Review: King of Fighters XII

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a6c968787092.jpg

King of Fighters is een franchise die echt al ontzettend lang bestaat, vanaf 1994 om precies te zijn. Bijna elk jaar komt men wel weer met een nieuwe King of Fighters, maar de laatste tijd was het ene beetje stil, tot nu. Het nieuwe deel, King of Fighters XII, is waarschijnlijk het laatste deel in de Sacred Treasures saga van de games, maar hierover heeft men nog geen uitspraak gedaan. De beat ‘em up game kun je het beste vergelijken met een game als Street Fighter waar sausje van Tekken overheen zit in een 2-D omgeving. Ook is de game volledig met de hand getekend, maar of dat nou zo’n goed idee was… Ook is het maar de vraag of de game hier in de Benelux de strijd aan kan gaan met Street Fighter IV en de aankomende Tekken 6, maar dit alles lees je natuuurlijk in deze review!

Gameplay

De gameplay in dit nieuwste deel is weer als vanouds, veel gamers zweren bij KoF tegenover Street Fighter, en op sommige vlakken is dat best begrijpelijk. KoF heeft namelijk altijd al ijzersterke gameplay gehad en vooral wanneer je gebruikt maakt van een arcade stick, en een beetje goed bent, spatten de combo’s van het scherm. Dit heeft men ook weer voor elkaar gekregen in het nieuwste deel. Iets wat alleen wel jammer is, is dat de learning curve van de game vrij pittig is. Hiermee bedoel ik dat je, als nieuwkomer, de game echt moet leren en het je flink wat tijd kost om het een en ander door te hebben.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a6de27cbb31b.jpg

Het is dan ook niet voor niets dat KoF soms “schaken op de fighting ground” wordt genoemd, onder andere vanwege de pittige combo’s. Het type gameplay van de game moet je dan ook echt aanspreken. Wanneer je geen bekende bent van de KoF-franchise raden we je ook aan deze beter te laten liggen voor wat het is, tenzij je natuurlijk helemaal weg bent van de unieke stijl en het niet erg vindt om het te leren.

Tevens zijn de animaties van de gevechten ook weer goed in orde, de moves zijn niet te snel en niet te langzaam maar precies goed. De game kent meer actie en combo’s en verbaast je regelmatig met wat er allemaal wel niet mogelijk is. Voordat je echter zover bent om die mooie combo’s te doen, heb je al wel een hoop uren in de game moeten steken. Ze zijn namelijk niet gemakkelijk om uit te voeren.

Personages

In KoF XII heb je helaas niet zo heel erg veel keuze uit personages waarmee je kunt spelen, de game bevat namelijk zo’n 20 personages. Hier komt bij, dat een hoop bekenden uit de KoF franchise niet in de game zitten waaronder Mai. Tevens zat er zelfs in KoF XI het dubbele aantal aan personages tegenover het nieuwste deel in de franchise. En dit is raar, je zal namelijk toch verwachten dat wanneer een game als KoF next-gen gaat, dat je behalve betere graphics ook veel meer personages zult krijgen? De personages die dan dan ook wel in de game zitten komen vooral voort uit de oudere delen van de franchise. Dit is dan ook best een groot minpunt aan de game en we zijn hier best wel teleurgesteld in.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a6de2e29b8b9.jpg

Ergerpunten

Ondanks de ijzersterke gameplay kent de game toch een hoop ergerpunten. Zo stellen de graphics weinig voor. De personages zijn niet lelijk maar je kunt de pixels op je scherm tellen. Overigens is alles wel met de hand getekend, maar naar mijn idee hadden ze dit beter niet kunnen doen. De omgevingen achter je zijn het enige wat er eigenlijk best wel goed uitziet. Vooral die van ‘France’, waarbij de dikke dames compleet uit hun dak gaan op de achtergrond. Wel zijn de achtergronden van de stages soms iets te druk waardoor je de concentratie op het gevecht kunt verliezen. De menu’s e.d. van de game zijn om te huilen, dat kan misschien komen omdat de game volledig met de hand getekend is, maar het is zo saai en af en toe zelfs lelijk. Dit is jammer en had niet gehoeven, het voelt gewoon niet goed dat je een game voorgeschoteld krijgt, die in weze één van de betere beat ‘em up’s is, en je dan dit soort onzin ziet als lelijke menu’s en pixel-achtige personages. Daarbij komt ook nog eens de tergende laadtijden, bijna elke keuze vergt weer een ‘Now Loading’ vakje, en dat is iets waar je op den duur strontziek van wordt.

Online vechten

Iets wat perfect in elkaar steekt bij King of Fighters XII is de online mode. De game maakt gebruik van een lobby-systeem waarbij twee spelers gaan vechten terwijl maximaal zes spelers netjes wachten op hun beurt, oftewel 8-speler lobby’s. Tijdens het wachten kunnen deze spelers voice- of text-chatten. Afhankelijk van de settings in de lobby, zal de winnaar van de match het opnemen tegen de volgende speler in de wachtrij. Dit hoeft niet persé, er kunnen ook telkens twee nieuwe spelers gekozen worden of een andere mode. Dat is alleen wel afhankelijk van de lobby-settings. Ook is het mogelijk om de loser het op te laten nemen tegen een nieuwe speler, en je kunt ook zonder ranks spelen. De modi die beschikbaar zijn in de lobby-settings luiden als volgt:

Winner stays, hierbij neemt de winnaar het op tegen de volgende vechter. Loser stays, de verliezer neemt het op tegen de volgende vechter. Sparring, telkens twee nieuwe spelers. Player match, geen ranks, puur funplay. Dit alles werkt prima zonder lag, wel zijn de tergende laadtijden hierbij weer aanwezig.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4a6de32354442.jpg

Zonder online-mode niks waard

Wanneer je geen fan bent van online gamen is er eigenlijk helemaal niks te doen in KoF XII, behalve tegen een vriend spelen en de CPU. Er zijn minder personages en er is geen story mode, en daar worden wij niet vrolijk van. Anno 2009 kunnen dit soort dingen echt niet meer, dan mag je gameplay nog zo geweldig zijn, je moet wel zorgen dat mensen zonder online-verbinding ook wat te doen hebben. Zelfs moeilijke eindbazen zul je in dit nieuwste deel niet tegen gaan komen. KoF XII is alsof je een mooie Mercedes hebt gekocht, alleen dan zonder motor. Een gemiste kans dus.

Conclusie

King of Fighters XII is een game die je moet liggen, en dat is niet bij iedereen geval. De game is apart, maar toch wel tof. Indien je gameplay verkiest boven prachtige graphics en houdt van een pittige beat ‘em up, dan is KoF XII zeker een game voor jou. Hardcore fans van de franchise zullen ongetwijfeld blij zijn met dit nieuwe deel, maar de reguliere fighting game fans zitten hier waarschijnlijk niet op te wachten.Heb je liever een wat simpelere beat ‘em up raden we je aan op Tekken 6 te wachten of anders Street Fighter IV eens op te pikken.

Pluspunten:

  • Ijzersterke gameplay
  • Prachtige combo’s

Minpunten:

  • Slechte graphics en vormgeving
  • Offline geen reet te doen
  • Weinig personages

Trophies: King of Fighters XII
Gepubliceerd op 30 Jul, 2009 om 23:33
Veel gameplay trailers van The King of Fighters XII
Gepubliceerd op 27 Mei, 2009 om 18:42
  1.    6677 XP
    Myx's avatar

    Lijkt me echt geen reet aan.

  2.    508 XP
    NightHawk's avatar

    Spijtig, van die screenshots vind ik de game er wel mooi uitzien, allessinds beter dan een 4,5 maar dat met die beter getekende omgevingen stoort mij ook wel. Je ziet beter wat er op de achtergrond gebeurt dan de eigenlijke fight.

  3.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

    we zullen wel zien of deze game echt zo slecht is, sf4 was ook totaal geen goed spel, het zag er niet uit en de moves waren niet echt makerlijk uit te voeren.

  4.    2623 XP
    nis-gens's avatar

    ok ik vind deze games zowiezo al niks en nu hoef ik hem dus helemaal niet meer xD

  5.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Zoals in de conclusie staat ga ik liever voor tekken6 en SF4

  6.    265 XP
    AT!SS69's avatar

    zooooo wat een domme spel zeg, heb de us versie gekocht en binnen 1 dag geruilt.
    Had ik niet verw8 van snk, echt teleurgesteld
    Zie dat de revieuw 2 plus punt heeft, maar die plus binnen zijn ook min punten als je de game speelt.

  7. Anoniem -   
    145.24.30.20 (Niet geregistreerd)'s avatar

    Ik ben SNK fan en de game zal ik hoe dan ook vandaag bestellen.
    Ook is het grappig dat de game is gereviewed door iemand die totaal niet bekend is met het 2d vecht genre, laat staan KOF.

  8. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

    @145.24.30.20 (Niet geregistreerd): Ik vind het raar dat je zegt dat ik niet bekend ben met 2D-fighting games. Waar baseer je dit op? Je roept zomaar iets zonder het te onderbouwen.

    En mocht je de game binnen hebben en gespeeld hebben, dan hoor ik je wel weer. Helemaal als je KoF-fan bent, zal je straks diep en diep teleurgesteld zijn.

  9.    3422 XP
    sjoerdgames4's avatar

    Niet kopen. 😀

  10. Anoniem -   
    77.166.130.123 (Niet geregistreerd)'s avatar

    Nou meneer Wijkstra,
    Je gaat nergens maar dan ook nergens inhoudelijk in op het vechtsysteem.
    Waar lees ik inhoudelijke informatie over de game mechanics en wat kof al die jaren op de been heeft gehouden? Waar lees ik de toevoeging van het critical counter systeem? De gameplay alinea is echt een lachertje want dit kun je echt bij elke fighting game toepassen, zonder specifieke informatie komt het dus over alsof je er helemaal geen kaas van hebt gegeten.
    Je hebt het over

    IK heb de game en ben lichtelijk teleurgesteld. Dat komt vooral omdat ze bij sommige personages de control schemes hebben veranderd en complete moves hebben weggelaten. Dat is mijn puntje van kritiek waar ik niks over heb gelezen in je ‘inhoudelijke’ review.

  11.    110 XP
    Moootje's avatar

    De game is niet slecht, maar hij wordt wel keihard slecht gereviewd, dat verdient het spel niet, naar mijn mening. Ik heb t vermoeden tegenwoordig dat reviews niet meer zo diep gaan en puur zijn gebaseerd op eerste blik en effe paar uutjes spelen. Ik zeg niet dat het in dit geval ook is, maar ik mis diepte in vele reviews die op t internet te vinden zijn, spijtig. Daarom neem ik een review tegenwoordig met een korreltje zout…;)