Preview: Far Cry 3 – Afgelopen E3 werd uit het niets opeens Far Cry 3 aangekondigd. We wisten al wel dat de game in ontwikkeling was, maar hadden absoluut geen E3 aankondiging verwacht. Samen met een indrukwekkende gameplay video werd de game glorieus de wereld in gebracht. Far Cry 3 heeft een hoop goed te maken aangezien het vorige deel nogal gemixte reacties kreeg. De game was absoluut minder geliefd als deel één en velen vonden het geeneens Far Cry meer. Deel drie zag er echter erg goed uit, maar is het genoeg om de harten van de fans weer terug te winnen? Je leest het in deze preview!

Vluchten voor je leven

Far Cry 3 is het vervolg op Far Cry 2 en draait er in zijn geheel om, om te ontsnappen aan de eilandbewoners en de gekte die afspeelt op de eilanden. Dit doe je vooral door creatief te denken en zoveel mogelijk gebruik te maken van de omgeving, zoals we van Far Cry gewend zijn. Meerdere aanpakken zijn mogelijk en het is aan jouw de keuze of jij met geweren rampen stampend op de vijanden af wilt rennen of het meer subtiel wil aanpakken.

In Far Cry 3 speel jij als Jason Broody en ben je gestrand op een eiland vol conflicten tussen stammen. Jou boeit dit natuurlijk helemaal geen ene f*ck en je wilt gewoon zo snel mogelijk weg wezen hier. De demo die we bij Ubisoft te zien kregen was helaas geen nieuwe content. Het was de E3 demo die ook al volledig op het internet staat. Dat gezegd hebbend moeten we wel zeggen dat de game er op een scherm ontzettend goed uitziet. Grafisch is de game een gigantische stap vooruit als Far Cry 2 en de omgevingen ademen leven en sfeer.

Gek is als je iets over, en over, en over doet

Het meneertje dat iedereen natuurlijk is bijgebleven uit de trailer is meneer Vaas. Deze fanatieke bewoner van het eiland heeft de definitie van gek weten te filosoferen. Gek ben je namelijk als je iets elke keer opnieuw doet en telkens verwacht dat er iets verandert. In de woorden van meneer Vaas: “Fucking crazy man!”. En dat was ook het geval bij de demo, want we speelden de demo namelijk maar liefst drie keer en elke keer op een andere manier.

De eerste keer dat we de demo spelen pakken we de redelijk standaard aanpak. Geweren blazend en gloeiend van het vele lood dat ze uitspuwen stormen we het kamp binnen op weg naar de helikopter die ons van het eiland moet af brengen. Binnen drie seconden komen we er al achter dat dit niet de verstandigste aanpak is. Alle vijanden zijn alert, weten waar je zit en schieten hun magazijnen leeg tot de laatste kogel, maar we weten ons een weg te schieten naar de helikopter en erop te komen. Opstijgen en veilig weg van dit eila…BAM raket op ons gezicht. Langzaam komen we bij van de klap als we uit het wrak van de helikopter strompelen loopt Vaas naar ons toe en zegt: “Did I ever tell you the definition of insanity?”

Poging 2

Oké hier gaan we, insanity blabla ja dat weten we. Dit keer besluiten we om enorm stil en zonder bewakers te alarmeren door het kamp te komen. Een aantal slagen met onze machete en er liggen zo zeven lijken ergens achter een huisje. Niks aan het handje. Op naar de volgende. Helaas, we worden gezien, maar gelukkig is het aantal vijanden dit keer gering. Met een aantal schoten schakelen we de overgebleven bewakers uit.

Bijna bij de helikopter, maar ons pad wordt geblokkeerd door een groepje vijanden. Denk, denk, denk, wat is een oplossing…hmmmm een rood tonnetje…één goed geplaatst schot en met een knal vliegen de drie laatste eilandbewoners over het scherm elk in een andere richting. Helikopter, raket, en neer storten…”Did I ever tell you the definition of insanity?”

Poging 3

Oké stealthy en erin gaan zonder er bij na te denken hebben we gehad. Laten we dit keer eens rond kijken en op ontdekking uitgaan. We spotten een heuvel en lopen er naar toe. Krijg nou wat…een sniper! Altijd leuk om mee te klooien toch? Even aanleggen en een keer de trigger overhalen zorgt ervoor dat een bewaker zonder hoofd door het leven zal moeten gaan.

Er zat helaas geen demper op de sniper dus alle bewakers zijn op hoog alert. We spotten een zip-line en zippen naar beneden het kamp in terwijl we onderweg met ons geweer nog wat vijanden uitschakelen. Helaas zijn we gespot en moeten we rennen naar de helikopter. Even een frisse duik onderwater dan maar. Verrek…ze weten niet waar we zijn! We komen bovenwater en schieten de vijanden in hun rug. Helikopter, Bam, strompel…”Did I ever tell you the definition of insanity?”

Conclusie

Ondanks dat we de beelden al hadden gezien vertelde de demo ons een hoop nieuws. De verschillende aanpakken zijn geweldig en de A.I. is ditmaal veel beter dan in Far Cry 2. Far Cry 3 laat jou als speler nadenken over hoe je een situatie gaat aanpakken en laat je experimenteren en verkennen en beloond dit gedrag. Samen met een verbluffende grafische stijl zal Far Cry 3 best wel eens een topper kunnen worden. Als dit is wat de jungle te bieden heeft dan mag je ons inschrijven voor een enkeltje gekke eiland.