http://playsense.nl/images/file/img_4f3d9ebb9cc74.jpg

Volgende week komt de PlayStation Vita uit in Nederland en dat is toch wel een behoorlijke gebeurtenis. Als persoonlijk voorstander van handheld gaming ben ik dan ook wel ontzettend benieuwd hoe het apparaat het hier gaat doen in het Westen. In Japan is het drama, daar komt de PS Vita simpelweg gewoon niet van de grond. De PSP verkoopt daar nog altijd prima, maar de PS Vita lukt het gewoon niet om er populair te worden. Natuurlijk is het apparaat nog niet zolang uit, sinds 22 december en deed de PSP het daar in het begin ook niet goed. Het kan dus best zo zijn dat de PS Vita een laatbloeier gaat worden in Japan.

De reden dat de PSP ook een laatbloeier was in het land is redelijk simpel. In Japan werkte namelijk in principe de gehele gamesindustrie allemaal aan PlayStation 2-games. De ontwikkeling voor de PS2 was goedkoop, gemakkelijk en je kon met een kleine studio al redelijk snel aan de slag. Toen de PS3 alleen uitkwam werd deze ontzettend gepusht door Sony als vervanger van de PS2. Ontwikkeling voor games als God of War en Metal Gear Solid werd allemaal voortgezet op de PS3 en de PS2 was einde verhaal. De ontwikkeling voor een PS3-game daarentegen, dat was niet te doen voor al die kleine ontwikkelaars. De PS3 is daarentegen ook nog eens een moeilijke console om voor te ontwikkelen en de kosten liggen hoog.

Als eigenaar van een ontwikkelstudio ga je alleen niet zomaar de stekker uit hetgeen halen wat jouw brood op de plank brengt. De Xbox 360 is goedkoper om voor te ontwikkelen en ook makkelijker, maar dit is voor een Japanse ontwikkelaar totaal niet interessant. De Xbox 360 heeft namelijk echt een installbase van niks in Japan en de console is daar dan ook totaal niet populair. Er was dus nog maar één oplossing over, afgezien van Nintendo; ontwikkelen op de PlayStation Portable. PS2-projecten werden overgeheveld naar de PSP en de ontwikkelaars hadden weer een hoop werk voor de boeg. Het resultaat? De Japanse gameindustrie zorgde voor een enorme boost aan PSP-sales door echt heel erg veel games uit te brengen. Op die manier werd de PSP dan ook een handheld die als zoete broodjes over de toonbank ging. Het gevolg was dat de PSP een laatbloeier was die uiteindelijk toch succesvol bleek.

Sony moet zich nu alleen toch achter de oren gaan krabben hoe ze dit in Japan gaan doen met de PS Vita. De komst van de PlayStation 4 duurt wellicht niet lang meer, maar om dezelfde gok nogmaals te nemen; dat is niet echt veilig. In een FAQ die Sony onlangs presenteerde op het PlayStation Blog las ik het volgende:

Q: Is PS Vita compatible with other PlayStation platform games like PS3, PS2, or PSP? Do you have any plan to support other PlayStation platforms in the future?

A: Users can play supported digital PSP titles and supported minis. In regard to PSone classics titles, we will announce further details when they are ready. PlayStation does not have plans to make PS Vita compatible with PS3 or PS2 titles at this point.

Ik moest bovenstaande toch echt drie keer lezen om het tot me door te laten dringen, geen plannen voor de PS2-games op de PS Vita? Pardon? Hoe dom kun je zijn? Als er ergens een potentiële salesboost voor de Japanse markt ligt dan is het wel compatibiliteit van PS2-games op een handheld. Nog nooit eerder is er een product op de markt geweest die portable was en PS2-games kon afspelen. De PlayStation 2 is wellicht Sony’s meest succesvolle product ooit gemaakt en kent een bibliotheek aan games; niet normaal.

Laatst heeft Sony dan besloten enkele PS2-titels in de PlayStation Store te zetten hier in Europa, alleen dan voor de PS3. Nu is dit op zichzelf best een goede zet, maar welke games ze in de Store hebben gezet is dramatisch.

Als je alleen nagaat hoe groot die installbase van PlayStation 2’s was in Japan en hoeveel games er hier eigenlijk voor uitgebracht zijn, dat is een hoop. En elk weldenkend mens weet toch dat hier toch nog veel meer uit te halen valt. De PS Vita is echt wel krachtig genoeg om een PS2-game te kunnen afspelen, de techniek hiervoor zal echt niet zo ingewikkeld liggen als sommigen wellicht denken. Ik vraag me dan ook echt af wat Sony heeft doen besluiten om hier geen plannen voor te hebben. Ze hebben een ‘falende’ (tussenhaakjes) handheld in hun eigen moederland en ze laten een potentiële sales-boost liggen.

Een gemiste kans als je het mij vraagt…