De tijd gaat altijd maar verder en stopt voor niets of niemand. Toch wou je soms dat de tijd even bleef stilstaan of dat je zelfs de tijd kon terugdraaien. Maar dat kan natuurlijk niet. Tenzij je een game speelt waar dat wel kan, zoals Red Alert 3. Daar keerden de Sovjets namelijk een paar jaar terug naar Brussel om daar Einstein te vermoorden tijdens een conferentie. Dit lukt hun en eens teruggekeerd naar hun eigen tijd lijkt het alsof zij aan de winnende kant zijn in de oorlog. Maar niets is minder waar. Omdat Einstein vermoord werd is de atoombom nooit ontstaan en strijden de Sovjets niet enkel tegen de Allies, maar ook tegen de Empire of the Rising Sun. Het is in Red Alert 3 aan jou om te beslissen wie deze ‘nieuwe’ oorlog wint.

Bekende acteurs

Wat ons meteen opviel bij de cutscènes is dat deze allemaal geacteerd zijn. Dit zorgt er natuurlijk meteen voor dat het lijkt alsof je een film aan het kijken bent. Dit is natuurlijk niet erg want de acteerprestaties zijn degelijk en je zal een paar bekende acteurs tegenkomen zoals J.K. Simmons (ook wel bekend als J.J. Jameson uit de Spiderman films). Door deze filmpjes ga je met plezier door de drie campagnes heen. Wanneer je met het spel begint kan je direct kiezen welke campagne je eerst doet. De Sovjets, Allies of Empire of the Rising Sun campagne. Elke campagne heeft een ander verhaallijn en, dit verwacht je niet bij een strategie game, elke campagne speelt anders.

Speelwijze

Natuurlijk blijft het genre ‘strategie’ en zal je altijd moeten bouwen en een leger moeten aanmaken. Maar het zijn de drie oorlogvoerders die het verschil maken. Zo kan je bijvoorbeeld met de Sovjets direct je gebouw op het speelveld plaatsen maar kan het gebouw wel aangevallen worden. De Allies daarentegen bouwen eerst hun gebouw en kunnen het daarna plaatsen op het slagveld. De Empire bouwt eerst een soort wagen die je naar je bestemming moet toe rijden waarna je daarna het gebouw letterlijk uit je wagen tevoorschijn kan toveren. Elke type speelt anders en heeft zijn eigen voor- en nadelen. Toch merk je vooral online dat de Sovjets het meest gebruikt worden.

Strategy op consoles werkt niet? Fout!

Toen Red Alert 3 voor de PlayStation 3 werd aangekondigd werd er al snel getwijfeld of dit spel wel zou werken op de gameconsole van Sony. Strategy speel je nu eenmaal het best op een computer. Wij zijn het daar spijtig genoeg mee eens, maar de controls van de consoleversie van Red Alert 3 zijn helemaal niet onhandelbaar. Een uurtje wennen en je hebt het al volledig onder de knie. Ook het overzicht op het slagveld wordt goed behouden door de simpele camera en zo zal je nooit de camera als excuus kunnen gebruiken als je verliest.

Online mogelijkheden

Ook al is de campagne heel erg leuk, toch namen we vaak een pauze om online te spelen. Je kan met vier spelers tegelijk tegen elkaar (of in teams) strijden. Je kan niet alleen tegen elkaar strijden, je kan de campagne modus ook met z’n tweeën spelen in co-op en dat zorgt ervoor dat het net iets makkelijker wordt. Toch zijn er wat minpunten aan de multiplayer modus. Zo kan je enkel ‘Versus’ en co-op doen online en krijg je af en toe een disconnect. Ook als je in teams speelt en je teammaat helpt je niet, ben je zo goed als verloren.

Geen spel is perfect

Spijtig genoeg wordt de score heel wat omlaag geschoten door de vele minpunten. Zo zijn de graphics heel kleurrijk, maar helemaal niet gedetailleerd. Ook zouden we de camera iets verder willen inzoomen en zijn de multiplayer maps veel te symmetrisch. Dit terwijl de campagne maps heel goed zijn ontworpen. Ook de extra’s die beloofd werden zijn niet meer dan een tiental filmpjes.

Command & Conquer: Red Alert 3 Ultimate Edition is een zeer vermakelijk spel dat je door de online modus zeer lang zal spelen. De real-life filmpjes zijn eens wat anders dan het CGI geweld en de controls werken goed genoeg. Zeker een aanrader voor de strategy fans als je over de foutjes kan kijken.

• Real-life cutscènes
  • Lange speelduur
  • Strategy werkt wél op consoles…