Review Rage – Terwijl de mensen op Bijbelkamp nog steeds alles leren over de Apocalyps en hoe slechts enkele mensen gered kunnen worden, is iD Software er allang over uit en hebben zij Rage geschapen voor een wat levendiger beeld op de Apocalyps. In Rage is het het jaar 2138 en is de hele wereld op z’n zachtst gezegd naar de klote. Dit zal niet de eerste en ook niet de laatste game zijn die een apocalyptische setting heeft, maar of Rage nog wel bestaansrecht heeft tussen al deze games of dat Rage beter ook verloren had kunnen gaan, dat lees je in deze review!

Jij bent de uitverkorene

Zoals we inmiddels wel gewend zijn van games met een apocalyptische setting spelen wij één van de weinige overlevenden van een ramp die zich enorm lang geleden heeft afgespeeld. In Rage kruip je namelijk in de huid van een Ark Survivor die niet vies is van de wat grotere vechtpartijen. Ons verhaal begint bij een aarde die nauwelijks meer te herkennen is en die is overspoeld door bandieten, mutanten en andere wezens die het daglicht nooit hadden mogen zien.

Als Ark Survivor kom je er al snel achter dat er in de 109 jaar dat je ingevroren zat in je veilige Ark een hoop is veranderd. De wereld is nu in handen van ‘The Authority’, die ervoor wil zorgen dat al het bewijs van de oude wereld verdwijnt. Helaas val jij daar ook onder en dus wordt je al vanaf de eerste seconde in Rage opgejaagd door alles en iedereen. Het is zwaar om de uitverkorene te zijn.

Gotta help them all

Het Ark project was een behoorlijk ambitieus project waarbij jijzelf en een aantal andere dappere zielen in een gigantische ondergrondse bunker verbleven. Natuurlijk kan een gewoon iemand niet zomaar 109 jaar een tukje doen en zijn alle mensen in de Ark zorgvuldig bewerkt met talloze nano deeltjes. Het gevolg is dat jij als enige Ark Survivor ook als enige de krachten hebt van deze deeltjes, die jou tot een uiterst waardevolle asset omvormen.

Natuurlijk is iemand zoals jij in een post-apocalyptische wereld aardig gewild en wil iedereen je hulp hebben met allerlei lastige klusjes. Als je denkt dat je rustig aan mag beginnen na je iets te lange winterslaap heb je het mis. Zodra je gered wordt uit de bunker na in een lastig parket te zijn gekomen, wordt je er al gelijk op uit gestuurd om een heel kamp van bandieten uit te moorden.

Kom maar op

Alvorens we op pad gestuurd worden om een vijftigtal bandieten aan te pakken in ons eentje krijgen we gelukkig wel een pistool, wat munitie en een quad mee. Het wapen heeft wel wat weg van een uit de kluiten gegroeide revolver en zal ongetwijfeld een aardige klap kunnen uitdelen. De quad is eveneens niet zomaar een quad zoals we die momenteel gewend zijn, maar een heus racemonster.

Met dit kleine voertuig racen we naar onze bestemming en beginnen we dan eindelijk aan onze eerste missie. Hier valt gelijk bij op dat de bandieten verdomd snel en intelligent zijn tijdens de gevechten, zeker voor een stelletje randdebielen dat nog nooit heeft gehoord van enige vorm van beschaving. Een eerste poging tot het maken van een headshot mislukt dramatisch als de bandiet zijn behendigheid aan ons toont en twee seconde later begint hij op ons in te rammen.

Gelukkig weten we deze vriendelijke meneer aardig snel van ons af te werken en kunnen we hem dan alsnog neerknallen met de revolver. Het zal niemand ontgaan zijn dat Rage meedogenloos is en de ideeën van simpele aim-assist headshots niet in Rage terugkomen.

Bloeiende industrie

Ondanks het feit dat de wereld van Rage aardig om zeep is geholpen door de gebeurtenissen in het jaar 2029, is er sprake van een bloeiende industrie in de game. Na het spelen van een paar extra missies krijgen we al snel te maken met de vele verkopers in de kleine nederzettingen die ons van alles en nog wat aansmeren. Denk hierbij niet alleen aan wapens, maar ook aan verschillende soorten munitie, onderdelen voor de voertuigen en blauwdrukken en onderdelen voor speciale apparaten.

Natuurlijk is er ook weer een heleboel zelf aan te passen waaronder je type munitie, je wapens en je voertuigen. Al deze zaken zal je eerst moeten aanschaffen en kan je dan zelf installeren. Ook zijn er weer upgrades verkrijgbaar voor je outfit en je armour om wat meer klappen te kunnen verduren en niet zo op te vallen in je glimmende blauwe Ark uniform.

Deze industrie komt ook weer mooi aan bod in de stad Wellspring. Deze ‘stad’ heeft alles wat je je maar kan wensen in een post-apocalyptische wereld, van wapenhandelaren tot kaartspellen en van een bar tot woestijn races.

Death Race

Deze laatste vorm van entertainment konden we natuurlijk niet even makkelijk afwijzen als een potje blackjack en we bevonden ons dan ook al snel in onze eerste race. Mocht je denken dat het er hier wél rustig aan toe gaat heb je het weer mis, in de meeste races vliegen de kogels, raketten en mijnen je namelijk om de oren. Dit systeem van races is ontzettend uitgebreid en al je voertuigen zijn ook helemaal te tunen qua banden, schokdempers, motor en natuurlijk wapens.

Al deze zaken zal je moeten vrijspelen door races te winnen en de winst hiervan in te ruilen voor onderdelen. Sommige zaken zal je gewoon keiharde dollars voor neer moeten tellen en deze zaken zijn meestal niet al te goedkoop.

Als je een beetje moeite hebt met het inbeelden van het concept, het systeem lijkt aardig op dat in de film Death Race. Niets of niemand wordt gespaard in deze races en het is doden of gedood worden, zoals eigenlijk overal in de wereld van Rage. De titel van de game begint dan ook steeds passender te worden naarmate je vordert in het verhaal.

Verwoestend mooi

Als je even een moment pauze neemt tussen al dit geweld zie je dat de wereld van Rage behoorlijk mooi in elkaar zit. De omgevingen variëren redelijk veel en net als je denkt dat je die woestijn nooit uit komt, zit je opeens in een gigantische toendra omgeving.

Combineer deze visuele pracht met de heerlijk sfeervolle geluidseffecten en subtiele spanningsopbouwende muziek en je hebt een game die al in ieder geval twee zintuigen behoorlijk goed weet te prikkelen.

Helaas is het natuurlijk lastig om een gigantische wereld als die van Rage overal vlekkeloos te laten verlopen en daarom is het ook behoorlijk vaak voorgekomen dat de omgeving nog aan het renderen was terwijl we er al in stonden, waardoor alles slechts een schim leek van wat het hoorde te zijn. Dit is gelukkig van korte duur en is binnen een paar seconde opgelost, maar het is toch spijtig.

Levendige wereld

Iets wat lastig lijkt te zijn voor sommige developers is het maken van een levendige wereld vol met actie, willekeurige events tijdens het reizen van punt naar punt en het zorgen voor variatie. Voor iD Software is dit gelukkig geen probleem geweest en zit dit alles er gewoon in, alhoewel sommige zaken wel repetitief zijn.

Zo zal je standaard tijdens het reizen een drie- of viertal bandieten in buggy’s tegenkomen die je dan weer moet opblazen met jouw eigen strijdros. De eerste drie à vier keer is dit natuurlijk geweldig, maar van onze slimme bandieten hadden we toch wel verwacht dat ze op een gegeven moment doorhadden dat ze ons beter met rust kunnen laten.

Gelukkig ademt de rest van de wereld één en al sfeer en variatie uit en is er zat te doen in Rage. Zoals we al zeiden wil iedereen wel je hulp en zullen je missies dan ook variëren tussen het vinden van verloren familieleden tot het doorspelen van een nogal zieke spelshow.

Multi Death Race

Mocht je jezelf door Rage heen hebben gewerkt in je eentje of met een vriend via de co-op modus, is er altijd nog de multiplayer modus die de toepasselijke naam ‘Road Rage’ met zich meedraagt. Deze modus bestaat puur en alleen uit de bloederige races en zijn gecombineerd met leuke modi.

Zo is er een bepaalde modus waarbij je delen van een meteoriet moet verzamelen en deze moet afleveren op bepaalde punten, alvorens je zelf in delen explodeert door een vijandelijke rakket. Dit zorgt voor een vermakelijk kat en muis spelletje waarbij je niet alleen tegen elkaar strijd, maar ook tegen de klok.

Zo zijn er nog een aantal verschillende modi die allemaal om de races draaien. Ook in deze modus is het weer helemaal mogelijk om je auto’s te tunen, als je tenminste een hoog genoeg level hebt.

Rage zal je helaas wel gaan confronteren texture pop-up, maar dat minpunt valt al snel in het niet. Gelukkig is de wereld van Rage namelijk een wereld waarin je de tijd al snel zal vergeten door de grote hoeveelheid aan variatie in de missies, de prachtige omgevingen, heerlijke geluidseffecten en meeslepende verhaallijn. Combineer dit met een leuke en originele multiplayer en de mogelijkheid om de game ook nog eens in co-op te kunnen spelen. Rage is een must-have en hoort thuis in iedere gamescollectie.

• Veel variërende missies
  • Enorm sfeervol
  • Mooie graphics gecombineerd met goede geluidseffecten