, misschien een beetje té sterk, want de reiklengte van de vlammenwerper is zeer groot. Een voorbeeld hiervan vind je in een bepaalde missie, daarin zitten snipers in de bomen. Jijzelf staat in de loopgraven en kan zomaar een boom op 5 meter afstand laten afbranden in enkele seconden.

Co-op

Voor het eerst in de geschiedenis van Call of Duty is er een co-op modus beschikbaar. Dit is een positieve zaak voor de broertjes, zusjes, vrienden, of online vrienden die mee willen gamen. Er zijn 3 soorten co-op, de competive co-op, campaign co-op en zombie mode. In competive co-op moet je het opnemen tegen je vrienden door het meest punten te halen. In campaign co-op moet je samenwerken om het doel te halen. In allebei de co-ops speel je de singleplayer-missies, maar niet in de volgorde van het verhaal.

Zombie mode

In Call Of Duty 4 was het arcade mode, in Call Of Duty: World At War is het lichtelijk veranderd. Ik heb het hier over een bonus die je krijgt als je het verhaal hebt uitgespeeld: de Zombie Mode. Deze mode is zowel in je eentje als in co-op speelbaar. In deze mode moet je Nazi-zombies neerknallen. Je start in een gebouw met dichtgetimmerde ramen. De zombies zullen de planken van de ramen slaan en zo proberen binnen te komen. Door op de zombies te schieten en ze vermoorden krijg je punten. Met deze punten kan je wapens of zelfs nieuwe ruimtes vrijspelen. Deze nieuwe ruimtes hebben ook ramen. Je start op ronde 1 en je moet zoveel mogelijk rondes overleven. Dit is een zeer uitdagende mode en na een aantal rondes is het dus erg moeilijk om te overleven.

Multiplayer

De reden waarom Call of Duty-games groot geworden zijn, is natuurlijk de grote multiplayer. Bij deze Call Of Duty-game is het ook niet anders. De uitspraak “If it ain’t broke, don’t fix it” geldt hier nu, want World at War is zeer gelijk ten opzichte van Modern Warfare als het op multiplayer aankomt. De gouden-oude modes als Search & Destroy, Free-For-All, Headquarters, Team-Deathmatch, Domination en de hard-core modes zijn weer van de partij, maar er zijn ook nieuwe modes, namelijk Capture the Flag en War. In de War mode moet je 5 vlaggen veroveren op een veld, dit gebeurd allemaal in dezelfde volgorde, als de vlag hebt, kan je met de volgende beginnen, tot je alle vlaggen hebt en je gewonnen hebt. Ook is het assist-systeem vernieuwd. Deze geeft nu de hoeveelheid XP volgens de hoeveelheid schade je de persoon hebt aangedaan.

Het create-a-class systeem is natuurlijk ook weer aanwezig: hierin kan je zelf een wapen- en perk-combinatie samenstellen. In CoD4 kon je maximaal de 55e rang halen, maar nu kan je tot rang 65 klimmen en zijn er weer 10 prestiges voor je. Voor de prestiges kreeg je in COD4 niets, in COD:Waw krijg je deze keer een extra A-class box, dat is plaats waar je eigen classes kan opslaan om in elk gevecht te gebruiken. Ook zijn de challenges weer van de partij. Gelukkig zijn het deze keer andere challenges dan in CoD4.Een voorbeeld hiervan is backdraft: om deze challenge te laten slagen moet je zoveel mogenlijk explosieve speeltjes (bouncing bettys, …) kapot te schieten zonder zelf geraakt te worden. Dit kan in alle speelvelden en modes voltooid worden

Conclusie

Deze game is een all-ronder op alle vlakken. grafische beelden zijn oogverblindend, missie’s zijn intens, de zombie-mode zit goed, de co-op zit goed in elkaar en de multiplayer is zo groot dat je er van achter over valt. Call Of Duty: World At War is dus een must-have voor elke gamer die graag eens een potje Duitsers of zombie’s afknald, verbrand of gewoon in stukken snijd. Voor iemand die niet vertrouwd is met een First person shooter zou ik je ook deze game aanbevelen, want op de makkelijkste speelstand kan je 20 keer geschoten worden en nog niet dood zijn. Een aanrader voor iedereen dus!

Pluspunten:

  • Zombie-mode
  • Goed verhaal
  • Co-op
  • Uitgebreide multiplayer modes

Minpunten

  • Ontzichtbare lijnen en punten
  • Multiplayer soms met lag
Cijfers
Graphics: 9
Gameplay: 7.5
Replay: 7
Sound: 8
Multiplayer: 9
Totaal:8,1