De Ghost Recon serie is er eentje die binnen het shooter genre alles net ietsje anders aanpakt. Tot zekere hoogte is het te vergelijken met Rainbow Six in mate van strategisch denken. Ghost Recon: Future Soldier is het vierde deel in de serie en heeft een meer futuristische kant gekregen. Zo kun je onder andere onzichtbaar worden en zijn er veel gadgets om gebruik van te maken. Vorig jaar kregen wij al een indrukwekkende presentatie te zien van de game, maar weet de game met de release steeds dichterbij kruipend nog steeds indruk te maken? Je leest het in deze preview!

Het gaat om teamwork

Ghost Recon is absoluut geen game waarin je rambo-stijl in je eentje eens flink wat vijanden kan gaan neer maaien. Het gaat er vaak om dat je het doel zo snel, subtiel en stil mogelijk bereikt. Dit kan uiteraard nooit zonder je team en het is dan ook mogelijk om aanvallen strategisch te plannen in de game. Daarnaast is er een ongelooflijk uitgebreide wapen customizing aanwezig. De game zal vooral in third person worden gespeeld, maar af en toe zal de game je in first person view zetten zodat je preciezer kan aimen. Belangrijk is ook in de game dat je constant blijft bewegen. Covers kunnen namelijk makkelijk kapot geschoten worden wat een constant veranderend slagveld geeft.

Zoals we gewend waren werden we wederom in een te kleine ruimte met te veel zwetende game journalisten gestopt. Ditmaal met een ongekende luxe: airco. Ubisoft heeft meteen ze eerste pluspunt gescored. Een bezweette kerel verteld ons dat wat we gaan zien een missie is uit de singleplayer van de game en dat we zo snel mogelijk bij de cargo moeten komen om die veilig te stellen. Het beeld verandert van zwart naar bruin en we staan opeens met onze squad in de middel of fucking nowhere…

Scouten en voorbereiden

Na even rondgekeken te hebben spotten we een heuvel en lopen we er met ze alle naar toe. Eenmaal op de heuvel doemt er een basis op in de verte waar een landingsbaan en wat opslaggebouwen gevestigd zijn. Ons target is gespot en het camouflage pak gaat aan…als een kameleon blenden we in met de omgeving. Met onze scope proberen we een goed overzicht te krijgen van het aantal vijanden, maar besluiten om het wat anders aan te pakken. Uit de rugzak van een teammaat verschijnt een soort van robot helikopter ding en met een druk op de knop kunnen we de kleine robot besturen. Vliegend krijgen we een veel beter overzicht van het kamp en eenmaal op de grond klappen de wielen uit en kunnen we ongezien rond rijden. Natuurlijk niet tegen de voeten van de vijand aan rijden want dat merken ze wel.

Na wat vijanden getagged te hebben is het tijd om de posities in te nemen. Alpha naar de rechterkant, Bèta door het midden, Gamma de linkerkant…iedereen klaar? Engage…

Orde verandert in chaos

De squadleader geeft het seintje en binnen één seconde liggen er opeens vijf lijken op de grond. We konden alleen niet iedereen tegelijk uitschakelen en de overgebleven vijanden komen in actie. Nou ja, maakt niet uit, die pakken we wel even. Helemaal fout gedacht! Elke vijand in Ghost Recon: Future Soldier is een grote bedreiging en heeft maar twee tot drie kogels nodig om jou te pakken. Ghost Recon is absoluut geen ‘run ’n gun’ shooter. Cover zoeken en strategisch je targets uitzoeken in samenwerking met je teammaten, dat is hoe je Future Soldier moet gaan spelen.

Eén neer, twee neer, door naar het volgende gebouw, laatste neer, op naar de landingsbaan. Hier wordt het tricky…de cover die we nu hebben bestaat alleen nog maar uit wat houten dozen en ze hebben een M60 opgesteld staan. Twee teammaten leiden de M60 af terwijl de overgebleven teammate met zijn camo pak eromheen sneakt. Eenmaal achter de M60 breekt hij de schutter zijn nek oh zo stijlvol. De cargo is veilig, “three to pick up Charlie”…dit is Ghost Recon: Future Soldier.

Intens als de neten

De demo was maar kort en wat we te zien kregen duurde in totaal misschien nog geen eens 15 minuten, maar godallemachtig wat was het intens. Het constant dekking zoeken, bewegen van cover naar cover en het strategisch overleggen met je teamgenoten zorgt ervoor dat dit een ervaring is die is blijven hangen. Ghost Recon: Future Soldier is dé co-op shooter om met vrienden te spelen. Combineer dit met een fantastisch grafische stijl en overtuigende geluidseffecten die mijn oren nog doen suizen.

Voorlopige conclusie

Het was maar een demo en hij was kort, maar Ghost Recon: Future Soldier zag er werkelijk waar fantastisch uit. De game biedt een hoop op het niveau van uitdaging en teamspel. Als Ubisoft de multiplayer net zo goed weet te maken als deze demo dan kan het bijna niet fout gaan met Future Soldier. Toch wachten we nog even rustig af aangezien de game pas in maart 2012 uit zal gaan komen, maar Future Soldier staat op onze radar als een heftige bliep.