De lente komt er weer eens aan. De lammetjes huppelen door de weide en het weer wordt hopelijk ook weer wat warmer, maar het belangrijkst is uiteraard dat het groen weer terug komt in onze wereld. De dorre bomen maken plaats voor groene gestaltes en de kale en saaie grond wordt bezaaid met bloemen. De bloemen willen deze lente alleen niet bloeien. Ze worden bedreigd door de opkomende industrie. Aan jou de taak om hier een stokje voor te steken en de wereld weer een stukje groener maken.

Gameplay

De PSN titel Flower is gemaakt door Thatgamecompany, tevens ook de makers van de PSN-game flOw. In hun eerdere PSN titel stond de besturing met de Sixaxis centraal en ook deze keer moet de gehele game met de Sixaxis worden bestuurd. Voor dat ik het ga hebben over dit concept en of het wederom aanslaat zal ik het flinter dunne verhaal van Flower uitleggen. In de wereld van Flower bedreigt de industrie de natuur. Hierdoor kunnen de bloemen niet meer groeien en is de wereld een saaie grijze plek geworden. Aan jou de eer om hier wat aan te doen. Door op specifieke plekken bloemen te laten bloeien zal de kleur terug komen in de natuur en wordt de industrie weggedreven. Uiteindelijk zul een gehele stad gered moeten worden door de gebouwen en wegen weer hun kleur terug te geven.

Jij bestuurt een bloemblaadje en door andere bloemen aan te raken zullen deze beginnen te bloeien. Hoe meer bloemen jij laat bloeien, hoe langer jouw stroom van bloemblaadjes zal worden. Iedere knop op je controller heeft dezelfde functie, namelijk gas geven. Door je controller te bewegen stuur je de stroom van bloemblaadjes aan. Het hele concept is simpel en het werkt heerlijk. Het werkt zelfs zo goed dat op een gegeven moment je hele lichaam mee zit te bewegen met de over de wind stromende blaadjes. Jammer is dat de ervaring maar zo kort is. Met zes verschillende “dromen” waar je elk binnen een kwartier doorheen bent is dit helaas een PSN titel die geen lange levensduur heeft. Gelukkig zijn er dan altijd nog de bekende trophies die je nog even bezig zullen houden. Ook zijn er in elk level drie geheime bloemen te vinden die de replay waarde nog iets verlengen.

Graphics

Flower ziet er subliem uit. Van het gras tot aan de omgevingen in de stad, het spel ziet er fantastisch uit. De grafische pracht van deze game komt helemaal tot zijn recht wanneer je bepaalde doelen hebt bereikt en de grijze, dorre vlaktes opeens veranderen in groene, glimmende grasvelden. Je zult niet alleen maar groene grasvelden zien in Flower. Zo zul je ook een heel grauw en duister level tegenkomen en een level dat zich totaal in de nacht afspeelt. Thatgamecompany heeft een flinke vooruitgang gemaakt sinds hun andere PSN titel flOw op grafisch vlak. De framerate wil af en toe nog wel eens omlaag vallen, vooral wanneer het spel iets aan het opslaan is, maar je kan je hier bijna niet aan ergeren. Een leuke extra is dat elk level wordt geïntroduceerd met een slideshow. Hierin zie je verschillende mooi vormgegeven plaatjes die een verhaal vertellen.

Geluid

Het geluid in Flower maakt de sfeer. De achtergrond muziek is allemaal orkestraal samengesteld en past precies bij de beelden. Wanneer je een bloem laat bloeien zal je een enkele toon horen, maar wanneer je meerdere bloemen van dezelfde kleur zult laten bloeien zal er een deuntje volgen. Minpuntje is dat de muziek helaas wanneer de framerate omlaag gaat nog weleens wil haperen. Gelukkig is dit niet van toepassing als je echt aan het spelen bent. Het haperen komt net als de framerate verlaging voor wanneer het spel iets op gaat slaan. Wanneer je aan het spelen bent is de muziek gewoon goed te horen en kan je vol op genieten van de sfeer.

Flower ziet er prachtig uit en speelt heerlijk. De korte duur van het spel en de andere kleine minpuntjes kunnen niet op tegen al het positieve van dit spel. Voor de acht euro’s die je er voor neer moet leggen krijg je zeker waard voor je geld. Door Flower zie ik de lente met veel plezier tegemoet. Nu maar hopen dat het spel snel downloadable content zal krijgen.

• Heerlijke besturing
  • Prachtige graphics
  • Muziek klinkt fantastisch