Review: WWE ’12 – Na jarenlang een aardig succesvolle franchise neergezet te hebben met WWE Smackdown vs. RAW, vond uitgever THQ het tijd voor een nieuwe reeks: kortweg WWE. De nieuwe game komt ook ditmaal van ontwikkelaar Yukes en met een nieuwe stap moet deze worstelgame een nieuwe impuls krijgen. Of dat ook daadwerkelijk is gelukt met WWE ’12 kan je natuurlijk lezen in deze review.

It’s all about the show

In het Amerikaans worstelen, wat nu al jaren onder de naam World Wrestling Entertainment (WWE) wordt uitgevoerd, draait het allemaal om de show. Vuurwerk, imago, muziek, prachtige dames met grote rondingen en noem maar op. Dit alles zal je ook tegenkomen in deze game, want WWE ’12 heeft natuurlijk de volledige licentie van de WWE gekregen en daarom is alles origineel in deze game.

Waar het in de WWE omdraait zijn voornamelijk de feuds, oftewel de rivaliteiten tussen verschillende worstelaars die strijden om diverse kampioenschappen, zoals de World Heavyweight Championship of de WWE Championship. Dit alles gaat per seizoen naar een hoogtepunt en dat wordt bereikt tijdens de jaarlijkse en grootste Pay-Per-View van de WWE: Wrestlemania.

Road to Wrestlemania

Wrestlemania staat in WWE ’12 natuurlijk ook centraal, want het grote verhaal in deze game is de ‘Road to Wrestlemania’. Speciaal voor deze game zijn er drie verhalen gemaakt, waarbij je oorspronkelijk met drie verschillende worstelaars drie verhalen achter elkaar speelt. Zonder al te veel van de verhalen bekend te maken, zullen we hier toch nog kort over vertellen.

Het eerste verhaal speel je namelijk met een superstar die al aardig bekend is in de WWE, om vervolgens daarna met een echte topper aan de slag te gaan. Het derde verhaal speel je met een nieuwkomer in de WWE, die jij vervolgens aan moet maken in ‘Road to Wrestlemania’. Door deze drie verhalen ben je aardig zoet en zal je voorlopig nog niet klaar zijn met deze tour van de wekelijkse shows Smackdown, Raw en de nieuwe Superstars en natuurlijk de maandelijkse Pay-Per-Views.

De verhalen in deze modus zijn goed uitgewerkt en soms sta je versteld van de twisten en draaien die het verhaal krijgt. Dat hoort natuurlijk allemaal binnen de wereld van de WWE en soms kan je sommige dingen dan ook verwachten. Naar onze mening hadden er best nog wel betere wendingen kunnen voorkomen, maar al met al is het toch aardig gelukt.

Gelukkig speel je niet alleen wedstrijden, maar moet je ook objectives behalen tijdens de wedstrijden. Dit moet je doen om verder in het verhaal te komen. De objectives verschillen vaak, zo moet je bijvoorbeeld de ene keer een wedstrijd winnen, de andere keer iemand uitschakelen op een bepaald punt of ervoor zorgen dat je een tegenstander verzwakt hebt. De diversiteit hier zit er aardig in en soms moet je aardig goed je best doen om een objective te halen.

WWE Universe

Naast het verhaal in WWE ’12 is er nog een interessant gebeuren wat je kan doen in deze game, namelijk de WWE Universe. Hier staan alle shows van een half jaar in tot aan Wrestlemania. Het gaat om de wekelijkse shows van Smackdown, RAW en Superstars, waarbij je elke match kan spelen die erin staan.

Door deze matches te spelen zie je verschillende feuds ontstaan waarbij je dan tijdens een PPV om een kampioenschap kan vechten of om de eerste uitdager van een kampioenschap te worden. In de WWE Universe kan je zelf kiezen uit de worstelaars van de desbetreffende match die allemaal al gepland staan. Deze modus is zeer leuk om te doen omdat je de kans hebt om met bijna elke worstelaar te gaan strijden die gepland staan om mee te doen in de shows.

Niet alleen de grote superstars van tegenwoordig, zoals John Cena, Triple H, The Miz, Rey Mysterio, The Undertaker en natuurlijk Randy Orton, zijn aanwezig, maar ook superstars uit het verleden. Wat te denken van onder andere Kevin Nash, Stone Cold Steve Austin en natuurlijk ‘The Most Electrifying Man in Sports Entertainment’ The Rock is aanwezig. Maar je zal niet zomaar met deze levende legendes kunnen spelen, want je zal deze met veel andere dingen eerst moeten unlocken.

Creëer je eigen superstar… en meer!

Niet alleen de twee besproken modi in WWE ’12 zijn geweldig om te spelen, maar ook de mogelijkheid om zelf heel veel te creëren is aanwezig in deze game. Natuurlijk kan je zelf een eigen superstar maken naar wens. Als je dit doet, heb je tal van mogelijkheden, van uiterlijk tot kleding, tatoeages, piercings, littekens en noem maar op. Daarbij maak je jouw eigen superstar helemaal af met zelfgemaakte moves, finisher moves, signatures en natuurlijk je opkomst alsmede je taunts waarbij je het publiek opjut, welke echte superstar natuurlijk heeft.

Maar bij het alleen maken van een superstar ben je er nog niet. Zo is de mogelijkheid om een arena te maken waar je kan worstelen of bijvoorbeeld je eigen verhaal aan te maken. Al deze mogelijkheden kan je daarna makkelijk uploaden naar de servers van THQ, zodat de hele WWE community jouw creaties kan downloaden en gebruiken.

WWE Online

Dit brengt ons gelijk naar het online gebeuren in WWE ’12. Natuurlijk kan je tegen gamers over de hele wereld een leuk potje worstelen, maar daar eindigt het niet bij. THQ heeft namelijk een gehele community gecreerd voor WWE ’12 waarbij je alles met iedereen kan delen. Zijn het niet je matches, dan je eigen creaties. Er zit zelfs een YouTube-functie in WWE ’12 waarbij je een prachtige combo of iets anders gelijk op het internet kan zetten om met de hele wereld te delen.

De matches die je speelt zijn aardig goed voorzien van de verbinding. Je komt bijna geen hapering of lag tegen en dit is goed voor de gamers die een potje online willen worstelen om te kijken of ze echt een superstar zijn tegenover de rest.

Gameplay

Zoals je hebt gelezen bevat WWE ’12 meer dan genoeg om je te vermaken, maar helaas valt het spelen nog weleens tegen. Het gebeurt meer dan genoeg dat je te vaak tegen je tegenstander aanbotst omdat de actie even niet lukt of dat de tegenstander hetzelfde wou uitvoeren. Dit is iets minder goed uitgewerkt en is soms best wel irritant.

Verder zin de nieuwe controls in WWE ’12, vergeleken met de Smackdown vs. RAW serie, best goed te noemen. Je gebruikt iets minder de analoge sticks en dat is best lekker spelen. De combo’s kan je goed uitvoeren en alles wordt duidelijk weergegeven. Zeker als je een finishing move wilt uitvoeren, dan is een simpele druk op de knop en de juiste timing eenvoudig.

Als je gepind wordt door je tegenstander, dan krijg je een balk te zien waarbij je moet timen om het bewegende streepje in de groene zone te krijgen. Dit is goed uitgewerkt en zal niet altijd even eenvoudig zijn. Ook bij submissions is het systeem aardig eenvoudig: je moet gewoon button bashen totdat de tegenstander opgeeft, of als jij wilt ontsnappen.

Verder is de sterkte en snelheid van alle WWE Superstars prima weergegeven. De ene heeft bijvoorbeeld een langere uithoudingsvermogen, de ander is sneller of er is natuurlijk een echte superstar die vooral kracht uitvoert. Al met al speelt WWE ’12 best wel goed en dat maakt het spelen daarom alleen maar leuker.

Graphics & Sound

Over de graphics zijn we iets minder te spreken. Alhoewel de superstars er verdomd goed uitzien, de arena’s goed gevuld zijn met publiek dat duidelijk aanwezig is, kan het naar onze mening nog wel beter. Vaak zie je bijvoorbeeld ledematen van de superstars door elkaar heen, gaat een deel van het lichaam half door de vloer en noem maar op.

Ook kan het zijn dat als je aan het spelen bent, het zicht wordt ontnomen door een sign van het publiek. Bezoekers van de WWE shows hebben namelijk vaak borden mee met tekst erop en soms nemen ze het zicht van je weg.  Daarnaast zitten er nog wel een paar bugs en haperingen in die het niet allemaal verbeteren. Grafisch ziet het er dus best goed uit, maar deze vervelden bugs moeten er wel uit voor het optimale plezier.

Over het geluid zijn we iets positiever. De heerlijke muziek die de superstars meenemen klinkt goed in de oren. Ook het publiek laat zich duidelijk merken. Het is dan wel jammer dat de dialogen in de verhaallijnen slecht zijn uitgevoerd. De superstars praten dan iets te zacht en met te weinig emotie om je echt in vervoering te geraken.

WWE ’12 komt toch ijzersterk over bij ons, zeker door het geweldige verhaallijn van de Road to Wrestlemania en de mogelijkheden van de WWE Online community. Toch zijn de vervelende bugs in de game en het te weinig brengen van emotie in het verhaallijn een doorn in het oog. Daarbij moet je natuurlijk wel van deze overduidelijke overdreven sport houden om deze game te spelen.

• WWE Road to Wrestlemania
  • WWE Online community
  • Speelt heerlijk met de nieuwe besturing