Review: Virtua Tennis 4 World Tour Edition – Sega heeft met Virtua Tennis een franchise in handen waar geen enkele andere Tennis-game tegenop weet te botsen. Virtua Tennis 4 World Tour Edition is de portable versie van de franchise die vanaf de launch van de PS Vita in de winkels ligt. Weet Sega alleen deze geweldige franchise ook goed over te brengen op een handheld? De PS Vita heeft in weze alles in huis om Virtua Tennis volledig tot leven te brengen op zijn OLED-Scherm, maar is Sega dit ook daadwerkelijk gelukt? Dat lees je in deze review.

Carrière maken

Als je het maximale uit deze game wilt halen speel je natuurlijk de carrière modus. Hierin reis je als het ware verscheidene landen door en begin je onderaan de ladder als tennisser. Door middel van verschillende challenges verbeter je de skills van je eigen personage. Deze challenges bereiden je voor op tennis toernooien, ze maken je slag beter of je voetwerk, hangt er maar net vanaf welke challenges je doet.

Deze challenges zijn ontzettend leuk om te doen en brengen een beetje het arcade-gevoel naar boven in deze game. Zo zijn er challenges waar je met een tijdbom moet tennissen en deze moet laten ontploffen bij je tegenstander. Ook kun je kuikens verzamelen over het veld en vervolgens bij een kip brengen, het klinkt heel raar, maar als je het speelt zul je merken dat dit echt heel tof is. Hierdoor heb je wat afwisseling in de game en hoef je niet alleen maar potjes te tennissen, daar zou je immers snel zat van zijn.

Carrière maken is in deze game leuk om te doen en het biedt wel een aantal uren speelplezier. De modus is uitgebreid en zorgt ervoor dat de game veel uitdaging biedt. In het begin zal het even wennen zijn als je niet bekend bent met Virtua Tennis, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Grafisch verbazingwekkend

Er zitten tussen al die launchtitels van de PS Vita een x aantal games die gewoon echt uitblinken op het grafische gedeelte. Uncharted: Golden Abyss en Unit 13 zijn hier twee van, maar Virtua Tennis verdient met gemak ook een plaats in dit lijstje. Het is ongelooflijk hoe Sega het voor elkaar heeft gekregen deze game zo mooi te maken, iets wat je niet snel verwacht van een third party ontwikkelaar met een launchtitel.

De schaduwen, anti-aliasing, de gezichten, omgevingen, alles is werkelijk waar perfect. Deze game ligt echt zo angstaanjagend dichtbij de grafische kwaliteit van de PS3-versie, dat is echt een applaus waard. Er zijn bijna geen kartelrandjes te bekennen, de animaties zijn fenomenaal en het hele totaalplaatje klopt gewoon als een bus. Als je mensen wilt laten zien waar de PS Vita toe in staat is dan moet je ze vooral even Virtua Tennis 4 laten spelen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de game op 60 frames per seconde loopt, maar daar lijkt het wel op, framedrops zijn ook nog eens niet aanwezig. Wat wel jammer is dat is overigens dat wanneer je een eigen speler maakt, deze grafisch er iets minder uitzien dat de pro-spelers in de game.

Virtua Tennis apps

Een ander menu onderdeel van Virtua Tennis zijn de VT-apps. In plaats van geforceerd onderdelen aan de game toevoegen die laten zien wat de PS Vita kan, heeft Sega het anders gedaan. Je hebt een apart onderdeel in de game waar je soort van tech-demo’s kunt vinden. Zo kun je vanuit first-person een tennis match spelen en als je de PS Vita dan beweegt kun je omhoog en naar beneden kijken.

Daarnaast kun je een tenniser bijvoorbeeld over je bureau laten wandelen en hier een foto van maken, is er nog een twee speler modus en andere leuke tech-demo’s. Dit is een leuke toevoeging en ik ben allang blij dat men dit gewoon als los onderdeel heeft genomen in plaats van geforceerd in de game te stoppen.

Wel kun je ervoor kiezen de game te besturen met het touchscreen, maar dat werkt natuurlijk lange na niet zo goed. Complexe games met on-screen controls ben ik zelf geen fan van, dus ik gebruik gewoon de knoppen. Het menu van de game kan met zowel het touchscreen als de knoppen bedient worden, wat wel enorm handig is.

Controls

Controls in deze game zijn simpel maar effectief. Echt veel diepgang zit er niet in de controls en dat kan eventueel voor de die-hards een kleine teleurstelling zijn. Het maakt alleen de learning-curve van de game wel korter en iedereen kan het in principe zo oppakken. Het feit dat er alleen niet zoveel diepgang in de controls zitten kan ervoor zorgen dat je al snel flauw bent van het spelen wedstrijden.

Animaties en sound

Bovengenoemde zijn twee onderdelen waarvan er wel meer had in mogen zitten. Alhoewel het publiek enorm levend klinkt en de animaties dik in orde zijn, zijn beide vaak eentonig. Nooit hoor je eens een andere toon uit het publiek of zie je een andere animatie. De spelers reageren alweer hetzelfde en dat schudden van de handen of op de grond liggen als je wint, dat beeld wordt je al snel zat. Ook zitten er vrij weinig vrouwen in deze game, terwijl zij juist degenen zijn die de sport zo interessant maken.

Deze game is echt enorm uitgebreid en bevat alles wat je van Virtua Tennis zou mogen verwachten. Mini-games, VT apps, personage aanpassen, carriere maken, arcade matches etc. Het is de meest complete PS Vita game die ik tot nu toe heb gezien en absoluut eentje van zeer hoge kwaliteit. Er zitten amper bugs in, sterker nog, ik ben er eigenlijk geen één tegen gekomen. Met een paar kleine minpunten weet Virtua Tennis mij toch sterk te verrassen en is dit echt een enorm goede launchtitel.

• Grafisch echt verbazingwekkend mooi
  • World Tour mode biedt veel variatie
  • Losse tech-demo’s om functionaliteiten PS Vita te tonen