De laatste Soul Calibur is alweer 4 jaar oud, hoogste tijd voor een nieuwe game zouden ze bij Namco gedacht hebben. Met Soul Calibur V probeert Namco weer een voet aan de grond te krijgen bij fighting game toernooien, met SC IV is dit niet gelukt en Namco geeft aan dat ze met SC V terug willen naar de snelle gameplay van SC I en SC II. Of het gelukt is om Soul Calibur V interessant te maken voor de casual gamer en de hardcore fighting game fan, dat lees je in deze review.

Story Mode

Het eerste waar we aan begonnen zijn is Soul Calibur’s story mode. Story mode speelt zich af in 1607 A.D en gaat in eerste instantie over Patroklos. Patroklos is het hoofdpersonage in het verhaal van SC V en is in dit verhaal op zoek naar zijn zuster Pyrrha. Je speelt de story mode in episodes en elke episode staat gelijk aan een stuk verhaal en een gevecht.

Versla je de tegenstander dan zul je naar de volgende episode gaan. Dit gaat soms gepaard met prachtige filmpjes, maar jammer genoeg is niet alles op die manier gemaakt en krijg je ook regelmatig te maken met tekeningen die het verhaal doen vertellen.

Je zult voornamelijk spelen met Patroklos en Pyrrha wat eigenlijk best jammer is. Het spel heeft namelijk een grote cast en als je de story mode hebt uitgespeeld heb je nog maar met 5 karakters kunnen spelen. Na 20 episodes is de story mode alweer afgelopen, ik heb hier tussen de 2 en 3 uur over gedaan wat natuurlijk jammerlijk kort is.

Create a Soul

Maar gelukkig is de story mode niet het enige wat je bezig zal houden in dit spel. Er zit een uitgebreide customization modus in, hierbij kun je bestaande karakters veranderen of zelf een nieuw karakter maken. Dit doe je door een vechtstijl te kiezen van één van de bestaande karakters of een vechtstijl die je vrijgespeeld hebt. Je hebt aardig de vrije hand gekregen om iets leuks of iets compleet belachelijks te maken van je eigen vechter.

Het vrijspelen van nieuwe items is een drijfveer om te blijven spelen, als je een gevecht tegen de CPU wint in één van de offline modi krijg je EXP. Met deze EXP ga je levels omhoog en per level krijg je nieuwe kleren, vechtstijlen en andere dingen waar je je karakters mee kunt veranderen.

Offline gamen

Na het uitspelen van de story mode krijg je toegang tot Legendary Souls, dit is een game modus waarbij je tegen tegenstanders van het allerhoogste kaliber word gezet. De A.I van dit spel is ontzettend goed en Legendary Souls is dan ook werkelijk een erg pittige uitdaging. Maar dit is wel met een beloning, naast dat je voor het verslaan van deze karakters veel EXP krijgt kun je in deze modus ook nieuwe karakters en costumes vrijspelen. Je hebt na de story mode namelijk al 4 nieuwe karakters vrijgespeeld en dan zijn er nog twee lege slots over. Deze twee speel je vrij door Legendary Souls uit te spelen.

Daarnaast is er nog een arcade mode waarbij je in een soort van time attack zes karakters moet verslaan en je dan voor de snelste tijd gaat. En er is ook nog Quick battle, hierbij kun je tegen random karakters vechten die gemaakt zijn in de customization van dit spel. Je krijgt EXP en speelt titles vrij door Quick battle te doen. Leuke toevoeging hieraan is dat er karakters tussen zitten die gemaakt zijn met de naam van actieve spelers binnen de SC community. Zo geeft Namco wat terug aan de hardcore fans.

Het vechtsysteem

Soul Calibur V beschikt over een diepgaand vechtsysteem met een vrij groot aantal moves en opties. Nieuw in SC V is de Soul Gauge bar, vergelijkbaar met de super bar uit Street fighter. De bar laadt op als je schade doet of schade ontvangt en je kunt met deze bar dan weer speciale moves doen. Je kunt maximaal 2 bars opbouwen, voor een halve bar kun je een aantal van je aanvallen versterken. Een stomp van Nightmare wordt bijvoorbeeld een stomp direct gevolgd door een steek van zijn zwaard.

Geheel nieuw zijn ook de Critical Edge aanvallen, deze aanvallen gebruiken een volle bar en zijn als ze raken korte filmpjes waarbij je de tegenstander flink in elkaar rost. Nu is voor elk karakter de Critical Edge anders de een doet een counter attack terwijl de ander op afstand iemand met een pistool in de bakkes schiet maar hoe je hem moet uitvoeren is voor elk karakter het zelfde. Op deze manier hoef je dus niet allerlei verschillende moeilijke bewegingen te leren.

Om meer mobiliteit en snelheid te maken in het spel is er nu een functie die quick step heet, om dit te doen tap je twee keer snel omhoog of naar beneden en je doet dan snel een stap opzij om een aanval te ontwijken.En alsof dat nog niet genoeg was heb je ook nog de vernieuwde Guard Impact, elk karakter heeft een aantal moves dat je doet Guard Impacten. Dit kost een deel van je bar als je geraakt word maar zorgt ervoor dat je de aanval die op je gedaan word stopt en bij sommige aanvallen zelfs een tegenaanval doet. De timing van deze Guard Impact is aardig strikt en vooral in het begin zul je vaker een zwaard op je voorhoofd krijgen dan dat je ze tegenhoud.

Natuurlijk is er in echt ‘Soul Calibur’-stijl de mogelijkheid om mensen te “ring-outen” de meeste maps hebben randen waar je de tegenstander af kan slaan. Dit voegt nog weer een extra laag aan de gameplay toe omdat je nu constant op moet letten waar je staat en waar de tegenstander je heen probeert te krijgen.

Gelukkig zit er een goede help functie in het spel en kun je in training mode van elk karakter de movelist bekijken met zelfs filmpjes erbij van hoe het eruit ziet als je ze goed uitvoert. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ookal zit er een goede uitleg bij, het is verdomt moeilijk voor iemand die niet gewend is aan 3D fighting games. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig niet de move die ik wil doordat er verschil zit tussen het inhouden van een direction of het kort indrukken of het vast houden van een aanvalsknop. Dit kan soms voor enige verwarring zorgen.

Ook fijn met de controller

Nu is het zo dat ik iemand ben die ontzettend graag fighting games speel en dus al lang op Soul Calibur heb moeten wachten. Toen ik de game kreeg heb ik dan ook direct een vriend opgebeld om met mij eens even een sessie te spelen. Dit hebben we gedaan met zowel een controller als een arcade stick. Ik speel het spel zelf voornamelijk constant op mijn Arcade stick, wat natuurlijk prima werkt. Maar ik was verbaasd over hoe ontzettend fijn het aanvoelt om dit spel op een PS3-controller te spelen. Veel andere vechtspellen werken voor geen meter op een pad maar dit is echt een uitzondering. Petje af voor Namco dus.

Het spel is absoluut leuk en ik denk dat het mij zeker weten nog wel even kan vasthouden. Voor iemand die graag 3D fighters speelt is dit de nieuwe fighting game die je moet gaan halen. Het enigste waar ik zelf regelmatig tegen aanloop is de absoluut belachelijke learning curve. Ik ben in een keer door de story mode heen geraced op de hoogste difficulty, maar ik heb daarna wel zeker 2 uur lang achter elkaar verloren van de eerste tegenstander in Legendary Souls mode. Als je zin hebt om je te verdiepen in een vechtspel, en ook eventueel toernooien wilt spelen, dan is dit spel een goede keuze. Het is een diepe fighting game geworden waar veel over te leren valt.

Ben je een casual gamer en speel je af en toe met vrienden of wil je zo nu een dan een game online spelen? Dan zal Soul Calibur V het ook heel prima te doen, maar wees wel gewaarschuwd, de A.I is echt heel erg goed. Wil je goed worden in het spel zal je er echt tijd in moeten stoppen.

• Grafisch ontzettend sterk, met gemak de best uitziende fighting game van het moment
  • Geweldige soundtrack
  • Diepgaande gameplay die het mogelijk maakt om je goed te kunnen verdiepen in de game