De WipEout serie is al sinds het Playstation 1-tijdperk een populaire sciencefiction-racer. Sindsdien zijn er in totaal nog 8 games in de serie uitgekomen, waarvan het laatste deel de eerste op de Playstation 3, en de eerste in High Definition is. WipEout HD is echter niet helemaal nieuw te noemen: alle tracks die je zal tegenkomen zijn namelijk ook gebruikt in WipEout Pure en Pulse voor de Playstation Portable. Is deze PSN-game de 18 euro waard, of zijn deze oude tracks zonde van je tijd?

Gameplay

De gameplay van WipEout HD is weer net zo goed als, misschien zelfs beter dan, die in de voorgaande delen: het zijn nog steeds de razendsnelle, perfect bestuurbare antizwaartekracht-voertuigen die met snelheden van minimaal 400 km/u over de banen heen scheuren. Dat betekent niet dat het een makkelijke game is, dat is het namelijk absoluut niet. In het begin zal je nog makkelijk alle gouden medailles halen en redelijk snel van het ene “rooster” (ook wel Grid genoemd) naar het andere gaan, maar punten halen in de latere grids zal erg moeilijk worden. De voertuigen zullen namelijk niet alleen sneller worden (waardoor je beter zult moeten sturen), maar ook je tegenstanders zullen je steeds vaker neerhalen met de wapens die in elke race voor het oprapen liggen. Met andere woorden: racen alleen zal je op een gegeven moment geen overwinning meer opleveren, je zult echt gebruik moeten maken van alles wat je op je pad tegenkomt om je tegenstanders het leven zuur te maken.

Zones

In WipEout zul je een aantal gamemodes tegenkomen: Race, Snelste Ronde, Tijdrit, Toernooi en Zones. De eerste vier zijn niet heel bijzonder, ze doen precies wat ze zeggen: racen tegen anderen, snelste ronde, snelste tijd (meerdere ronden) en een toernooi van meerdere races. Zones is echter een verhaal apart. Als je deze mode opstart veranderen de levels in iets wat je bijna wel abstracte kunst kan noemen. De textures veranderen in effen kleuren en de lichteffecten worden zeer extreem. Je voertuig begint redelijk langzaam (ongeveer 400 km/u), maar naar mate je verder vliegt en meer “zones” overleeft ga je ook steeds sneller. De race houdt pas op als je kapot bent. Om ver te komen in zo’n level moet je wel erg goed zijn: de gouden trophy die te verdienen valt als je tot en met zone 75 gekomen bent is dan ook geen kattenpis.

Graphics

Zo scherp, strak, snel en contrastrijk als deze game is, zul je niet vaak tegenkomen. WipEout HD is te spelen in alle mogelijke TV-resoluties en ziet er waanzinnig mooi uit. Scherpe textures met felle kleuren en de nodige lichteffecten toveren de tracks in hun mooiste vorm ooit op je scherm, zonder ook maar een kleine hapering. Het draait allemaal zo soepel als het maar kan, maar liefst 60 beelden per seconde (zelfs in 1080p), wat niet alleen goed is voor de graphics, maar ook de gameplay aanzienlijk prettiger maakt. Verwacht echter geen realisme, want dat is wel het laatste waar WipEout zich op zal richten.

Het zijn niet de tracks alleen die de show stelen, ook alle kleinigheden zijn, mits je er op let, echt mooi om naar te kijken. De schok die het toestel krijgt wanneer het aftellen begint en de motor wordt gestart, de elektrische schokken die je ziet terwijl je op een magnetische stuk baan rijdt, de uitstekende flappen wanneer je de luchtremmen gebruikt, de turbostrips, stuk voor stuk zijn ze niet zo bijzonder, maar de optelsom van al die dingen maakt het een lust voor het oog om naar te kijken. Zonder twijfel is dan ook wel zeggen dat deze game de beste graphics heeft van alle games op het Playstation Network.

Geluid

Naast de soundtrack van de game zelf, die overigens op zich erg goed is, is WipEout HD in staat je eigen muziek tijdens het racen af te spelen. Het bijzondere hieraan is dat geluidseffecten (bijvoorbeeld de vervorming wanneer je heel hard naar beneden suist) ook van toepassing zijn op je eigen muziek. Hierdoor haalt de andere muziek je niet uit je concentratie terwijl je aan het racen bent.

Multiplayer

WipEout is tevens voorzien van een offline en online multiplayer. Offline zal je via splitscreen (waarbij je zelf kan bepalen hoe het scherm wordt verdeeld, horizontaal of verticaal) met z’n tweeën de banen onveilig kunnen maken, wat erg goed werkt. Online op het Playstation Netwerk is dit aantal acht. De lag tijdens online races valt redelijk mee, maar in zo’n snelle racer telt elke fractie van een seconde, waardoor het offline gedeelte toch beter uit de verf komt. Toch werkt het allemaal wel erg lekker en weet het de levensduur van de game behoorlijk te verlengen.

WipEout HD is nogal wat keren uitgesteld, maar dat was het waard! Grafisch gezien stuift de futuristische racer elke andere PSN game voorbij. De gameplay is, hoewel wat aan de moeilijke kant, weer zoals je gewend bent van de serie, maar dan zelfs nog een stukje beter. Zet daar een multiplayer bij die prima werkt, zowel online als offline, en het totaalpakketje is helemaal compleet. Het antwoord op de vraag of deze game zijn 18 euro waard is, is dan ook volmondig: Ja.

• Gameplay zoals vanouds, maar dan beter
  • Haarscherpe, kleurrijke graphics in 1080p op 60 fps
  • Geluidseffecten op je eigen muziek