Review: Unit 13 – Dit is een titel voor de PS Vita waar ik persoonlijk redelijk sceptisch tegenaan kijk. Zipper Interactive heeft mij niet echt kunnen bekoren met hun laatste shooter M.A.G. en Socom 4 vond ik ook niet al te overtuigend. Nu komen ze met Unit 13, een portable tactical shooter voor de PS Vita, eentje die optimaal gebruikt maakt van de twee analoge sticks. Weet Zipper Interactive met deze game het hart weer te verwarmen? Of is het een gemiste kans? Dat lees je in deze review.

Unit 13

Zoals de titel al doet vermoeden maak je als het ware deel uit van een unit, een groep special agents die freelance missies voorgeschoteld krijgen. Het is alleen niet zo dat je missies samen met deze unit doet, nee, als speler kies je een agent binnen de unit en voltooi je hiermee de missie. Binnen deze unit kun je per missie kiezen uit bijvoorbeeld een infiltrant, sluipschutter, commando of een technicus.

De agent die je kiest moet alleen wel aansluiten op de missie die je gaat doen, je stuurt iemand met een assault wapen zonder silencer immers niet op een stealth missie. Bij elke missie krijg je dan ook aanbevolen welke agent je het beste kan kiezen, vaak is het dan ook verstandig dit advies op te volgen.

Dagelijkse uitdaging

Unit 13 is eigenlijk een game die je niet kunt uitspelen, elke dag krijg je namelijk de kans een nieuwe missie te spelen. Dit heet de ‘dagelijkse uitdaging’ en dit is een missie die 24 uur bereikbaar is, elke dag een nieuwe. Je kan in deze missie een score neerzetten op de ranglijst en het is echt ideaal voor ‘pick-up-and-play’-gaming. Je hebt niet te maken met een verhaal en je speelt gewoon een kleine missie van tussen de 10 en 30 minuten. Ontzettend leuk idee van Zipper Interactive wat enorm goed is uitgewerkt ook nog, kudos!

Graphics

Er zit nogal een verschil in de grafische kwaliteiten van de huidige PS Vita games. Bij sommige games kun je de pixels op je scherm tellen en andere games blazen je compleet weg. Unit 13 zit 100 procent in die laatste categorie, de game kent namelijk echt geweldige graphics. De anti-aliasing had iets beter gekund maar het totaalplaatje is echt uitstekend.

De lichteffecten zijn prachtig en de levels zijn zeer kleurrijk, ook de personages kennen veel detail en alles is redelijk scherp. Unit 13 gaat je qua graphics echt niet teleur stellen, deze game ziet er beter uit dan dat ik had durven dromen.

Hoe speelt het?

Een shooter kan alle punten op een checklist voor een geweldige game goed hebben, maar uiteindelijk bepaald de gameplay of de game goed is. Unit 13 is een third person shooter en dan zijn elementen zoals cover-systeem, camera standpunten en besturing ontzettend belangrijk.

Het cover-systeem is niet bijster uitgebreid bij Unit 13, je kunt schuilen achter een muur of een object op de grond zoals een krat. Hier kun je vervolgens of losse flodders schieten of heel snel gemikt een vijand neerhalen. Wat ik vooral merkte was dat ik last had van de camera die niet meewerkte zoals ik dat wilde en hierdoor vaak een schot miste. Het cover-systeem had van mij wel wat uitgebreider gemogen en ik vind het af en toe niet echt lekker werken. Soms sta ik dichtbij een muur waar ik wil schuilen en druk ik op ‘cover’ maar dan kiest die alsnog de muur waar ik verder vanaf sta. Dit is jammer maar het is ook weer niet zo erg dat het je heel erg gaat irriteren.

De besturing is in het begin even wennen, die is niet zozeer de schuld van de game maar meer van de PS Vita. De analoge sticks zijn vele malen kleiner en zijn af en toe iets te soepel qua rondbewegen. Hierdoor wordt precies mikken, wat vereist is in Unit 13, af en toe een moeilijke taak. Als de analoge sticks iets meer tegenkracht hadden was het makkelijker je crosshair preciezer op een vijand te plaatsen. Met name als je een missie hebt waarin je stealth te werk moet gaan is het irritant als je mis schiet.

Uncharted: Golden Abyss heeft voor dit ‘probleem’ een aiming systeem waarbij je de PS Vita kan bewegen en op die manier je aim kan bijstellen. Dit is alleen niet echt heel geweldig en als je dan met zo’n systeem aan het aimen bent, dan kun je je PS Vita niet bewegen of het gaat mis. Gelukkig heeft Unit 13 dit systeem dus niet, maar zoals ik al zei, dit ‘aim’-probleem ligt aan de soepele analoge sticks van het systeem.

De game doet het qua besturing verder ontzettend goed, vooral als eerste third person shooter. Men maakt niet al teveel gebruik van het touchscreen, enkel voor het broodnodige. Zo gooi je granaten met je touchscreen en herlaad je jouw wapen via het touchscreen. De rest gaat allemaal via gamecontrols, precies zoals het hoort. Het touchscreen is dan ook een hulpmiddel en geen besturing, een shooter spelen met on-screen controls is namelijk het meest vreselijke ooit.

Uren aan gameplay

Unit 13 is niet een game die je uit gaat spelen binnen een paar uur. Er zitten zo ontzettend veel missies en onderdelen in deze game, dat je hier echt heel erg lang mee zoet gaat zijn. Het spel biedt makkelijk tegen de 15 uur aan gameplay en dan heb je nog al die dagelijkse nieuwe missies die je kunt spelen. Voor een handheld game is dit echt geweldig, het mooie is ook nog dat de game niet saai wordt. De missies worden al uitdagender en daardoor moet je al beter opletten hoe je te werk gaat. Oppassen voor mijnen, camera’s, alarmsystemen en al sluipend door een level gaan zorgt voor veel spanning en leuke gameplay.

Kleine foutjes

Unit 13 kent helaas ook zo zijn mindere kanten, met name de kleine foutjes in de artificial intelligence (A.I.). Soms stond ik gewoon om een hoekje en kon ik gemakkelijk alle aanlopende vijanden doodschieten. Dit gebeurde in enkele levels en alhoewel het voor mij heel makkelijk was, is dat natuurlijk niet de bedoeling. Ook wanneer een vijand in rook stond of voor een brandend vuur, werd hij heel kartelig en kon je de pixels van je vijand tellen. Deze foutjes vallen echter te verwaarlozen en het is niet gek als er straks een patch voor komt, we speelden namelijk best een vroege versie.

Unit 13 is een ge-wel-dig spel, deze game laat echt zien hoe vet het is om een PS Vita te bezitten. Even voor het slapen gaan een missie spelen of tijdens de schoolpauzes een paar terroristen afknallen, Unit 13 laat zien dat een portable shooter geweldig kan zijn. Het is lang geleden dat ik zo’n goede handheld shooter heb gespeeld en ik voel me haast verdrietig dat dit eigenlijk nu pas kan. Combineer twee analoge sticks, een prachtig OLED-scherm met een tactical third person shooter en je laat die PS Vita niet meer los.

• Graphics zijn top
    • Ontzettend veel missies wat voor uren aan gameplay zorgt
    • Ranking systeem voor je agenten