De Assassin’s Creed reeks is ondanks het formaat van elke nieuwe game gebaseerd op een jaarlijks release schema. Zoals verwacht is niet iedereen hier blij mee, waaronder het team wat de games ook daadwerkelijk elk jaar op tijd af moet hebben. Dit zijn de woorden van Falco Poiker, een mission designer bij het Revelations team.

“A lot of people complain about [the short development cycle], I mean I’m talking internally – people say there’s not enough time.”

Poiker geeft hierna wel aan dat de beperkte tijd vaak ook een groot voordeel is ten opzichte van games die zo’n vier jaar in ontwikkeling zijn. Dit omdat het Assassin’s Creed team niet de tijd heeft om het hele concept om te gooien en hierdoor niet overhaaste foute beslissingen maakt.

“But it gives an impetus to the team and we find a direction that we say we’re going to run in, and there’s very little of the indecision that comes with teams that spend two, three, four years developing games. Frequently those games will restart completely from the ground-up because they’re like, ‘We’re not satisfied where we are.’ We don’t have that luxury so the time actually kind of works in our favour. We go one direction and we go with it. If there’s problems, oh well, we’ll fix it along the way.”

Later in het interview geeft Poiker nog aan dat de periode waarin de games nu gemaakt worden vrijwel ideaal zijn. Wat ons betreft is het prima als we maar een leuke Assassin’s Creed voorgeschoteld krijgen, maar de korte development tijden moeten toch haast wel voor problemen zorgen. We hoeven niet lang meer te speculeren, over een maand ligt de nieuwste Assassin’s Creed namelijk in de winkels.