Preview: Rayman Origins

Preview: Rayman Origins – Onze grote vriend Rayman heeft al diverse games op zijn naam staan, maar hij heeft nog geen uitstapjes gemaakt naar de PlayStation 3. Daar gaat nu verandering in komen, want met Rayman Origins is ook de PlayStation 3 niet meer veilig. De Rayman reeks heeft het tot nu toe altijd goed gedaan, maar zal Rayman Origins zich bij deze succesvolle reeks voegen, of kan er nog aardig wat gesleuteld worden aan de game? Je leest het in deze preview.

Het begin

Rayman Origins speelt zich, zoals de naam al weggeeft, af voor alle andere Rayman avonturen. Het is dus totaal niet nodig om ook maar één Rayman game te hebben aangeraakt. Het verhaal van Origins begint dan ook met een jonge Rayman en zijn vrienden die zich bevinden bij de vredige Snoring Tree. Deze vrede duurt niet al te lang, de hele wereld wordt namelijk op zijn kop gezet door de duistere wezentjes die je pad zullen versperren in de game.

De Glade of Dreams staat volledig op zijn kop na een korte maar hilarische cutscene en het is aan Rayman en zijn vrienden om deze wereld weer te redden en de orde te herstellen, in je eentje of met vrienden in de co-op modus natuurlijk.

Ren, spring, mep

Rayman Origins neemt ons weer helemaal terug in de tijd. Vroeger, toen we nog niet allemaal verwend waren met 3D televisies, next-gen consoles en prachtige animaties, was er het platform genre. In dit genre zag je de gehele wereld in 2D, vanaf de zijkant dus. Met Rayman Origins gaan we niet alleen terug in de tijd voor Rayman, maar ook voor ons. De game is namelijk volledig in 2D en speelt weer als een ouderwetse platformer.

Alhoewel, volledig 2D is misschien niet helemaal eerlijk. De game bevat namelijk wel hier en daar verschillende lagen en bepaalde zaken zijn wel 3D, maar je personage zal altijd naar links of rechts bewegen en zal nooit naar voren of achteren kunnen. Zoals het hoort bij een platformer is het de bedoeling om je een weg te banen door de talloze levels door te rennen, te springen, te duiken en natuurlijk door flink wat klappen uit te delen.

Back to basics

Als oud Rayman kenners waren wij gewend meteen flink wat klappen te kunnen uitdelen met Rayman. Niets is helaas minder waar, aangezien deze game zich afspeelt voor het begin van Rayman zal hij ook alle moves eerst opnieuw moeten leren. Zo zal je het in het begin moeten doen met alleen de opties om te kunnen rennen en springen en zal je geleidelijk aan meer opties krijgen.

Zoals we al zeiden is Rayman Origins ook in co-op te spelen. Natuurlijk neemt niet iedereen dan de vorm van Rayman aan, maar zullen de andere spelers de controle nemen over Globox, evenals twee teensies die vrijwel identiek aan elkaar zijn. Zodra er dan een optie is vrijgespeeld, bijvoorbeeld het kunnen meppen, zullen alle andere characters deze optie ook krijgen.

Artistiek

Het is al te zien vanaf de eerste cutscene, Rayman Origins is een artistiek pareltje. De hele wereld is met de hand getekend en dat is te zien ook. De kleuren spatten er vanaf en alles heeft een heerlijk komisch sfeertje wat we al kennen sinds de eerste Rayman games.

Niet alleen de graphics, maar ook het geluid is weer ouderwets heerlijk. Al je sprint, vecht- en springsessies worden ondersteund door leuke vrolijke nummers en de weinige dialogen die gevoerd worden lijken eerder op wat schelle kreten dan een echte taal. Gelukkig is alles dan ook ondertiteld en is het nou niet bepaald lastig om het verhaal te volgen.

Zat te doen

In de preview versie die wij hebben kunnen spelen zaten al aardig wat levels, allemaal aan elkaar geketend door de Glade of Dreams. Alle missies in een bepaalde zone lijken helaas wel behoorlijk veel op elkaar, maar de verschillen tussen de zones zijn wel weer gigantisch om de variatie erin te houden.


Ook is duidelijk dat er zat te beleven valt in Rayman Origins. Elke nieuwe missie heeft weer nieuwe uitdagingen voor je en het niveau wordt steeds opgeschroefd naarmate je verder komt. Ook zijn er, om de variatie erin te houden, talloze verschillende outfits voor elk van de vier speelbare personages.

Voorlopige conclusie

Rayman Origins is momenteel een zeer vermakelijke game die ons weer helemaal terug brengt in de platform sferen. Het artistieke stijltje gecombineerd met de ouderwetse Rayman gameplay en het moderne co-op systeem zorgt ervoor dat Rayman Origins een heel vermakelijke party titel kan gaan worden. Het enige wat de titel nog in de weg staat is de grote mate aan herhaling, alhoewel we ervan overtuigd zijn dat Ubisoft hier wel iets op weet te vinden. Of dit echt het geval is zal te lezen zijn in onze review, of oordeel zelf op 25 november.

Rayman Legends naar de PS3 en PS Vita was een zakelijke beslissing
Gepubliceerd op 20 Jun, 2013 om 09:33
Special – Het Nostalgie Kwartier: Rayman
Gepubliceerd op 1 Jun, 2013 om 17:15
Wellicht is dit één van de beste launchgames bij de release van de PS Vita
Gepubliceerd op 27 Jan, 2012 om 14:44
Rayman 3: Hoodlum Havoc komt naar PSN in HD
Gepubliceerd op 22 Nov, 2011 om 23:44
  1.    3733 XP
    vinnie1234's avatar

    Vond Rayman 3 echt geweldig op de gamecube 😀

  2.    329 XP
    arnoud1997's avatar

    heb geen zak aan raymond gevonden dus verwacht er ook maar weinig van

  3.    30 XP
    mawmaw's avatar

    Rayman 1 blijft nog steeds baas.

  4.    149 XP
    riinyosa's avatar

    Eigenlijk te lang geleden om goed te herinneren waarom ik Rayman indertijd zo leuk vond. Ik heb er speelplezier aan beleefd maar ook aan de 8-bit Mario en Double Dragon II. Dat zijn games die je nu ook niet meer moet gaan spelen.

  5.    776 XP
    Sevinho's avatar

    @arnoud1997: Wahha Raymond xD

  6.    428 XP
    Djives's avatar

    @riinyosa:

    Slechte reden om het niet te spelen. Games van tegenwoordig zijn over het algemeen toch maar veel te commercieel, Ubisoft neemt tenminste risico’s wat vaak genoeg goed uitpakt.
    Als je een beetje weet wat dit genre games houd, weet je dat dit echt kwaliteit game gaat worden.

  7.    1982 XP
    De Zak Aardappelen's avatar

    Ik vond er ook niks aan maar ik had niet vermacht dat er nog een nieuwe kwam.