PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Fight Night Round 4 PS3
Review: Fight Night Round 4

Review: Fight Night Round 4

Door op juli 13, 2009 om 22:53 - 1.078 keer bekeken

Review: Fight Night Round 4 review ps3

EA Sports heeft al enige tijd een goedlopende boksgame op de markt. De franchise Fight Night loopt goed, mede doordat er geen enkele serieuze concurrentie was. Totdat er sinds kort UFC 2009: Undisputed uitkwam en EA Sports hard aan de bak moest om de goede naam van Fight Night hoog te houden. Kunnen ze serieus de strijd aangaan met UFC 2009: Undisputed of is het nieuwste deel Fight Night Round 4 alleen een verbetering ten opzichte van het vorige deel?

The Greatest of All Time
Vechten als een echte bokser, dat is een droom van velen die nooit uit zal komen. Daarom kan jij met Fight Night ROund 4 aan de slag met de meest legendarische boksers aller tijden. Denk maar eens aan Mohammad Ali, Joe Frazier, Lennox Lewis en Mike Tyson. Deze en vele andere legendes van verschillende decennia zitten erin.

Nu is het aan jou de beurt om The Greatest of All Time te worden. Dat kan je doen door een bokser te kiezen, of door je eigen personage aan te maken. Het mooiste is dat als je een Eye Toy of Eye Camera hebt, je door middel van twee foto’s die je in de game laat maken, nog een betere gelijkenis van je eigen bokser kan maken. Met deze bokser moet jij dus de nummer één positie overnemen om The Greatest of All Time te worden.

Je begint natuurlijk onderaan de lijst en moet zelf je gevechten inplannen. Na het gevecht heb je een lange herstelperiode en voor elk gevecht heb je een trainingskamp met tal van opdrachten en trainingen die je kan doen. Deze zijn er natuurlijk om jou als bokser beter te maken, zodat jij de strijd kan aangaan met de legendes van weleer.

Review: Fight Night Round 4 review ps3

Sting Like A Bee, Fly Like A Butterfly
Als je de game start, krijg je eerst een snelle tutorial waarin je de knoppen leert. Helaas zijn wij hier ontevreden over, omdat je echt alles met je analoge sticks moet doen en dat niet alleen, want het is vooral button smashen met je rechter analoge stick. Het positieve ervan is dat je de R- en L-buttons moet gebruiken om weg te duiken of harder te slaan, maar alles in combinatie met je rechter analoge stick.

Veel tactiek zal er niet aan te pas komen, omdat het vooral button smashen wordt, wat niet goed is voor je analoge stick. De gebruikelijke vier buttons aan de rechterkant van je joypad gebruik je alleen voor de speciale acties: een clinch, een tegenstander van je af duwen, je speciale stoot en een illegale elleboog of kopstoot. Toevallig zal je dit in de toekomst aan kunnen passen, omdat EA Sports heeft laten weten een patch uit te brengen om de configuratie aan te passen, zodat je meer met de buttons kan gaan spelen. Maar alsnog blijft het dan vooral button smashen.

Wat EA Sports wel goed heeft uitgewerkt in Fight Night Round 4 is het puntensysteem in de wedstrijden. Als jij je tegenstander een paar flinke dreunen verkoopt, een keer groggy slaat of tegen de grond, krijg je daar punten voor. Maar ook als je een bepaald percentage in een ronde haalt voor het blokkeren van stoten bijvoorbeeld. Met deze punten kan je na een ronde revalideren. Hoe meer punten je hebt, hoe meer je kan revalideren. Je kan dit dan zelf regelen of automatisch doen, maar kies wel dan de juiste eigenschappen welke jij het belangrijkste vindt tussen de drie opties: Stamina, Health en Power. Tevens kun je jouw bokser tot in de details bepalen met wat dan maar ook.

Review: Fight Night Round 4 review ps3

The Show Must Go On
Als we het over de grafische kant van de game hebben, ziet alles er gelikt uit. De wedstrijden zien er gedetailleerd uit, evenals de boksers. Je ziet namelijk letterlijk het zweet ervan af druipen, wat het realisme van de game juist weergeeft. Ook alles om de ring heen ziet er goed uit en je krijgt het gevoel wat een echte bokser krijgt. De ambiance van de boksring en alles eromheen is al met al heerlijk en het publiek reageert overal op.

Toch zijn er sommige minpuntjes. Zo zijn de herhalingen wel duidelijk, maar je ziet duidelijk dat als je iemand raakt, de handschoen er net langs gaat of dat de kop niet goed meegaat met de stoot die deze krijgt. Een klein minpuntje, maar wel belangrijk.

Het realisme van het geluid is goed verzorgt en ook het commentaar is knap uitgewerkt. Soms is het wat hectisch, maar dat is alleen maar goed, want wie wil er nou niet een commentator hebben die helemaal uit zijn dak gaat als er wat spectaculairs gebeurd. Daaromheen is voor de rest alles lekker uitgewerkt, alleen de muziek in de game is te eentonig. Er zit alleen maar een paar R&B nummers in en  totaal geen variatie, wat na een tijdje flink kan irriteren, zeker als je net verloren hebt.

Naast de Legacy modus waar jij The Greatest of All Time moet zien te worden, zijn er een aantal online modi. Zo kun je meedoen aan het Online World Championship, waarbij jij dus de strijd aangaat met boksers over de hele wereld met maar één doel: de online wereldkampioen van het boksen worden. Een zeer leuke en uitdagende modus in Fight Night Round 4 voor de mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen.

Daarnaast kan je ook gewoon lekker online matches spelen, waarbij je de keuze hebt tussen ranked en unranked. Dus voordat je de strijd aangaat in het Online World Championship van Fight Night Round 4, raden we je aan om eerst hier aardig wat matches af te handelen en iedereen over de hele wereld een knock out te geven.

Review: Fight Night Round 4 review ps3

Fight Night Round 4 is een zeer realistische boksgame die er grafisch erg goed uitziet. Daarnaast kan je aardig aan de slag met de diverse modi in de game en zal je er niet heel snel op zijn uitgekeken. Alleen voor diegene die totaal niet van button smashen houdt, en dat vooral met je analoge stick wat enorm irritant is, is de game niet aan te raden. Er is weinig variatie met de gameplay, wat wel beter uitgewerkt kan worden. Fight Night Round 4 is zeker geen flop en doet zijn naam eer aan, alleen hadden we er gewoon veel meer van verwacht en dat is enorm jammer. Al met al een game die zeker niet te missen is voor de echte boksfanaat.

De review van Fight Night Round 4 is gemaakt zonder de aankomende patch voor de controls; hierop is dus ook het cijfer gebaseerd.

• Legendes als Muhammad Ali, Joe Frazier en Mike Tyson
  • Ambiance van de boksring
  • Grafisch realistisch

• Button smashen
  • Muziek
  • Moeilijkheidsgraad

Trophies: Fight Night Round 4
Gepubliceerd op 21 jun, 2009 om 12:08
  1. Shmet Geplaatst op    2651 XP
    avatar

Mooie review, maar dacht dat deze game meer ging hebben dan UFC :P niet dus.

Maar toch niet mijn genre van games ;)

2. Razor Geplaatst op    9 XP
    avatar

de score totaal niet terecht!
    de gameplay moet veel hoger! echt geen goede review!
    ik speel dit spel al sinds het uit is en ik heb de gameplay onder de knie vanaf de demo! jij bokst niet int echt zeker? want daar gaat het om! realisme

3. M4GN3T crew Management Geplaatst op    4464 XP
    avatar

@Razor: Ik vind UFC anders flink meer diepgang hebben dan fight night. Die Skate-achtige controls waar FNR veel te veel gebruik van maakt vind ik zelf behoorlijk crap.

4. Amaze Geplaatst op    641 XP
    avatar

Snap niet dat de gameplay zo’n lage score krijgt, Fight Night ROund 4 is de beste boksgame op de markt :)

5. JoeyNL Geplaatst op    442 XP
    avatar

Button smashes = Controllerslopen!!

6. Amaze Geplaatst op    641 XP
    avatar

Ja klopt bij UFC maak je ook gebruik van je analoge stick. Ah op veel andere site’s scoort deze een dikke 8.5+

7. afca-yuri Geplaatst op    4209 XP
    avatar

Demo was echt geweldig alleen duurt altijd ff voordat ik alles onder de knie heb. Denk ook niet dat ik dit spel ga kopen

8. Downtrust Geplaatst op    109 XP
    avatar

goeie review al snap ik het minpuntje buttonbashen niet echt. Als je dat doet bij dit spel, snap je toch niks van boksen : P je moet je verdedigen en wachten tot je hem volop in z’n gezicht kan raken. dus als je buttonbashed, sla je wss constant maar zwak. en ga je de vijand amper op de grond leggen.

boxshot

Releasedatum:
02-07-2009