Review: F1 2011 – Brullende motoren, gierende banden, duizelingwekkende snelheden, alles wijst erop dat het weer tijd is voor de nieuwe formule 1 racegame. Codemasters wist met F1 2010 menig gamer te verbazen door naast met een realistische race-ervaring ook nog eens adembenemende graphics op het scherm te toveren. Wij hopen dus met F1 2011 op niets minder dan een nieuwe pole-position, maar of dit ook het geval is lees je in deze review!

Welkom coureur!

Een nieuw jaar, dus ook een nieuw raceseizoen. Codemasters Birmingham probeert net zoals vorig jaar je het gevoel te geven dat jij een echte F1 2011-coureur bent. Je gaat de strijd aan met de beste racers op het moment, je stelt je wagen af, praat met de pers en probeert vooral je team tevreden te te houden met je prestaties, want dat is een hele opdracht. Formule 1 is een circus en dat zal je geweten hebben na het spelen van f1 2011.

Na afgerekend te hebben met de pers en een rondleiding gekregen te hebben in je trailer is het helemaal aan jou. Een normaal persoon start bij de carrière van een spel en dat is niet meer dan normaal, want de carrière is het hart van een spel.

Je start bij een kleine ploeg waarbij je een zo goed mogelijke indruk probeert te maken. Je moet samen met je bolide vijf seizoenen doorkruisen en ook nog eens de top proberen te bereiken. Dit zal in het begin moeilijk zijn, het hangt ook deels af van de moeilijkheidsgraad die je hebt gekozen, maar dat neemt de spanning niet weg. Je krijgt in het begin realistische uitdagingen die je maar al te graag tot een goed einde wilt brengen.

Klaar voor de start?

Een raceweekend bestaat steeds uit drie delen: vrije oefensessie, kwalificatie en de race zelf. Aan deze delen kan je nog heel wat sleutelen. Zo kan je de vrije oefensessie skippen en kan je de race inkorten en verlengen. Je bepaalt zelf hoeveel rondes je wilt doen. De keuze bestaat uit vier mogelijkheden: drie laps, 20% van de oorspronkelijke map, 50% van de oorspronkelijke map en de hele map, wat meestal meer dan 50 rondes inhoudt. Je zal het misschien wel al doorhebben, maar F1 2011 kan je helemaal naar jouw hand afstellen.

In de kwalificatie moet je de snelste tijd proberen af te leggen. Dit is om een goede startpositie te hebben. Wil je graag in pole-position beginnen, zorg dan dat jij de snelste tijd aflegt in de kwalificatie. Dit is dus net hetzelfde als in de echte Formule 1.

Start de motoren

Nadat je alles naar eigen keuze hebt afgesteld, is het aan jou om te racen, maar eigenlijk moet je nog iets doorstaan. Voor je de baan op gaat moet je weten welk weer het gaat zijn. Dit heeft als gevolg dat je voor iedere race moet gaan kijken met welke banden het beste zijn in dat weer, wat je regelt in de pitbox. Wat je ook nog in de garage kan doen zijn enkele kleine aanpassingen doen aan je auto en wat interessante info te weten komen over de andere racers.

Nu is echt alles klaar en deze keer houdt ons niets, maar dan werkelijk niets, nog tegen om te starten. Helaas! Eerst nog even netjes op het startsein wachten met die enorm trage lampen. Gelukkig starten we enkele seconden erna met een brullende motor onze eerste race in Australië.

Penalty tijd

De eerste keer dat we op R2 konden drukte, voelde gewoon fantastisch aan. Het geluid van de motor lijkt op de echte formule 1 auto’s. Daarna was het aan ons om een goede plek te behalen voor de komende race, maar helaas. De eerste ronde kregen we al een ‘penalty’ omdat we een auto van de baan reden. Sorry, Hamilton! Op naar de tweede ronde, maar weer geen geluk voor ons. We sneden een kleine hoek af om zo een snellere rondetijd te halen, maar toen kregen we een ‘corner warning’; wat wil zeggen dat je ronde niet meetelt (in de speelmodus kwalificatie). Na een paar rondes, zeven om precies te zijn, hadden we een deftige plaats te pakken voor de race. Het frustrerende gevoel dat we hadden tijdens de kwalificaties is helemaal geweken voor het gevoel moed. We zagen het helemaal zitten om de andere races in het zand te laten bijten.  Het laatste deel van het raceweekend gaat van start. We houden ons klaar voor de echte race, maar daarna loopt het helaas mis. In de derde bocht vliegen we uit de bocht, maar we hebben nog iets achter de hand …

Instant Replay. Dit kennen we nog wel van de vorige F1 en van DiRT, een andere gamereeks die gemaakt wordt door Codemasters, onder de naam flashback. Een Instant Replay zorgt ervoor dat je een bepaalde tijd kan terugspoelen tot voor het moment van de crash. Hoewel dit handig is, past het niet echt in een game zoals F1 2011. Ook dit kan je aanpassen zoals je wil. Zo heb je de keuze tussen één tot vier Instant Replays. Dit hulpmiddel zorgde ervoor dat we alsnog de top tien haalden. Het eerste raceweekend hebben we doorstaan. Nu nog de overige races.

Carrière is nog maar het begin

Carrière kan wel het hart van de game zijn, maar er moeten toch nog wel andere dingen te doen zijn in een game. Ook F1 2011 heeft nog andere modi buiten carrière. Zo zijn er nog Grand Prix-, Proving Grounds- en multiplayer modi. In de Grand Prix-modus kan je op alle negentien tracks rijden en je hebt alle wagens tot je beschikking. Proving Grounds is onderverdeeld in twee categorieën, namelijk time trials en time attacks. Bij time attacks is het de bedoeling om in verschillende omstandigheden een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Hierbij kan je jezelf ook vergelijken met de rest van de wereld.

Dit waren de offline modi, maar daarnaast is er ook nog een online modus. Hierbij kan je nog kiezen tussen LAN, online en split-screen. De online mode is natuurlijk het leukste, want hier kan je je meten met andere spelers. Het is wel opletten dat andere je niet expres van de baan rijden wat helaas vaak gebeurt. Iedere start is zo een grote chaos waardoor er één à twee spelers ontsnappen en de andere in een grote crash zitten.

Aan jou de keuze

We hadden het al eerder gemeld: F1 2011 is kiezen en dat gaat ver. Je kan het schademodel aanpassen naar geen, alleen uiterlijk en volledig. Dit is nog niet alles, zo zijn er nog een heleboel andere functies die je kan aanpassen naar je eigen wil: fuel, level van de computer, het camerazicht, regels verstrengen of versoepelen, stuurhulp en dat is dan nog niet de helft!

Behalve het heerlijke geluid van de motoren, is er ook nog het beeld. De graphics zijn zeer mooi. Hier en daar slaat het de bal wel eens mis, maar dat stoort totaal niet, aangezien je tegen 300 kilometer per uur voorbij vliegt. Wat wel wat minder is, zijn de mensen die je bedienen in de garage. Dit is wel jammer, maar het is ook niet echt belangrijk, aangezien het om het racen gaat. Het schaalmodel van de auto’s is natuurlijk correct. Ook de banden zien er goed uit. Wanneer je uit de bocht vliegt en door de grindbak rijdt, heeft dit zo zijn gevolgen. Niet alleen zie je het grind aan de banden hangen, maar je hebt de komende bocht last van onderstuur.

KERS en DRS

Zeker dit jaar draait het in de Formula 1 niet enkel rond de coureurs, teams en circuits, maar ook rond de nieuwe reglementering die de FIA, Fédération Internationale de l’Automobile, heeft ingevoerd. Zo zullen alle wagens standaard uitgerust zijn met Pirelli banden, de officiële en enige leverancier van dit seizoen, in tegenstelling tot Bridgestone vorig jaar. Daarnaast zullen de wagens uitgerust zijn met KERS en DRS. DRS staat voor Drag Reduction System en is ingevoerd om het inhalen te bevorderen door de piloten de mogelijkheid te geven om de achtervleugel te bedienen om minder downforce te creëren. Hierdoor kan de bolide een hogere topsnelheid halen op de rechte stukken.

Het andere systeem, KERS of Kinetic Energy Recovery Systems, kan worden gebruikt om de ontstane energie tijdens het remmen op te slaan en deze later te gebruiken door middel van een kortstondige boost die zorgt voor 80pk extra, en dat voor in totaal zeven seconden lang. Waar DRS slechts op bepaalde stukken geactiveerd kan worden en onder bepaalde voorwaarden, kan het KERS systeem de hele ronde lang naar keuze gebruikt worden. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen in deze editie. Uiteraard is de reglementering veel uitgebreider dan dit, maar hierop ingaan zou ons te ver leiden.

Let the sun shine

Niet overal in de wereld schijnt altijd de zon. Denk maar eens aan Nederland en België. Het kan gebeuren dat je een race in de regen moet rijden en dat is best lastig. Het belangrijkste is om de juiste banden te kiezen. Daarnaast moet je je rijstijl lichtjes aanpassen, maar in de regen rijden is zeker geen genot. De regen op zich is goed uitgewerkt. Wanneer je achter iemand rijdt zie je amper een hand voor de ogen, wat een realistisch beeld geeft.

Conclusie

F1 2011 heeft ons net zoals in het vorige deel kunnen overtuigen. Je kan bijna alles naar je hand zetten waardoor de game lekker speelt. De game heeft naast de carrière ook nog andere modi waar je een tijdje kan vertoeven. Het is dus echt een genoegen om deze game te spelen en we raden hem aan iedereen aan die van racegames houdt. Hoewel deze game alles in zich heeft om een topper te zijn, kan het niet veel veranderingen met zich meebrengen aangezien F1 2010 ook al top was.

Pluspunten

  • Veel verschillende modi
  • Geweldige simulatie van F1
  • F1 auto’s maken een heerlijk geluid
  • Uitdagingen zijn realistisch
  • Heerlijk gevoel om in de pole-position te starten

Minpunten

  • Je wordt vaak van de baan gereden in de online modus
  • Computer maakt amper fouten
  • Spel brengt weinig vernieuwingen met zich mee