Onlangs is mij iets enorm vervelends overkomen. Mijn trouwe TV, die al flink wat branduurtjes heeft gemaakt, is overleden na een fikse knal. Het eerste wat er na de gepaste rouwperiode gebeurd is natuurlijk het zoeken naar een vervangend apparaat. Hierdoor werd ik weer geconfronteerd met iets wat ik eigenlijk lange tijd genegeerd heb, namelijk het 3D-aspect waar tegenwoordig zoveel in geïnvesteerd wordt.

Als ik heel eerlijk ben heeft 3D mij nooit zo getrokken. In het verleden heeft de feature mij altijd bijgestaan als een gimmick en ook in de bioscoop was ik niet echt onder de indruk van het 3D-effect bij films als Avatar, Transformers en Pirates of the Carribean, om zo maar een paar titels te noemen. Vandaar dat ik bij het aanschaffen van mijn vorige TV ook totaal niet naar de feature heb gekeken en doodsimpel voor een LCD scherm ben gegaan, zonder 3D dus.

Nu, zo’n twee jaar later, is er een hoop veranderd. De producten die momenteel verkrijgbaar zijn kosten geen godsvermogen meer voor de extra feature en de eens zo idiote brillen zijn ergonomischer gebouwd, waardoor deze in mijn ervaring een stuk comfortabeler zijn. Ook het beeld is inmiddels een stuk scherper en door middel van nieuwe technieken is het 3D effect in TV’s als de Sony Bravia 3D een stuk mooier dan wat we in de bioscoop voorgeschoteld krijgen.

En toch blijf ik huiverig voor het aanschaffen van een 52″ bakbeest, met 3D. En dat komt eigenlijk puur en alleen door een apparaat wat een tijd geleden is aangekondigd door Sony, maar waar we eigenlijk verder niks meer van gehoord hebben.

Ik heb het dan ook over de HMZ-T1, ook wel de ‘Personal 3D Viewer’ genoemd. Met dit apparaat, wat recht uit een Back to the Future film gevlogen lijkt te zijn, kunnen we zonder TV direct 3D beelden aanschouwen via twee schermen in de stijlvolle bril.

Het idee achter de bril is vrij geniaal en dat zeg ik niet om Sony te paaien. De techniek is vrij simpel, door middel van de twee schermen die in de bril zitten kan de gebruiker genieten van een scherm dat in werkelijkheid slechts een paar centimeter groot is. Het wordt alleen ervaren als de grootste TV die je ooit zal zien en kan zien op die afstand. Helaas heb ik de bril zelf nog niet kunnen testen, maar als dit een realistische stelling is zou het apparaat natuurlijk het doel van een fikse 3D tv compleet vervullen.

Na wat verdere research voor dit apparaatje kwam ik tot de conclusie dat, alhoewel het zeker een intrigerend object is, het apparaat vrijwel nergens te krijgen is. Wellicht is dit te danken aan het prijskaartje van € 800,00, of wellicht ziet Sony niet echt een markt voor het apparaat in Nederland. Eén ding is wel zeker; de HMZ-T1 heeft me aan het denken gezet.

Als Sony het voor elkaar heeft gekregen om zo’n intense ervaring in een apparaat van slechts een halve kilo te krijgen, hoe ziet de toekomst er dan wel niet uit voor het 3D gamen? Waarom stoppen bij het slechts bekijken van de beelden, als het ook interactief kan?

http://youtu.be/0TkxYhI_my8

Een hoop mensen zullen gelijk denken aan de PlayStation Move en Kinect van Microsoft en me voor gek verklaren. Dat werkt niet, dat willen gamers niet en dat zal weer een even groot fiasco worden. Maar beeld je nu eens in, dat je met een lichtere en compactere versie van de HMZ-T1 op je neus, je woonkamer kan ombouwen tot een oorlogszone. De kogels vliegen je om de oren, je duikt en knalt een vijandelijke helikopter de lucht uit, om vervolgens het wrak naar je toe te zien slingeren.

Een druk op de knop later en je zit in een Mercedes C63 AMG op de Nürburgring, terwijl je de competitie in je achteruitkijk spiegel je stof ziet happen. Niet alleen lijkt mij dit in ieder geval een leukere manier om te gamen, maar ook een manier die van groter belang zou kunnen zijn.

Een klein voorbeeldje is bijvoorbeeld leren autorijden. Natuurlijk is het behalen van licences in Gran Turismo 5 een leuke manier om te oefenen, zeker als je een stuur hebt aangesloten, maar wat als je de binnenstraten van Amsterdam naar je woonkamer kan halen, om lekker te cruisen in een Golfje met een virtuele instructeur naast je? De mogelijkheden van een goed uitgedacht virtual reality systeem zijn vrijwel eindeloos en ook al komt dit aardig dicht bij de fictionele techniek die we in de film ‘Gamer’ zagen, moet het met de huidig beschikbare techniek in acht houdende toch best te realiseren zijn.

Het is nog vroeg in 2012 en de industrie heeft nog alle tijd om zich verder te ontwikkelen, met een snelheid waar ik helaas niks zinnigs over kan melden. Wel denk ik dat het zeker mogelijk moet zijn om een dergelijk systeem, al dan niet ietwat versimpelt, rond de launch van de nieuwe generatie consoles op de markt te brengen. Dit zou dan niet alleen de nieuwe generatie consoles zou betekenen, maar ook de inluiding van het nieuwe game tijdperk, iets waar ik eigenlijk wel om sta te springen.