Zoals vorige week te lezen op de site, was er een advertentie gelekt met daarin een onverwachte aankondiging van de Mass Effect 3 online multiplayer modus. Omdat Bioware dit nieuws goed wilt brengen en omdat ze ervoor wilden zorgen dat er geen verkeerde geruchten de rondte zouden gaan, hebben ze al veel informatie over deze mode verstrekt. Dit deed Bioware eerst in een artikel in het PC magazine; ‘PC Powerplay’ wat laatst ook te lezen was op onze site.

Vandaag hebben ze nog meer informatie verstrekt samen met een trailer, zodat we nu precies weten wat er te verwachten valt bij deze compleet nieuwe online modus van Mass Effect 3. In de co-op zijn er tot nu toe drie modi aangekondigd, waarvan je de details onderaan dit artikel kunt lezen. Deze game modi heten Survival, War Assets en Galaxy At War. De co-op zal zich in gebieden afspelen waar je langs bent gekomen in de singleplayer, alleen moet je nu om deze gebieden vechten en ze overnemen. Dit zal je nu kunnen doen uit het perspectief van een ander ras.

De verschillende speelbare rassen zijn Human, Krogan, Asari, Drell, Salarian en Turian. Je zult misschien denken dat er twee rassen missen (de Elcor en de Hanar), maar Bioware geeft hier op als antwoord “zeg nooit nooit”. Onder deze rassen zal je ook nog eens uit zes verschillende klassen kunnen kiezen, waaronder Soldier, Infiltrator, Enigneer en Sentinel, die allemaal over hun eigen wapenarsenaal beschikken. En dit was nog niet alles, je kunt ook het geslacht van je karakter kiezen, dit maakt de game vrouwvriendelijk. Het hoogste level dat te halen valt in de co-op is level twintig en elk level zal je nieuwe wapens en pantsers verschaffen.

Als laatste vertelt Bioware dat er zeker DLC zit aan te komen voor de nieuwe game, maar wanneer is nog de vraag. Op 9 maart zal de game zelf in de winkelrekken liggen. Met al deze nieuwe informatie kunnen waarschijnlijk veel mensen niet wachten om dit te spelen, maar dat wordt dus nog even vijf maandjes Mass Effect 2 spelen.

The four player co-op survival mode that has you fighting increasingly difficult waves of Cerberus foes – you know, because they’ve been indoctrinated – according to the mag, has been planned since the beginning of the Mass Effect franchise, but Casey Hudson, Executive Producer, had only felt comfortable implementing it now.

The “Galaxy at War” mode will see you trek to various stages and face-off against eleven waves of foes that range from basic foot soldiers and assassin-like Phantoms to huge Atlas mechs. With a reward system and a character progression suite, the Galaxy at War mode will allow you to take a bigger stake in the larger battle from the single-player campaign. Yes, how you perform in the co-op mission has a result on the Shepard storyline… but only if you want it to.

With “War Assets” earnt in the single-player campaign, players can purchase allies, friendly fleets and even facilities such as radar stations, which will assist in the final battle. By doing enough of the single-player campaign though, there’s a potential you won’t have to participate in the Galaxy at War mode at all. However, the more you play and build up your MP characters, the more influence and power Shepard will have at his disposal in the single-player campaign’s final battle if you wish to use it.