Review: Uncharted 3: Drake’s Deception – De maand november is letterlijk en figuurlijk volgepropt met toppers aan games. Eén van deze toppers is de PS3-exclusive Uncharted 3: Drake’s Deception. Deze game is het nieuwste deel in de Uncharted-franchise, een zeer gerespecteerde serie die zich tot nu toe flink heeft bewezen. Aangezien het feit dat de vorige twee Uncharted-games zo ontzettend goed waren, heeft het derde deel een bepaalde verwachting hoog te houden en dat is niet makkelijk. Gaat Uncharted 3 ons net zo hard wegblazen als de voorgaande delen of zwakt Naughty Dog, de ontwikkelaar achter de games, toch een beetje af? Je leest het in deze review.

N.v.d.r. we hebben ons uiterste best gedaan de review spoiler-vrij te houden. Er worden geen enkele omgevingen, gebeurtenissen of andere potentiële spoilers genoemd in deze review. De review kun je dus naar hartelust doorlezen als je de game nog niet gespeeld hebt en graag wilt weten of het de moeite waard is of juist niet.

Wat Uncharted zo goed maakt

Games als Battlefield 3 zijn games die je eigenlijk koopt om lekker online te kunnen knallen samen met je vrienden, dit geldt ook voor Call of Duty en vele andere games. Bij Uncharted ligt het anders, alhoewel de game sinds het tweede deel al een multiplayer modus kent ligt de focus bij de succesvolle reeks met name op het singleplayer gedeelte. Het verhaal in Uncharted is één van de beste, zoniet de beste, van alle verhalen die je ooit in games zult tegenkomen. Het draait niet zozeer om het fenomenale script erachter maar de manier waarop het vertelt wordt aan de speler. Ook de belevenis die het met zich teweeg brengt is ook heel belangrijk en Uncharted weet met deze elementen nou net de perfecte snaar te raken.

De multiplayer mode in Uncharted zien we dus ook als een bijzaak, een een soort extratje. De multiplayer is puur voor wat meer vermaak met Drake en zijn vrienden wanneer je de game uitgespeeld hebt. Het cijfer en dus ook deze review zullen zich voornamelijk focussen op het verhaal van Uncharted 3 en hoe de belevenis is tijdens de singleplayer. Mensen die deze game kopen gaan namelijk voor de singleplayer en dat moet ook, want het selling point van deze game is niet de multiplayer.

De belevenis

Hoe Naughty Dog het telkens maar weer voor elkaar krijgt om een prachtig verhaal neer te zetten is niet eens het grootste raadsel. Het grootste raadsel is eigenlijk waarom ze de enige zijn die het lukt zo’n vette belevenis neer te kunnen zetten met een zeer interessant verhaal. Er zijn een hoop games op de markt waarvan het verhaal ook heel erg prachtig is maar, Uncharted spant altijd maar weer de kroon. Ook is een verhaal is in mijn ogen pas goed als het je weet vast te houden. Vaak heb je een game die je tot ongeveer 40 procent speelt en dan denk je, agh, laat ook maar ik heb het wel gezien. Dit gevoel zal niemand ooit krijgen bij het spelen van Uncharted 3.

Het verhaal in deze game is zo ontzettend interessant dat je door wilt blijven spelen en de tijd voorbij vliegt. Daarnaast wordt dit verhaal ook nog eens ondersteunt met grootse omgevingen, verbazingwekkende actie en opzienbarende personages. Ondanks het feit dat Uncharted 3 niet echt innoverend is qua gameplay-elementen weet het je toch te boeien om door te spelen. Dat de gameplay-elementen iets verouderd zijn is dus eigenlijk niet eens zo heel erg, wat veel belangrijker is dat is de gameplay in zijn algeheel en deze is zeer solide. Het vechtsysteem werkt goed, het coversysteem doet zijn werk en de shoot-outs gaan van een leien dakje. De game speelt heerlijk weg en is dan ook zeer genotvol.

Minder shoot-outs, meer avontuur

Als er iets is waar ik me soms wel wat aan ergerde was de repetitieve waves aan vijanden die je in Uncharted altijd had. Soms zat je wel 100 man af te knallen voordat je verder kon en dat werd op den duur een beetje irritant. In het derde deel heeft men hier rekening mee gehouden, de shoot-outs zijn er nog steeds, maar met mate. De game kent meer avontuur aan het klimrek en je bent nu meer bezig met het vinden van dingen. Dit is echt een enorme pluspunt en hier kunnen we Naughty Dog dan ook alleen maar voor loven, luisteren naar kritiek en hier vervolgens ook nog wat aan doen, zo hoort het. Uncharted doet meer in hetgeen waar ze goed in zijn, namelijk avonturisme en dat levert ook weer enorme pluspunten op.

Grafisch wonder

Het meeslepende verhaal in Uncharted is altijd één ding geweest, maar nog altijd wist de game op grafisch gebied de titel ‘Mooiste game tot nu toe op de PS3’ te verdienen. Het is misschien heel erg voor de hand liggend en het spijt me, maar… dit doen ze gewoon glashard nog een keertje over. Jozef maria toch, wat ziet Uncharted 3 er ontzettend mooi uit. De omgevingen zijn adembenemend en het oog voor detail is echt voortreffelijk. Het maakt niet uit in welk hoekje je kijkt want bij elk object in de omgeving is gedacht aan detail.

Met name de levels waarin je een grootte omgeving op de achtergrond te zien krijgt zal de kippenvel al snel op je armen gaan slaan. Het level design is echt prachtig en elke omgeving is stuk voor stuk een filmset. Het is niet zozeer de grafische pracht wat een verbluffende indruk achterlaat maar ook de omgeving zelf. Je gaat in dit derde deel naar zoveel verschillende omgevingen en telkens wanneer je naar een nieuwe omgeving gaat sta je met open mond te kijken van verbazing, zo mooi is het. Mooiste game op de PS3, tot nu toe, is Uncharted 3.

Leuke camerastandpunten

Uncharted 3 maakt de grens tussen films en games zo ontzettend dun, dat het draadje bijna knapt. De manier waarop de game experimenteert met verschillende camerastandpunten is zo goed gedaan en draagt soms echt bij aan een compleet andere ervaring van een gebeurtenis. We hopen dan ook dat meer games dit op zullen pakken, want het is wel een keer leuk om de omgeving van een andere hoek te zien in plaats van achter de persoon waarmee je speelt.

Multiplayer

Ook dit deel kent net als het tweede weer een multiplayer modus. Zoals we in het begin al aan wisten te geven, de multiplayer moet je zien als iets extra’s. De multiplayer kent alleen een aantal nieuwe elementen, waaronder de boosters. Deze boosters zorgen er voor dat je bijvoorbeeld sneller kunt spawnen, daarnaast heb je ook nog kickbacks. Kickbacks zijn meer voordelen die je tijdelijk kunt krijgen zoals tijdelijk meer geld. Het is leuk dat Naughty Dog dit toegevoegd heeft aan de multiplayer en je merkt dan ook dat de modus een stuk volwassener is geworden tegenover het tweede deel in de serie.

De multiplayer wordt daarnaast ook nog uitgebreid met een aantal geplande DLC-packs, dit om het verfrissend en leuk te houden voor de speler. Verwacht geen multiplayer zoals in Call of Duty en Battlefield, maar leuk om te spelen is het wel. De multiplayer zorgt voor meer replay-value en een keer voor wat andere ervaringen dan andere games bieden.

Zoek je een game die je een leuk verhaal weet te vertellen en die door geen enkele andere game op dit vlak geëvenaard wordt? Dan is Uncharted 3: Drake’s Deception de beste keuze die je kunt maken. Het verhaal is ongekend goed en grafisch is het de mooiste game die we tot nu toe op de PS3 gezien heben. Als je na deze review nog meer redenen nodig hebt om deze game te moeten kopen dan weten wij het ook niet meer.Er schieten woorden tekort om te vertellen hoe geweldig Uncharted 3: Drake’s Deception nu eigenlijk is, halen die game.

• Enorm veel detail in de omgevingen
  • Beste graphics die we tot nu toe op de PS3 gezien hebben
  • Veel verschillende omgevingen