Oh wat waren we dol blij een jaar geleden. We kregen eindelijk te horen dat ook wij als PS3 bezitters mochten gaan genieten van de welbekende RPG serie Mass Effect. Het eerste deel was dan wel aan ons voorbij gegaan aan exclusiviteit, maar het tweede deel van de game zou gelukkig naar de PS3 komen. Wat een ervaring, wat een game. Vol enthousiasme gingen wij dan ook naar de presentatie van Mass Effect 3, die het verhaal van de inmiddels bekende commander Shepard zal gaan afronden. Kan Mass Effect 3 de buitenaardse verwachtingen waar maken of kon Shepard beter in de ruimte blijven? Je leest het in deze preview!

Dit kende we al

In een veel te klein hokje, met veel te veel mensen zaten we allemaal bezweet en vol verwachting te wachten tot het scherm aan zou gaan en we Mass Effect 3 zouden gaan zien. Het moment was daar: het scherm vloog aan en na een korte inleiding met woorden, waar niemand echt veel om gaf, begonnen de beelden te bewegen. Daar is hij dan, Shepard en zijn teammates waren beland op één of andere planeet en moesten de laatste vrouwelijke Krogan zien te redden. Zo gepiept…nee dat zou te makkelijk zijn. Boem, bam en nog wat explosies, Cerberus was geland en liet je niet met rust.

Maar…deze beelden hadden we toch al gezien? Op de E3 lieten ze precies deze gevechten zien! We worden hier weer met de nek aangekeken verdikkeme. Nou ja, beter iets dan niets en de gevechten gaan door. Wat meteen opviel is dat Shepard een stuk soepeler beweegt. Rollen, duiken, rennen, de gameplay is sneller en vloeiender. Een groot pluspunt aangezien de vuurgevechten in Mass Effect 2 nogal eens wat statisch wilde worden. Terwijl ik nadenk hoe ik deze game straks ga spelen duikt er opeens een Cerberus soldaat over een muur. Geen probleem voor Shepard, hij trekt namelijk gemakkelijk zijn Omniblade en WAM! Die is dood. Dat is toch iets spectaculairder dan die zwakke vuistslagen van Mass Effect 2. Klein primeurtje: we kregen van EA zelf te horen dat de Omniblade per klas andere eigenschappen zal hebben. Wat dit precies inhoud konden we er helaas niet uit krijgen.

Holy…shit

En dan komen we bij het einde, grote robot met mannetje erin en demo stopt, ik had het allemaal al gezien…dacht ik dan. De demo ging echter door waar de E3 footage stopte. Kijk dit is wat ik wil zien! Shepard en zijn team moeten een grote robot uitschakelen die een aantal nasty aanvallen heeft. Raketten die zware schade doen en kogels die je om de oren vliegen. Hier wordt er meteen laten zien dat het in Mass Effect 3 nog belangrijker is om de eigenschappen van je team goed te gebruiken. Een Overload hier en een Warp daar zorgen ervoor dat het met het schild al snel gedaan is. Ignite en wat shotgun schoten zorgen voor de armor en hoppa, binnen no-time ligt de robot in stukken. Even werd de game op pauze gezet om ons erop te wijzen dat als je de bestuurder alleen dood je zelf in het robotpak kan gaan zitten. altijd handig toch?

Vrouwelijke Krogan gered, missie voltooid, op naar het volgende. Wat EA liet zien was combat en hoe leuk het ook is om te zien hoe vloeiend het loopt, Mass Effect draait toch ook altijd om de interactie met NPC’s. We kregen nu dan ook de opening van de game te zien en we zouden wat belangrijke gespreksopties gaan zien.

Dag aarde, daaag

Alles rustig op aarde, niks aan het handje, MAAR DAN… dat is letterlijk wat er in mijn hoofd omging. Eerst zit Shepard nog rustig te overleggen, maar plotseling wordt de aarde aangevallen door niemand minder dan The Reapers. Deze gigantische aliens landen op onze thuisplaneet en zorgen voor een indrukwekkende destructie op het scherm. Letterlijk dozijnen met Reapers verschijnen in het beeld en dit zijn geen gerenderde filmpjes. Shepard pakt zijn geweer en het is tijd om hem te peren van planeet aarde.

Samen met zijn vriend David Anderson probeert Shepard te ontsnappen van de aarde. Claustrofobische gangetjes en hallen moeten doorlopen worden en door elk raam is te zien hoe The Reapers gebouwen met de grond gelijk maken. Dit is een game opening die je niet snel zal vergeten en ligt zeker op gelijke hoogte met bijvoorbeeld God of War III. Al snel kom je de eerste morele keuze tegen. Er zit een jongetje verstopt in een ventilatieschacht. Je kan proberen hem eruit te praten of hem laten zitten en doorgaan. Een kleine keuze, maar toch leuk dat het erin zit. Eenmaal bij het landingspunt aangekomen komt er een bekend schip Shepard oppikken. Ja, je raad het al, de Normandy. Anderson wil alleen achter blijven en niet mee, praat je hem om, of laat je hem achter om de troepen te leiden? Weer zo’n keuze in de game die gevolgen heeft voor het verloop. We kiezen voor achterlaten en terwijl je opstijgt zie je het jongetje in een transport schip stappen met zijn moeder…waarna die door een Reaper wordt neergehaald.

Voorlopige conclusie

Mass Effect 3 liet een erg positieve eerste indruk achter. De game zal niet afwijken van het vaste concept, maar wordt vooral beter, groter, epischer en vooral slicker. Menu’s zagen er overzichtelijker uit en er zijn veel kleine aanpassingen gedaan waardoor de game beter speelt. Shepard heeft zijn werk voor hem klaar liggen, de aarde is verloren, maar nu moet het universum gered worden. Dit is een strijd die hij niet zonder jou kan en Mass Effect 3 heeft ons ervan overtuigd dat dit een universum is dat je wel wílt redden.