Trip verslag met interview over Assassin’s Creed: Revelations

Onlangs kregen wij een uitnodiging om in het altijd mooie Amsterdam de nieuwe Assassin’s Creed uitgebreid te komen spelen. We zouden gek zijn om dit af te slaan en werden dan ook royaal ontvangen in Hotel The Grand in Amsterdam. Hier konden wij, na het nuttigen van verschillende versnaperingen, rustig en met volle maag aan de slag met Assassin’s Creed: Revelations.

Dit voelt goed

We begonnen de game iets verder in het verhaal dan wat we voorheen hebben gezien van de game. De demo die we mochten spelen begon namelijk in sequence 3. Ezio komt net aan in Constantinopel en het eerste wat we zien op het scherm is een prachtig stadsbeeld. Ik moet zeggen dat van alle steden tot nu toe, deze toch wel het meest tot leven komt tegenover alle andere Assassin’s Creed-steden.

Een korte introductie met de leider van de plaatselijke bandieten en we zijn op weg naar onze eerste objective. We worden al snel voorzien van een nieuwe gadget: The Hookblade. De hookblade is het best te omschrijven als een multifunctioneel wapen. Uiteraard kan hij gebruikt worden om vijanden genadeloos mee te vermoorden, maar dit kleine stukje techniek heeft meer te bieden. Het is namelijk vooral een versnelling van hoe je jezelf door de stad beweegt.

Voorheen was klimmen op gebouwen vrij saai door constant een knop ingedrukt te houden, maar met de hookblade kan Ezio zichzelf omhoog lanceren, mits goed getimed. Daarnaast is het ook mogelijk om lijnen als kabelbanen te gebruiken. En we kennen vast nog wel de bloempotten geïntroduceerd in AC2, deze kunnen met de hookblade dienen als lanceerpunt om grote afstanden in een keer af te leggen. Al met al is het in Revelations nu mogelijk om echt goed te worden in het klimmen en klauteren.

Variatie yeah!

Zoals je al in de preview kon lezen was ik nogal kritisch op het punt van variatie met Assassin’s Creed. De uitgebreide speelsessie met de game heeft wederom bevestigd dat dit in Revelations helemaal goed zal komen. Het concept van de Borgia towers uit Brotherhood is namelijk terug, alleen dit keer met een twist. Na een toren te hebben veroverd zal je hem moeten verdedigen met een soort van tower defense mini-game. Door assassin’s op daken te zetten en barricades te plaatsen op de weg, moet jij voorkomen dat de vijanden de toren weer innemen. Doe je dit niet dan zal je de toren moeten heroveren.

Al met al kan ik zeggen dat niemand zich zorgen hoeft te maken over Revelations en dat dit zonder twijfel een top game zal gaan worden. Naast het spelen van de game was ook de scriptwriter van Assassin’s Creed Revelations, Darby McDevitt, aanwezig om interviews af te leggen en wij konden het natuurlijk niet laten om wat vragen te stellen. Lees het volledige interview hieronder:


PSX-Sense: Ten eerste, heel erg bedankt dat jullie de tijd nemen om de game hier te tonen en helemaal naar ons kikkerlandje toe komen. De game ziet er echt fantastisch uit. Laten we beginnen met de vraag, wie ben je en wat doe je bij de productie van Assassin’s Creed: Revelations?

Darby McDevitt: Haha, graag gedaan hoor, we zijn erg enthousiast voor Revelations en laten de game dan ook graag aan jullie zien. Mijn naam is Darby McDevitt en ik ben de scripwriter voor AC: Revelations. Dit betekent dat ik het verhaal van de game schrijf en dus de eer heb om het verhaal van Ezio af te sluiten.

PSX-Sense: Dus na Revelations zal het verhaal van Ezio echt afgelopen zijn?

Darby McDevitt: Revelations is de laatste grote missie van Ezio en hij is hier opzoek naar een artefact waarmee de oorlog tussen de tempeliers en de assassin’s beëindigd kan worden. Dit wapen ligt verborgen in een bibliotheek die Altaïr heeft gebouwd, vandaar de flashbacks naar Altaïr. Wil je de conclusie van Ezio’s verhaal echter zien dan zul je AC: Embers moeten kijken.

PSX-Sense: Goed om te weten. In de trailers zagen we vooral bij Altaïr veel bekende personages terug komen, maar bij Ezio bleef het nog een beetje rustig qua bekende gezichten. We zijn ondertussen gaan houden van Ezio’s familie en natuurlijk Leonardo Da Vinci. Zullen er bekende gezichten terug komen uit Ezio’s verleden?

Darby McDevitt: Er zijn drie verschillende tijdlijnen in Revelations: Desmond, Ezio en Altaïr’s tijdlijn. Bij Ezio zullen er geen grote personages uit de vorige game terugkomen. Wel is er een speciale camio van een wat kleiner personage die vrij grappig is, maar deze houden we nog even geheim.

In de tijd van Altaïr komen er wel wat belangrijke personages terug. Zo zal Altaïr’s mentor terug komen, maar ook zijn aartsrivaal Abbas zal en grote rol spelen in de flashbacks. Ook de vrouw van Altaïr zal weer haar gezicht laten zien.

In de wereld van Desmond ligt het iets ingewikkelder. Desmond is namelijk de gehele game in een coma, maar heeft een bezoeker bij zich in de Animus die delen van wat er buiten de Animus gebeurt zal onthullen.

PSX-Sense: Dat klinkt veelbelovend. Uiteraard speelt Revelations zich af in een nieuwe stad en we konden zien dat elke game iets nieuws op de tafel bracht in hoe we door de stad heen komen. Wat brengt Constantinopel in dat opzicht met zich mee?

Darby McDevitt: Deze stad is het meest topografisch van alle steden in de serie. Er is een hoop hoogte verschil, niet alleen in de gebouwen, maar ook in de stad zelf. De grootste gebouwen zijn gebouwd op heuvels in de stad, dus de stad is erg heuvelig. Samen met behulp van de nieuwe gadget de hook blade, konden we de gebouwen net iets hoger maken.

Daarnaast hebben we ook veel meer actieve versus passieve elementen in de game gestopt. Door sprongen goed te timen en door je hookblade te gebruiken kun je beter worden in klimmen. Je kan nog steeds lekker lui één knop ingedrukt houden, maar je kan dus ook actief spelen. Voor elk type gamer wat.

PSX-Sense: Het is nu dus mogelijk om meester te worden van het klim systeem? Erg tof! Wat veel mensen tof vonden aan Brotherhood waren de Leonardo Da Vinci missies. Zelf zit de uitvinder niet in de game, maar zijn dit soort missies wel weer aanwezig?

Darby McDevitt: Haha, ja we kregen erg veel positieve feedback over die missies. Zelf noemen we dat soort gameplay missies ‘exotische missies’. Deze zullen zeker terugkeren in Revelations, maar wel op een iets andere manier dan in Brotherhood, meer kan ik er niet over zeggen helaas.

PSX-Sense: Die verdomde embargo’s ook altijd. Wat ook een groot pluspunt was aan Brotherhood, was dat er een duidelijke vijand voor Ezio was. Heeft Revelations ook weer zo’n antagonist die we kunnen gaan haten?

Darby McDevitt: Jazeker, alleen zijn er ditmaal meerdere. Het verhaal draait erom dat Ezio in de bibliotheek van Altaïr komt en het is dus een meer persoonlijke missie voor Ezio. Hierdoor was het niet logisch om maar één vijand te hebben, want uiteindelijk is Ezio er niet op uit om iemand te vermoorden. We hebben daarom verschillende antagonisten die net zo veel haat zullen oproepen als Cesare dat deed. Er zullen een hoop twists in de game zitten die gamers niet aan zullen zien komen.

PSX-Sense: Een meer mysterieus verhaal…en Assassin’s Creed was al zo simpel te volgen. Dan heb ik nog een laatste vraag. De serie bouwt uiteraard zwaar op historische personages en gebeurtenissen. Jullie draaien echter ook vaak genoeg de geschiedenis naar jullie hand. Hoe zorgen jullie dat jullie trouw blijven aan de historie en toch een interessant verhaal kunnen vertellen?

Darby McDevitt: Hmmm, dat is een moeilijke vraag. Zelf zie ik het altijd als stages waar we doorheen gaan. We willen de geschiedenis natuurlijk zoveel mogelijk respecteren en correct blijven. We beginnen altijd door ongelofelijk veel research te doen. Daarnaast reizen we voordat we ook maar ergens aan beginnen naar de locatie van de game af.

Na alle research gaan we kijken hoe we het verhaal met de locatie kunnen verwerken. Wat doet onze assassin daar, hoe mixen we het sci-fi element erin etc. We strippen zoveel weg tot dat ons verhaal klopt met de historische kennis erachter.

De laatste stage is ervoor zorgen dat het een leuk spel is om te spelen. Soms kan historische correctie namelijk in de weg zitten met de fun factor. Zoals het klimmen, niemand kan zo in het echt klimmen, maar het is wel leuk om te doen. Uiteindelijk komt het uit de molen als een grote worst genaamd Assassin’s Creed haha.

PSX-Sense: Haha precies. Heel erg bedankt voor dit interview en ik kijk er naar uit om de game te spelen!

De Assassin’s Creed Anthology daalt fors in prijs
Gepubliceerd op 12 Nov, 2012 om 16:59
Assassin’s Creed Anthology nu ook door Ubisoft bevestigd
Gepubliceerd op 7 Nov, 2012 om 10:44
Ook Assassin’s Creed games gaan forse uitverkoop tegemoet
Gepubliceerd op 24 Okt, 2012 om 23:44
De verfilming van Assassin’s Creed is begonnen!
Gepubliceerd op 23 Okt, 2012 om 09:15
  1.    776 XP
    Sevinho's avatar

    Gestopt toen er stond: ‘Onlangs kregen wij een uitnodiging om in het altijd mooie Amsterdam de nieuwe Assassn’s Creed uitgebreid te komen spelen.’