Review Mercury HG PSN – Ontwikkelaar Eiconic en uitgever UTV Ignition Games zijn vooral bekend van de puzzelgame Mercury Meltdown. Deze keer komen ze met een nieuwe variant waarbij je het bolletje kwik weer door verschillende werelden moet manouvreren. Mercury Meltdown was een erg verslavende behendigheidsgame. Krijgt Eiconic het deze keer weer voor elkaar om een vernieuwende en verslavende game neer te zetten met Mercury HG? Je leest het in deze review!

Roll on!

Wanneer je deze game opstart, begin je eigenlijk al meteen met leren. De makers hebben namelijk het complete Periodieke Systeem gebruikt als levels. Dit gegeven voegt niet echt veel toe aan je spelervaring, maar is wel een leuk idee om spelers met deze verslavende game iets te leren over de chemische elementen.

Veel merk je er helaas niet van, want de levels bestaan uit blokjes die omhoog en omlaag gaan, draaiende vlakken, rijen die pas naar beneden gaan als je een bepaalde kleur hebt aangenomen en jij weer verder kunt rollen met je bolletje kwik. Let wel op, soms wordt je bolletje gesplitst in kleinere deeltjes door bijvoorbeeld een muurtje met een spitse punt zodat je weer verder kunt door een smaller gangetje waar je anders niet doorheen kon. Na het obstakel druk je op het kruisje zodat alle losse stukjes (als ze bij elkaar in de buurt liggen) weer samensmelten.

Het kan ook voorkomen dat je een groene poort hebt en alleen een blauwe en gele kleur om je bolletje een andere kleur te geven. Dan is het de bedoeling om je kwikbol te splitsen op een scherpe rand, de ene blauw en de andere geel maken, en dan deze twee weer samenvoegen zodat je een groene kleur krijgt.

Kantelen!

De levels zijn erg gevarieerd en leuk gemaakt en de controller wordt goed gebruikt. Door het gebruik van de Sixaxis controller is het mogelijk om de levels, waarover je je bolletje naar het finishblokje moet manouvreren, te draaien. Kantel je je controller naar links, dan kantelt het hele level ook mee naar links. Hoe verder je komt hoe minder randen er aanwezig zijn aan de buitenkant van de levels. Hierdoor heb je dus ook steeds vaker kans dat je over het randje naar beneden valt en het level opnieuw moet doen. Zoals gezegd luistert de game erg goed naar de bewegingen van je controller, en de gevoeligheid is nog aan te passen mocht je er zelf niet zo tevreden over zijn.

Eigen draai!

Mercury HG is met zijn High Defenition graphics erg leuk om te zien. De levels zijn leuk ingekleurd en het bolletje lijkt net echt vloeibaar te zijn. Over het geluid in de game kunnen we ook kort zijn omdat er op dit punt niks is aan te merken. Helemaal niet omdat je in deze game jou eigen favoriete muziek kunt toevoegen. De levels bewegen omhoog en omlaag op de maat van de muziek, dus in principe is het daarmee mogelijk de moeilijkheidsgraad zelf in te stellen.
Neem je een nummer met meer dan 100bpm, dan gaan de levels natuurlijk sneller op en neer als wanneer je een klassiek stuk selecteert.

Uitdaging!

Ook in Mercury HG is een soort van multiplayer mode aanwezig in de vorm van leaderboards. Na ieder level krijg je een online leaderboard te zien waarop jou tijd en punten te zien zijn en op welke plek in de ranglijst je geëindigd bent. Zodoende is er ook een uitdaging om levels die niet zo goed lukken vaker te spelen en hoger in de ranglijst te eindigen.

Met Mercury HG zetten de ontwikkelaars weer een erg verslavend spel neer voor de luttele prijs van vijf euro. De game speelt lekker weg en de HD graphics maken het plaatje helemaal af. De optie om eigen muziek toe te voegen zorgt ook dat de game niet gaat vervelen.

• Graphics zijn goed
  • Spelen op en met eigen muziek
  • Controls zijn goed uitgewerkt