Singstar Vol. 2 is het tweede deel van de Singstar serie op de Playstation 3. In deel één hebben we voor het eerst kennis mogen maken met zingen in HD, althans, het lijkt erop. De videoclips zijn namelijk niet in HD, slechts het menu. Ook zijn de microfoons nog steeds niet draadloos gemaakt, iets wat wel verwacht werd van de serie toen deze voor de Playstation 3 werd aangekondigd. Er is alleen één maar: het maakt allemaal helemaal niets uit! Singstar is geen game die uit moet blinken in graphics of het neusje van de zalm qua technologie moet zijn; Singstar moet gewoon Singstar zijn, niet meer en niet minder. Nouja, niet meer? In een deel 2 verwacht je natuurlijk wel wat extra’s ten opzichte van een deel 1, en er zijn wel wat kleine veranderingen doorgevoerd.

PSP-ondersteuning

Zo is er, naast de verwachte nieuwe lijst van 30 tracks, PSP-ondersteuning toegevoegd. Je kan dus nu van waar dan ook je PSP en Remote Play gebruiken om alvast wat nummers te kopen. Leuk als je vooraf bij vrienden zit en op het moment dat je nog nuchter bent muziek koopt voor later op de avond. Want laten we eerlijk zijn, Singstar is een aardige game, maar het wordt pas echt supervet als je met vrienden of op een feestje de microfoons op je PS3 aansluit.

Duetjes zingen

Voor die situatie die ik net beschreef is er nog een geweldige functie toegevoegd: Je kan namelijk nu ook een duet met mensen doen. Was het voorheen alleen mogelijk om dezelfde tekst te zingen, nu kan je in hits van Paul McCartney en Kool and the Gang zingen zoals het hoort: met 2 personen. Voor de rest is er niet heel veel te vertellen: Singstar Vol. 2 is niet veel meer dan een snelle uitbreiding met allemaal nieuwe liedjes. 30 nummers, die in de Singstore omgerekend 45 euro hadden gekost. Toch zal je best wat plezier beleven aan deel 2, met onder andere Eminem – Without Me zal je jezelf wel een tijdje vermaken.

Het feit dat er toch Remote Play ondersteuning in de game zit geeft ons toch een beetje hoop voor de toekomst. Ik denk dat het de gamer zeer ten goede komt als dit in veel meer games ingevoegd wordt. Niet perse direct om de game op je PSP te spelen, want het wil nog wel eens laggen, maar opties in de trant van toegang tot de in-game store zijn zeer leuk en bewijzen het nut van de PSP-PS3 combinatie.

Singstar Vol. 2 brengt niet veel nieuws aan het licht. De vernieuwingen die gemaakt zijn, zijn discreet, maar toch best welkom. Met de gedachte in je achterhoofd dat je je muziekbibliotheek flink kan uitbreiden voor slechts 1 euro 50 per liedje (wat echt niet duur is voor een liedje + videoclip +programmatuur erachter) kan je de aankoop van de game plus microfoons wel rechtvaardigen, zelfs als je niet kan zingen. Wat zeg ik? JUIST als je niet kan zingen, dan is het alleen maar meer lol! Nodig nog een paar vrienden uit en je hebt een geweldige avond.

• Plezier voor jong en oud
  • Geweldig met vrienden
  • SingStore