Mijn review van Modern Warfare 3 heeft veel stof op doen waaien binnen de PSX-Sense community. Met name het, volgens sommige mensen, lage cijfer is wat mensen vooral tegen de borst stuit. Dit artikel is geen re-review maar meer een opiniestuk die mijn persoonlijke mening bevat over MW3 en de innovatie hiervan. Laat ik alleen allereerst voorop stellen dat Modern Warfare 3 absoluut geen slechte game is. Sterker nog, ik vind de game echt ontzettend tof en het brengt goede entertainment in miljoenen huiskamers ter wereld. Vooral mensen die nog nooit Call of Duty gespeeld hebben zullen dan ook als een kind zo blij de game aan het spelen zijn.

Dat gezegd hebbende wil ik het graag over het recyclen en copy paste gedrag van Infinity Ward hebben. Als consument betaal je tegenwoordig tussen de 50 en 60 euro voor een game, een uitgebreidere editie van Moden Warfare 3 bijvoorbeeld kost je al snel tussen 100 en 120 euro. Dit zijn fikse bedragen die je neertelt en lange na niet elke game is dit volledige bedrag waard, dat hebben we allemaal wel vaker meegemaakt. Dit is in mijn optiek ook het geval met Modern Warfare 3, waarom? Dat zal ik je proberen uit te leggen.

Al vanaf Call of Duty 4: Modern Warfare heeft Infinity Ward de zieltjes kunnen winnen van talloze gamers en terecht. Deze game bracht zoveel innovatie met zich mee in het shooter genre dat ze vandaag de dag voor veel andere shooters een voorbeeld zijn geworden. Dit verdient respect en een hele boel ook. Toen we van dit deel naar Modern Warfare 2 gingen waren de meningen iets meer verdeeld. Mensen waren niet blij met de killstreaks en de shooter zou te noob-friendly zijn geworden.

Zelf vond ik Modern Warfare 2 geweldig, maps als Highrise en Rust waren naar mijn idee zeer tof en ik heb veel plezier beleefd aan de game. Modern Warfare 2 wist dan niet iedereen tevreden te stellen, maar de game bracht wel een hoop nieuws met zich mee. We zagen sentry guns verschijnen, nieuwe wapens, predator missiles, harrier airstrike, attack helicopter, pavelow, stealth bomber en zo zo zoveel meer. Dit bracht een compleet nieuw ervaring met zich mee en voelde echt als een tweede deel, weer had Infinity Ward het geflikt te innoveren in een game.

Maar nu hebben we Modern Warfare 3, de opvolger van Modern Warfare 2 en waarschijnlijk ook het laatste deel in deze succesvolle trilogie. Toen ik deze game begon te spelen verbaasde ik mij over het feit dat de stap naar innovatie dit keer zoveel kleiner was dan dat het ooit geweest is bij Modern Warfare. Waar Infinity Ward eerst bekend stond als bazen van het shooter-genre zijn ze nu het luie ‘copy and paste’-team geworden. Het is niet zo dat ze niks nieuws brengen, maar naar mijn belevenis is het slappe weapon level system en enkele nieuwe leuke game modes geen innovatie. De game doet in principe hetzelfde als Modern Warfare 2 alleen dan met andere maps, anders ingedeelde menu’s en enkele features kennen een andere naam zoals Point Streaks.

Dit is op zich geen ramp als je een expansion pack maakt voor een bestaande game, maar om dit nu een sequel te noemen? Nee, dat is het verre van. De maps zitten vol met herkenningspunten en gebouwen van maps uit Modern Warfare 2 en ze zijn, alhoewel dat persoonlijk is, niet echt spectaculair. Grafisch is het weinig tot niet vooruit gegaan, alhoewel het er nog wel gewoon goed uitziet naar mijn mening. Alle geluiden die worden gebruikt in de game klinken hetzelfde als voorgaande CoD’s, alleen dan hier en daar een wat hardere of zachtere volume. De manier van punten verdienen is nog steeds hetzelfde en de hele game voelt gewoon aan alsof je nog steeds Modern Warfare 2 speelt. Het is gewoon exact dezelfde game alleen is er hier en daar wat aan gesleuteld.

Een argument die ik vaak voorbij zie komen van de community is het feit dat mensen dit willen en dat andere games ook niet innoveren. De Uncharted-franchise komt dan bijvoorbeeld voorbij, iets wat in mijn ogen compleet onterecht is. Je zal in Uncharted 3 niet één keer het gevoel hebben dat ze Uncharted 2 maar wat lichtjes hebben aangepast. Het verhaal is anders, het camerawerk is anders en de omgevingen lijken niks op Uncharted 2 of 1. Dit geldt ook voor Battlefield 3, je voelt gewoon dat je een compleet andere engine hebt, dat de gameplay sneller is en dat er gewoon tijd in is gestoken in het balanceren van de game. Ook zijn de attachments uitgebreider, is er een Team Deathmatch-mode bijgekomen en zijn de maps compleet anders. Dit soort attributen zorgen gewoon voor het gevoel dat je echt een nieuwe game hebt. Dit mis ik persoonlijk zelf bij Modern Warfare 3. Wanneer iemand zegt dat iedereen dit wilt, heb je het ook fout. De consument weet niet wat die wilt, dat weet je pas wanneer je iets in je handen gedrukt krijgt. Kijk bijvoorbeeld naar internet op je mobiel, paar jaar terug een overbodige luxe en vandaag de dag onmisbaar. Neem de iPad, niemand wist waarom je zoiets zou willen, tot je het hebt en nooit meer zonder kan.

Je kan het met me eens of oneens zijn, maar ik blijf bij me mening dat Modern Warfare 3 aanvoelt als een gerecycled product die puur op de markt is gebracht om geld te verdienen. Natuurlijk is geld verdienen belangrijk, maar je moet als gamer niet het gevoel hebben dat dit de hoofdfocus was tijdens de ontwikkeling ervan. Een ontwikkelaar moet innovatie kunnen brengen in een bepaalde franchise anders is het geen ontwikkelaar. Call of Duty brengt zoveel geld in het laatje en als dat geld nou ook gewoon werd gebruikt om te investeren in ontwikkeling, was het een heel ander verhaal geweest. In plaats daarvan wordt de keuze gemaakt om de game gewoon te recyclen.

Ik hoop dat men nu een beetje het idee krijgt waarom Modern Warfare 3 van zoveel gebruikers nu zoveel kritiek ontvangt, inclusief mijzelf. Het is niet het feit dat de game slecht is, absoluut niet. Mensen kennen alleen de innovatie die gemaakt is bij voorgaande delen en hoe je het ook wendt of keert, dit verwacht men bij MW3 ook gewoon weer en dat is niet gebeurd.