Review: Dark Souls

Review Dark Souls – Vroeger, was gamen nog moeilijk, vroegah, was gamen nog voor nerds en vroeger was het normaal om je controller uit frustratie het raam uit te gooien omdat je voor de twaalfde keer dat level in Mario niet gehaald had. Een game die ons aan vroeger deed denken was Demon’s Souls. Deze PS3-Exclusive bracht een hoop herinneringen naar boven over hoe frustrerend moeilijk games kunnen zijn. Nu hebben we de spirituele opvolger van Demon’s Souls, Dark Souls in onze console zitten. Is deze game ook weer zo leuk maar toch moeilijk, of hoef je die reserve controller toch niet aan te schaffen? Je leest het in deze review!

In het diepe

Voor degene die Demon’s Souls gespeeld hebben zal het weinig nieuws zijn, maar ook Dark Souls is niet echt voorzien van een verhaal. Er wordt een mooi inleidend filmpje getoond die de mythologie uitlegt rondom de wereld, maar tijdens het spelen van Dark Souls zal je hier weinig van merken. Een verhaal gedreven game is dit dus niet, maar de momenten die wel ondersteunt worden door het verhaal zijn goed genoeg om je te interesseren naar de intrigerende wereld van Dark Souls.

Na het inleidende filmpje wordt je bij Dark Souls meteen in het diepe gesmeten, dit met puur en alleen uitleg over de basis en waar alle knoppen voor zijn moet je maar zelf uitzoeken hoe de game werkt. Dit is nog meer het geval in Dark Souls dan bij Demons Souls wat verrassend is aangezien dit wel een kritiekpuntje was. Het tutorial gebied is meteen voorzien van een baas die verslagen moet worden en waar de game meteen duidelijk maakt dat dit geen ervaring wordt voor mensen die niet van een uitdaging houden MAAR; eenmaal uit het tutorial gebied begint de hel pas echt…

Zweet uitbrekende momenten

Doodgaan is in Dark Souls een veelvoorkomende bezigheid. Alleen al de tutorial baas zal veel levens gaan kosten van hoogmoedige gamers die Dark Souls zijn begonnen. Alles draait in Dark Souls om de currency van de game: zielen. Door vijanden te verslaan krijg je zielen die overal voor gebruikt worden zoals je stats omhoog brengen en items kopen. In je stats investeren kan alleen niet altijd en overal, maar alleen bij bonfires, de checkpoints van de game. Door bij de bonfire te rusten zal je kunnen levelen, maar dit zal alle vijanden die je voorheen hebt verslagen doen respawnen. Een tactisch element wordt dus toegevoegd onder het motto ‘wanneer actiever ik een checkpoint’.

Maar vaak bij een bonfire stoppen is zeker aangeraden, want risico’s wil je niet al te veel nemen in Dark Souls. Sterven heeft namelijk tot gevolg dat je al je souls kwijt bent. Je krijgt nog een poging om terug te gaan naar de plek waar je dood bent gegaan om je verloren souls te redden, maar trek je onderweg nogmaals aan het korte eind, dan zijn je souls voorgoed verdwenen. Dit zorgt voor veel zweet uitbrekende momenten en zelfs de stukken die je al twintig keer hebt gedaan kunnen nog steeds je dood betekenen.

Leren door te sterven

Maar laat je niet ontmoedigen door de tekst hierboven. Doodgaan hoort bij Dark Souls. Elke keer dat je dood gaat is namelijk geen straf, maar een leermoment. Je leert over de vijanden, hun locaties, hun bewegingen etc. Naarmate je vordert zal je steeds beter kunnen timen wanneer je je parry moet gebruiken of hoe je situaties moet aanpakken. Vooral baasgevechten vallen onder het kopje trial en error. Dark Souls is genadeloos, maar dat is de game om jou als speler te leren hoe de game werkt. De eerste uren zijn hard bikkelen, maar daarna zal je de smaak te pakken krijgen en onthuld de game zich als een ongelofelijk belonende ervaring. Elk stukje dat je vordert en elk baasgevecht dat je wint zal je springend op je bank zitten. Ik kan me geen andere game bedenken waar er zo’n hoog voldoeningsgehalte aanwezig is.

Te helpen of niet te helpen

Dark Souls lijkt misschien op een singleplayer ervaring en in algemene zin is het dat ook, maar de hele game is voorzien van een diepe online modus die vanaf moment één in de game al speelt. Het is namelijk mogelijk om berichten achter te laten op de grond waardoor er handige aanwijzingen over baasgevechten of vallen gegeven worden door andere spelers. Zonder samen te spelen help je elkaar dus toch en ontstaat er een heuse community.

Als je verder bent zal het zelfs mogelijk zijn om geestverschijningen van andere spelers op te roepen die je kunnen helpen met lastige stukken. Daarnaast is het ook mogelijk om een andere speler zijn wereld te infiltreren om hem te vermoorden en zo humanity te vergaren, een waardevolle currency in de game. Er zijn in de game factions en guilds aanwezig die jou belonen voor het infiltreren of helpen van andere spelers in de vorm van krachtige items.

Alles heeft een prijs

De wereld van Dark Souls is ongelofelijk overtuigend en weet precies de juiste noot te raken tussen dark fantasy en realisme. De character models van de menselijke personages zijn misschien wat saai, maar de game maakt dit goed door prachtig gedecoreerde armour sets en gigantische bazen toe te voegen. Je zal heel wat vijanden tegenkomen die een grote fantasie vereisen om te creëren. Elk wapen heeft zoveel details en zelfs de basis wapens van de game kunnen uitgebouwd worden tot krachtige magische strijd knotsen door een bezoekje te leveren aan de velen blacksmiths en merchants die zijn verspreid over de map.

Dark Souls kent overtuigende geluiden in de vorm van kreunen, steunen en het gebruikelijke metaal dat op elkaar kletst. Bij belangrijke momenten in de game zal er een orkest opzwepende muziek spelen die van erg goede kwaliteit is en goed in het sfeertje past. De gigantische map van Dark Souls kent geen laadpunten en dit eist helaas zijn tol door op sommige plekken last te hebben van framerate drops die zo erg kunnen zijn dat het de gameplay beïnvloed. Dit komt gelukkig niet al te vaak voor en uiteindelijk is het probleem te overzien.

Conclusie

Dark Souls is genadeloos en de uitspraak ‘prepare to die’ past perfect bij deze game. Sterven zal je, dit werkt echter niet frustrerend, maar drijft je juist om verder te gaan. Dark Souls kent een ongeëvenaard diep combat systeem gecombineerd met een RPG-systeem dat veel gamers zal aanspreken. Ondanks dat de game ietwat weinig uitlegt en soms last heeft van framerate drops is Dark Souls een speelervaring die een ongekende voldoeningsfactor heeft. Ben jij bereid om te spelen en door te zetten, dan is Dark Souls een gouden aankoop waar velen uren speelplezier uitgehaald zullen worden.

Pluspunten

  • Ongelofelijk belonend
  • Diepgaand vechtsysteem
  • Unieke ervaring
  • Prachtige wereld
  • Geen laadtijden in de speelwereld

Minpunten

  • Weinig verhaal
  • Soms last van framerate drops
  • Te weinig uitleg

Dark Souls inspireerde het design van de PS4
Gepubliceerd op 22 nov, 2013 om 16:03
Dark Souls is meer dan twee miljoen keer verscheept wereldwijd
Gepubliceerd op 12 apr, 2013 om 14:41
Dark Souls DLC ‘The Artorias of the Abyss’ vanaf vandaag verkrijgbaar
Gepubliceerd op 25 okt, 2012 om 00:01
Artorias of the Abyss DLC voor Dark Souls ook los verkrijgbaar
Gepubliceerd op 20 sep, 2012 om 08:29
  1.    728 XP
    joeythekilla's avatar

    bij conclusie staat het een beetje raar,lees maar..

  2.    5150 XP
    7th-son's avatar

    old school game, in een new school jasje

    moeilijk en weinig uitleg, zo hoord het!
    wat nou tutorials? die had je vroeger toch ook niet nodig?

  3.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    tip bij de eerste baas: wacht niet totdat deze baas je van het balkon af slaat ‘maar spring boven op hem en sla hem met je wapen'( bij mij ging er toen 50% van zijn leven af )

    Verder kan ik niet wachten totdat ik bij die enorme wolf kom (met een enorme zwaard in zijn bek).

    Ook vind ik her raar dat die check-point’s niet werken (kwam bij een check-point, raak hem aan met x later ging ik dood en ging toen helemaal weer terug naar de 1ste check-point van de level 🙁 en niet de 2de die ik aan had geraakt.

  4.    482 XP
    Flow's avatar

    @joeythekilla: Gefixed als het goed is 😉

  5.    482 XP
    Flow's avatar

    @7th-son: Toen waren de controls ook ietsje minder ingewikkeld 😉 Ik ben zeker voorstander van meer uitdaging, maar er moet wel een zekere mate van uitleg zijn zodat je in ieder geval een goede basis hebt.

    @ps3dennis: Als het goed is zouden ze moeten geactiveerd zijn als er staat you lit the bonfire, indien niet dan denk ik dat het een vereiste is dat je bij ze rust.

  6.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    @Flow: indien niet dan denk ik dat het een vereiste is dat je bij ze rust.

    Denk wel dat je moet “rusten” gewoon aan tikken met x werkte niet. “bij rusten komen alle vijanden weer terug”.

  7.    482 XP
    Flow's avatar

    @ps3dennis: Yea precies, tjah dat vijanden terug komen is bitchy, maar je leert er wel weer van en het zijn weer extra souls 😉

  8.    51 XP
    Whardian's avatar

    Er is wel een vraag die kriebelt, is dit deel echt moeilijker dan demon’s souls? Of ongeveer gelijk? Want in dat geval zou ik graag ‘ns de winkel binnen lopen voor dark souls.

  9.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    @Whardian: Kan je zeggen dat de vijanden zijn een stuk slimmer en diverser zijn dan in demon’s souls, maar omdat ik nog niet zo ver ben in Dark souls ‘kan ik er nog niet echt een oordeel over geven’. 1st baas was wel erg makkelijk in dark souls ‘maar dat was in demon’s soul ook zo’.

    ps3dennis – Geplaatst op 08/10/2011 om 17:41 ( denk dat het gewoon een bug was ‘want nu werkt het wel weer’.

    Mijn game loop ook af en toe vast, en ook zijn veel dingen onduidelijk. Wil je teksten/tips op de grond achterlaten, dan moet je voor 1000 souls een steen kopen.

  10.    510 XP
    Seven's avatar

    Met demon souls heb ik me prima vermaakt, maar niet meer dan dat.
    Of het de moeite waard is om weer een soortgelijke game te spelen weet ik nog niet. Waarschijnlijk heb ik hier voorlopig geen tijd voor.
    Uncharted, skyrim, zelda, final fantasy, f1 pfff waar halen we de tijd vandaan.

  11.    2519 XP
    Sixstar6's avatar

    is moelijke game toch>>??