De PS Vita is vandaag uitgekomen en dat houdt natuurlijk in dat we de portemonnee weer een stukje lichter hebben moeten maken. Naast het aanschaffen van het apparaatje zelf, een memorycard en eventuele games, moeten we namelijk ook wat accessoires hebben. Sony zelf heeft hier ook twee pakketten voor gemaakt, waaronder de officiële starter kit. Of deze kit je € 24,99 waard is? Dat lees je in deze review!

De inhoud

De afbeelding hierboven spreekt natuurlijk al aardig voor zich, maar voor de duidelijkheid bevat de starter kit in totaal zes accessoires. In de doos zal je een doosje voor je games en twee extra memorycards, een sleeve, een polsbandje, een schermdoekje, een schermcover en een stevige hoes vinden. De inhoud van de doos is hieronder nog eens in levende lijven te aanschouwen na onze spectaculaire unboxing.

Gamecase

De gamecase is vrij rechttoe rechtaan, net zoals eigenlijk de meeste accessoires in de starter kit. Het doosje is gemaakt van plastic en voelt vrij solide aan, wat het doosje in ieder geval een stuk betere opslagplaats voor je games maakt dan de originele doosjes. In de case vinden we ruimte voor in totaal acht games, evenals twee memorycards die je waarschijnlijk wel nodig zal hebben.

Polsband

Iets wat ik eigenlijk onmiddellijk miste bij het uitpakken van m’n PS Vita was toch wel een polsbandje. Als we heel eerlijk zijn is de hardware van tegenwoordig, zeker bij handhelds, een stuk minder solide dan vroeger en een polsbandje voor de zekerheid is zeker geen gemis.

Gelukkig zit deze dan wel bij de starter kit en zoals jullie zullen verwachten doet het bandje gewoonweg wat het moet doen. Het bandje is te bevestigen aan de rechter- of linker onderkant van de Vita in één van de bogen en alhoewel het de gestroomlijnde Vita ietwat ontsiert gaat de veiligheid toch echt voorop en zal het bandje er, in ieder geval de komende maanden, niet vanaf gaan.

Screenprotector

Ook inbegrepen bij de starter kit is de onvermijdelijke screenprotector. Deze ziet er vrij degelijk uit en beschermt niet alleen je beeldscherm, maar ook een deel van de zijkant van de Vita aangezien deze bevestigd rond de analoge stick om de boel goed uit te kunnen lijnen. De protector zal je natuurlijk weer in één keer goed moeten plaatsen om eventuele krassen te voorkomen. En ja, ik heb de screenprotector inderdaad verkeerd om liggen op de foto.

Sleeve

De inbegrepen sleeve is waarschijnlijk het hoesje wat je het meeste zal gebruiken. De sleeve is gemaakt van het bekende materiaal wat we ook zagen bij de PSP hoesjes, alhoewel de PSP deze al gratis in de doos had zitten. De sleeve is nu met twee flappen gemaakt om ervoor te zorgen dat de Vita er nooit uit kan vallen en dat werkt erg goed.

Helaas is het niet erg handig ontworpen voor mensen die het polsbandje ten allen tijden op de Vita willen laten zitten, op deze manier zal je namelijk altijd aan één van de twee kanten van de Vita een bobbel hebben zitten aangezien het polsbandje niet makkelijk weggemoffeld kan worden.

Wel is er nagedacht over het gebruiken van de Vita als MP3-speler, er is namelijk ruimte overgelaten om de oortjes gewoon ingeplugd te laten terwijl de Vita veilig in de sleeve verstopt zit.

Hardcase

En tot slot vinden we dan de hardcase in het starter pakket. Deze case dient niet alleen als extra veilige en stevige cover, maar ook als standaard om films te bekijken op de Vita. Dit gaat door middel van een vernuftig klap en vouw systeem. Dit systeem is te bekijken in de onderstaande foto’s.

Met een prijskaartje van € 24,95 is de PS Vita Starter kit redelijk aan de prijs, maar dan heb je wel gelijk alle essentiële componenten die je nodig zou kunnen hebben tijdens je avonturen met de PS Vita. Momenteel is het pakket dus zeker aan te raden, maar als je geen problemen hebt met third party accessoires zal je waarschijnlijk net zo goed af zijn met een Big Ben pakket voor een zacht prijsje. De review van het Big Ben pakket komt binnenkort ook op PSX-Sense.