Preview: Starhawk

Preview: Starhawk – De laatste dagen ben ik druk bezig met de multiplayer van Starhawk die op het moment in private beta zit. Ik was een groot fan van de in 2007 uitgekomen Warhawk en ben dan ook blij om te zien dat er een soort van opvolger onderweg is. Dit keer gaan we alleen niet meer vechten op prachtige eilandjes maar zitten we in de ruimte en of deze keuze wel zo verstandig is, dat is nog maar de vraag. We hebben in ieder geval al veel uren doorgebracht met de game dus is de hoogste tijd voor een preview. Gaat Starhawk ons aangenaam verrassen of is het niet zoveel soeps? Dat lees je in deze preview.

In de ruimte

Ik was een groot fan van de omgevingen in Warhawk en vond de maps dan ook echt enorm tof uitgewerkt. Toen ik vernam dat de spirituele opvolger van deze game zich afspeelde in de ruimte schrok ik dus wel even. Want een Warhawk-game in de ruimte, wat voor science fiction gebeuren moet dat dan wel niet worden? Nu ik de game een tijdje gespeeld heb moet ik zeggen dat de ruimte geen hele slechte locatie is voor deze game. Toch blijf ik geen fan van het feit dat men de omgeving zo heeft omgedoopt in de ruimte, maar echt storend is het niet. Wel levert het een aparte stijl op die je niet snel in andere games tegen zal komen. Deze stijl kan ik dan wel weer waarderen, met name het spawnen vanuit een drop-pod die uit de lucht valt vind ik leuk bedacht.

De maps

In de versie die ik op het moment speel zijn er twee maps te spelen, respectievelijk ‘Acid Sea’ en ‘Space’. De eerste map ‘Acid Sea’ kent een beetje een groene gloed over de map en een soort smoglaag over de velden heen. Dit zorgt ervoor dat je de vijand soms wat moeilijker kan zien, dit geldt alleen niet voor jou maar ook voor je vijanden natuurlijk. De andere map ‘Space’ is daarentegen meer mijn favoriet, dit is een wat normalere map zoals je in Warhawk gewend bent. De lucht is hier gewoon helder en je herkent hier meteen dat je in de ruimte bent. Vanaf het speelveld is onder andere de aarde zichtbaar evenals andere planeten samen met de zon.

Unieke bouwmogelijkheden

Wat zo tof is aan Starhawk multiplayer is dat je dingen kunt bouwen binnen de map. Zo pak je bijvoorbeeld niet meer ergens een auto weg maar bouw je een garage. Via je ‘bouwmenu’ selecteer je een dropping van wat je wilt hebben en dit valt dan als het ware uit de lucht voor je neer. Je kan bijvoorbeeld muren bouwen, sniper towers, garages, ammo supply bunkers, jet packs en nog veel meer. Dit zorgt voor leuke gameplay en chaos binnen de matches. Het bouwen gaat tevens vrij simpel en deze mogelijkheid geeft je het idee dat je niet weer de zoveelste shooter aan het spelen bent.

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_4ed6d2acd9152.jpg

Presentatie

De menu’s van Starhawk zijn overzichtelijk en worden mooi weergegeven. Tijdens het opstarten van de game zie je een soldaat tegen een muurtje leunen, wanneer je op start drukt haalt hij alleen iets uit zijn zak. Vervolgens gaat de camera over de schouder van deze persoon en krijg je een menu-pod te zien. Vanaf hier navigeer je voor bijvoorbeeld het joinen van een server, maken van een server, leaderboards en ga zo maar door. Dit alles is gedaan in een echte astronauten stijl en kent een zeer unieke weergave, iets wat we wel kunnen waarderen.

Game speelt lekker weg

De game zelf speelt lekker weg, de voertuigen zijn makkelijk te besturen en de learning-curve is vrij gemakkelijk. Iets wat me persoonlijk alleen wel tegen zat was de manier waarop je schiet, dit gebeurd namelijk over de rechterschouder van je personage. Dit vond ik een niet al te prettige manier van schieten en ik hoop dan ook dat je dit in een later stadium kan veranderen. Erg irritant is het ook alweer niet maar het voelde naar mijn mening gewoon niet natuurgetrouw aan. Het besturen van voertuigen is daarentegen wel goed gedaan. Het veranderen van zitplaats in het voertuig gebeurd ook vrij gemakkelijk en hier hebben we dan ook weinig op aan te merken.

Voorlopige conclusie

De manier waarop je ingezoomd aan het schieten bent voelt niet helemaal natuurgetrouw, maar valt te verwaarlozen. De game kent zeer diverse gameplay en levert een unieke shooter die een keer wat anders doet dan al die andere shooters. Of Warhawk-fans de ruimte gaan waarderen is alleen nog maar de vraag, het is geen ramp maar wellicht was de setting van Warhawk toch beter geweest als omgeving. Starhawk zal vanaf februari in 2012 in de winkels liggen.

Starhawk onwikkelaar ontslaat de helft van het personeel
Gepubliceerd op 20 Okt, 2012 om 20:10
Singleplayer Starhawk vanaf volgende week gratis voor PS Plus
Gepubliceerd op 21 Sep, 2012 om 12:15
Starhawk krijgt een stand-alone multiplayer via het PSN
Gepubliceerd op 18 Sep, 2012 om 15:15
Starhawk patch 1.03 vanavond online, inclusief gratis maps
Gepubliceerd op 10 Aug, 2012 om 19:29
  1. Anoniem -   
    217.121.79..xxx's avatar

    Het is alleen zo waardeloos dat je steeds moet wachten met bouwen totdat je weer genoeg blokken hebt verzameld. Dat haalt de actie een beetje uit het spel.

  2.    1860 XP
    elazzja's avatar

    Ik had het op Gamescom gespeel en vond het geniaal. Tegen de release zal het waarschijnlijk nog beter zijn en dan haal ik het meteen.