Review: Plants vs. Zombies – Plants vs. Zombies is ondertussen een welbekende game die al op diverse handhelds en platformen is uitgekomen. Ontwikkelaar Pop Cap brengt de game nu naar nog een handheld en dan wel de PS Vita. Maar is de Vita wel klaar voor een game als Plants vs. Zombies, of beginnen de welbekende uitmelkgeluiden tevoorschijn te komen? Je leest het in deze review!

Verslavend

Alhoewel Plants vs. Zombies al op talloze apparaten te spelen is en ik de game ook op mijn iPhone heb staan, was mijn eerste lange speelsessie met de game eigenlijk pas gisteravond. Dit was rond een uurtje of 7 in de avond en toen ik weer op de klok keek na het uitzetten van de Vita, was het inmiddels 1 uur ’s nachts.

Voor diegene die het nog niet begrijpen: Plants vs. Zombies is verdraaid verslavend en de ruim 50 verschillende levels in de adventure modus, aangevuld door de minigames, survival modi en andere opties zorgen ervoor dat je aardig lang zoet zal zijn met deze titel op zakformaat.

Braaaiiiins

Plants vs. Zombies draait, zoals de titel al aangeeft, om het zoveelste zombie apocalyps scenario. Maar in plaats van je binnen te barricaderen achter stalen muren en bepantserde ramen, schuil je in deze game achter jouw tuin en de dodelijke planten, iets wat fans van de game natuurlijk zullen weten.

In de adventure modus unlock je door jouw huis te verdedigen na elke wave steeds nieuwe planten, wapens, geld en minigames. Af en toe zal jouw gestoorde buurman zich er ook mee gaan bemoeien, waardoor je een aparte ronde voorgeschoteld zal krijgen zoals walnut bowling of whack-a-zombie. Deze korte missies tussendoor zijn een welkome aflossing en zorgen ervoor dat je wave na wave door blijft spelen.

Niet alleen jouw plantenleger zal sterker en diverser worden, ook de legioenen aan zombies zullen steeds groter en gevarieerder worden. Zo zal je in het begin tegen de simpele walkers op moeten knokken, maar al gauw zullen de slimme donders zich bewapenen met springstokken, grasmaaiers en emmers om zichzelf te beschermen.

Touch it

De game maakt veelal gebruik van de touch features van de Vita, iets wat ongetwijfeld doorgegeven zal zijn vanaf de iOS versie van de game. Verrassend genoeg werkt deze besturing behoorlijk soepel en voelt het allemaal natuurlijk aan, ook al is het planten van de dodelijke zaden een enorm precies werkje. Hier blinkt de Vita dus weer in uit met haar 5″ OLED touchscreen.

Als je wilt is de game ook gewoon te spelen met de traditionele controls, maar helaas zit je dan helemaal vast aan deze manier van besturing en kan je niks meer met de touch functies regelen. Normaliter ben ik meer van de traditionele controls en zou ik hier geen problemen mee hebben, maar bij Plants vs. Zombies werkt het touchscreen gewoon heerlijk.

Graphics en sound

Plants vs. Zombies is op grafisch gebied een genot voor het oog en de felle en vrolijke kleuren zorgen ervoor dat deze zombie game de bekende sombere sferen van dit soort titels compleet omgooit, alhoewel de zonnebloemen en vrolijke planten hier natuurlijk ook wel bij helpen. Ook als het scherm enorm vol is met talloze zombies en legioenen aan planten draait de game soepel en lag is nergens te bekennen, kudos naar PopCap dus.

Over het geluid kunnen we eigenlijk ook vrij kort door de bocht zijn: het zit allemaal prima in elkaar en de vrolijke doch simplistische deuntjes passen perfect bij de game, evenals de geluidseffecten van de zombies en de planten.

Meer van hetzelfde

Alhoewel de titel zeker verdraaid verslavend is en de game zeker een aanrader is voor mensen die nog nooit een Plants vs. Zombies titel hebben aangeraakt, spreekt het eigenlijk voor zich dat de game alleen maar meer van hetzelfde is. De game brengt met haar 50 levels en ongeveer twintig mini-games, plus enkele andere modi zat content, maar echt innoveren doet de game niet en dat is jammer, zeker gezien het prijskaartje van €11,25 wat 14 keer zo duur is dande iOS versie.

Plants vs. Zombies is een zeer vermakelijke en verslavende titel met een flinke lading aan content. Helaas is deze lading aan content vrijwel identiek aan elke andere Plants vs. Zombies game die we tot nu toe hebben gezien en voor veteranen van de game zal de titel weinig tot niets nieuws kunnen leveren. Het prijskaartje van € 11,25 is aan de ene kant niet al teveel voor een leuke titel waar je uren plezier aan zal beleven, maar in verhouding tot de iOS versie is dit eigenlijk te gek voor woorden. Al met al is de game dus aan te raden voor nieuwkomers voor de serie, maar de ouwe rotten kunnen maar beter wachten op een prijsdaling.

• Verslavende gameplay
  • Zat te doen
  • Afwisselende mini-games