Het zal niemand zijn ontgaan dat de PS Vita niet al te best verkoopt in Japan na de launch in december. Het apparaat staat steeds onder de meeste consoles in de hardware verkopen en de Vita werd zelfs een aantal keren verslagen door zijn kleine broertje, de PlayStation Portable.

Toch heeft Sony aangegeven zich geen zorgen te maken over de lage verkoopaantallen. Sterker nog, John Koller, de man achter de hardware marketing bij SCE America, heeft aangegeven dat de slechte verkopen te verwachten waren:

“We’re still in the first couple weeks, and we’re trying to get as many units into market as possible. We’re going to give it some time, but overall those numbers have been to forecast.”

Tevens vertelde de beste man wat volgens hem zal gaan gebeuren, namelijk een stijging in de verkopen door middel van mond op mond reclame.

“If you look at the word-of-mouth factor, it’s really strong because people are bringing it home and really enjoying it. That satisfaction rate is really high. But also in terms of when we funnel in additional hardware units, that’ll dictate how many sales there are and how many sell through.”

Jim Ryan, de man achter de schermen bij PlayStation Europe, deelde het idee van Koller. Tevens gaf hij aan dat er uit de verkopen van de Vita in Japan weinig af te leiden valt voor Europa en Amerika:

“One of the things we have learnt over a long period of time, is that whether it is PS1, PS2, PSP or PS3, it is dangerous to the point of impossible to take any experience from the Japanese market and try and extrapolate it, and propose upon what will happen in Europe or North America.”

Je hoort het dus, het wordt afwachten wat er gaat gebeuren op 22 februari, de dag waarop de Vita in ons koude kikkerlandje in de winkelrekken te vinden zal zijn.