King of Fighters is een franchise die echt al ontzettend lang bestaat, vanaf 1994 om precies te zijn. Bijna elk jaar komt men wel weer met een nieuwe King of Fighters, maar de laatste tijd was het ene beetje stil, tot nu. Het nieuwe deel, King of Fighters XII, is waarschijnlijk het laatste deel in de Sacred Treasures saga van de games, maar hierover heeft men nog geen uitspraak gedaan. De beat ‘em up game kun je het beste vergelijken met een game als Street Fighter waar sausje van Tekken overheen zit in een 2-D omgeving. Ook is de game volledig met de hand getekend, maar of dat nou zo’n goed idee was… Ook is het maar de vraag of de game hier in de Benelux de strijd aan kan gaan met Street Fighter IV en de aankomende Tekken 6, maar dit alles lees je natuuurlijk in deze review!

Gameplay

De gameplay in dit nieuwste deel is weer als vanouds, veel gamers zweren bij KoF tegenover Street Fighter, en op sommige vlakken is dat best begrijpelijk. KoF heeft namelijk altijd al ijzersterke gameplay gehad en vooral wanneer je gebruikt maakt van een arcade stick, en een beetje goed bent, spatten de combo’s van het scherm. Dit heeft men ook weer voor elkaar gekregen in het nieuwste deel. Iets wat alleen wel jammer is, is dat de learning curve van de game vrij pittig is. Hiermee bedoel ik dat je, als nieuwkomer, de game echt moet leren en het je flink wat tijd kost om het een en ander door te hebben.

Het is dan ook niet voor niets dat KoF soms “schaken op de fighting ground” wordt genoemd, onder andere vanwege de pittige combo’s. Het type gameplay van de game moet je dan ook echt aanspreken. Wanneer je geen bekende bent van de KoF-franchise raden we je ook aan deze beter te laten liggen voor wat het is, tenzij je natuurlijk helemaal weg bent van de unieke stijl en het niet erg vindt om het te leren.

Tevens zijn de animaties van de gevechten ook weer goed in orde, de moves zijn niet te snel en niet te langzaam maar precies goed. De game kent meer actie en combo’s en verbaast je regelmatig met wat er allemaal wel niet mogelijk is. Voordat je echter zover bent om die mooie combo’s te doen, heb je al wel een hoop uren in de game moeten steken. Ze zijn namelijk niet gemakkelijk om uit te voeren.

Personages

In KoF XII heb je helaas niet zo heel erg veel keuze uit personages waarmee je kunt spelen, de game bevat namelijk zo’n 20 personages. Hier komt bij, dat een hoop bekenden uit de KoF franchise niet in de game zitten waaronder Mai. Tevens zat er zelfs in KoF XI het dubbele aantal aan personages tegenover het nieuwste deel in de franchise. En dit is raar, je zal namelijk toch verwachten dat wanneer een game als KoF next-gen gaat, dat je behalve betere graphics ook veel meer personages zult krijgen? De personages die dan dan ook wel in de game zitten komen vooral voort uit de oudere delen van de franchise. Dit is dan ook best een groot minpunt aan de game en we zijn hier best wel teleurgesteld in.

Ergerpunten

Ondanks de ijzersterke gameplay kent de game toch een hoop ergerpunten. Zo stellen de graphics weinig voor. De personages zijn niet lelijk maar je kunt de pixels op je scherm tellen. Overigens is alles wel met de hand getekend, maar naar mijn idee hadden ze dit beter niet kunnen doen. De omgevingen achter je zijn het enige wat er eigenlijk best wel goed uitziet. Vooral die van ‘France’, waarbij de dikke dames compleet uit hun dak gaan op de achtergrond. Wel zijn de achtergronden van de stages soms iets te druk waardoor je de concentratie op het gevecht kunt verliezen. De menu’s e.d. van de game zijn om te huilen, dat kan misschien komen omdat de game volledig met de hand getekend is, maar het is zo saai en af en toe zelfs lelijk. Dit is jammer en had niet gehoeven, het voelt gewoon niet goed dat je een game voorgeschoteld krijgt, die in weze één van de betere beat ‘em up’s is, en je dan dit soort onzin ziet als lelijke menu’s en pixel-achtige personages. Daarbij komt ook nog eens de tergende laadtijden, bijna elke keuze vergt weer een ‘Now Loading’ vakje, en dat is iets waar je op den duur strontziek van wordt.

Online vechten

Iets wat perfect in elkaar steekt bij King of Fighters XII is de online mode. De game maakt gebruik van een lobby-systeem waarbij twee spelers gaan vechten terwijl maximaal zes spelers netjes wachten op hun beurt, oftewel 8-speler lobby’s. Tijdens het wachten kunnen deze spelers voice- of text-chatten. Afhankelijk van de settings in de lobby, zal de winnaar van de match het opnemen tegen de volgende speler in de wachtrij. Dit hoeft niet persé, er kunnen ook telkens twee nieuwe spelers gekozen worden of een andere mode. Dat is alleen wel afhankelijk van de lobby-settings. Ook is het mogelijk om de loser het op te laten nemen tegen een nieuwe speler, en je kunt ook zonder ranks spelen. De modi die beschikbaar zijn in de lobby-settings luiden als volgt:

Winner stays, hierbij neemt de winnaar het op tegen de volgende vechter. Loser stays, de verliezer neemt het op tegen de volgende vechter. Sparring, telkens twee nieuwe spelers. Player match, geen ranks, puur funplay. Dit alles werkt prima zonder lag, wel zijn de tergende laadtijden hierbij weer aanwezig.

Zonder online-mode niks waard

Wanneer je geen fan bent van online gamen is er eigenlijk helemaal niks te doen in KoF XII, behalve tegen een vriend spelen en de CPU. Er zijn minder personages en er is geen story mode, en daar worden wij niet vrolijk van. Anno 2009 kunnen dit soort dingen echt niet meer, dan mag je gameplay nog zo geweldig zijn, je moet wel zorgen dat mensen zonder online-verbinding ook wat te doen hebben. Zelfs moeilijke eindbazen zul je in dit nieuwste deel niet tegen gaan komen. KoF XII is alsof je een mooie Mercedes hebt gekocht, alleen dan zonder motor. Een gemiste kans dus.

King of Fighters XII is een game die je moet liggen, en dat is niet bij iedereen geval. De game is apart, maar toch wel tof. Indien je gameplay verkiest boven prachtige graphics en houdt van een pittige beat ‘em up, dan is KoF XII zeker een game voor jou. Hardcore fans van de franchise zullen ongetwijfeld blij zijn met dit nieuwe deel, maar de reguliere fighting game fans zitten hier waarschijnlijk niet op te wachten.Heb je liever een wat simpelere beat ‘em up raden we je aan op Tekken 6 te wachten of anders Street Fighter IV eens op te pikken.

• Ijzersterke gameplay
  • Prachtige combo’s

• Slechte graphics en vormgeving